Erfarenheter av att ”leva billigt”

Nyligen noterade jag en artikel där Gunter Mårder gjorde en poäng av att vara maximalt snål, då kopplat till matkostnader. Det finns ju också en rad kokböcker inriktade på ”billig mat”.

Det jag saknar är en mer övergripande analys av hur man ”lever billigt” på olika områden. Jag tänker nu på mat, boende, semester eller andra områden. Att ”Anna, 37”, Gunter Mårder eller någon annan är ”jätteduktig” är ju rätt ointressant.

Jag menar nu t.ex. @janbolmeson skulle kunna intervjua personer som hittat sätt att leva billigt och försöka gräva i deras erfarenheter. Äter de fiskpinnar som de lagar i brödrosten, massor av frysta grönsaker, mat som de dumpstrat eller annat? Vilka generella regler skulle man kunna identifiera? Jag menar då koncept som skulle kunna sättas i handen på ”Anders, 20” som snart ska flytta hemifrån och tycker att det här med att leva billigt verkar spännande.

Om jag själv hypotetiskt skulle bidra med något skulle det nog vara inom området semester. Där har jag provat en del varianter men jag tror också att de finns de som är mer erfarna än jag.

Nyligen kom det upp något på Patreon om att ”ekonomisera” ditt bilägande och det är inte otänkbart att det ligger lite inom det här området. Det mest intressanta tycker jag dock skulle vara koncept som inte förutsätter något egentligt kapital. Det intressanta är kanske inte heller hur man lagar gröt (eller vad det nu är) utan mer hur man får det att fungera med familj, vänner, kollegor och livet i stort. Det finns krasst sett massor av udda livsstilar som säkert fungerar utmärkt om man lever som eremit i någon grotta. När man också vill ha ett ”normalt liv” i olika avseenden så blir det tydligt vad som är hållbart och inte.

8 gillningar

Så intressant och ständigt aktuellt!

Berätta gärna om hur du gör för att semestra billigt, är genuint intresserad.
Vi vandrade och tältade för två år sedan, perfekt med två hundar som blev dyngtrötta efter en dags promenad och busande i havet.
Vi käkade ute någon gång och lagade mat på spiskök någon gång. Billigt och bra, om vi hade fortsatt använda tältet vill säga :thinking:

Edit: Försäsong så det var inte så varmt med tanke på hundarna, hade aldrig gått mitt i högsommarvärmen.

1 gillning

Det jag främst tänkte på gällande semester var att använda husbyte med familj och en mer ekonomiskt inriktad strategi. Jag har gjort det tidigare och det fungerade överlag bra.

Idag har jag som målsättning att hålla nere mitt flygande och kopplat till det skulle jag helst hitta en något annorlunda strategi. Min tidigare modell var fokuserad på platser dit det fanns förbindelser med lågprisflyg. Det vore möjligt att t.ex. göra byten med grannländer dit man hyggligt enkelt kan ta sig med andra medel än flyg.

Husbyte handlar i huvudsak om att byta ”normala bostäder”, alltså typ lägenheter i städer och andra boenden som inte ligger i utpräglade turistområden.

Det som är den stora bristen gällande husbyte är att det inte finns något system för att göra husbyten inom Sverige. Samtidigt ska det sägas att husbyte mer generellt är en aktivitet som främst rika människor ägnar sig åt. Om man skulle börja byta med ”fattiga” är det sannolikt att skillnaderna i standard skulle skapa en del missnöje. Man vill ju att boendet ska vara av premiumkaraktär och inte ”hyresrättsliknande”.

Jag menar främst olika typer av systematiserade ”koncept” som de flesta inte känner till att de finns, inte uppfattar som ”socialt korrekta”, har fördomar om eller som man tror förutsätter särskild kompetens/kontakter/utrustning för att vara möjlig.

Allmänt prat om att ”köpa begagnat” är ganska ointressant. Det är för obestämt för att kunna sättas i system. Om man däremot har gjort upp en typ av plan för hur olika kategorier av saker till väldigt stor del ska kunna köpas begagnat med stor kostnadsminskning så är det intressant.

Jag brukade under ett par år tidigare i livet spendera hela min semester varje år i Belarus. I början av året började jag med planeringen av årets resa och det var alltid roligt. Mitt normala upplägg var att delta på något volontärläger ute i skogen någonstans och sedan kombinera det med att resa till obskyra orter och bo hemma hos lokala personer. Sedan brukade jag hänga lite i Minsk och träffa vänner där. Det här var en typ av systematiserad modell och den var på många sätt fantastisk. När jag kom hem brukade jag oftast göra en stor amortering av bolånet med alla de pengar jag inte gjort av med under sommaren, typ 40-50 tkr.

Att personer med låg social status, låga inkomster etc. lever ”billigt” brukar inte tjäna som inspiration för någon. Den ”billiga lösningen” brukar då handla om att typ äta falukorv fem dagar i veckan. Med smarta system och bra planering är jag övertygad om att en mängd områden kan ”reformeras” till att bli antingen regelrätt billiga alternativt extremt prisvärda. Många skulle sannolikt fortfarande uppfatta dessa saker som ”skumma” men att någon person valt en avvikande väg och kombinerar det med att leva ett ”högstatusliv” uppfattar jag som intressant.

3 gillningar

Instämmer till fullo! Jag tycker, helt ärligt, att billiga lösningar ofta är mycket intressantare. Att semestra i ett biligt land är en bra sätt. Om man dessutom bor lite enklare där kommer man närmare lokalbefolkningen och lär känna landet, eller platsen, lite bättre.

Om man tänker efter finns det många budgetalternativ till det mesta. Utan att göra avkall på upplevelsen och behållningen.

1 gillning

Jag äter frukost, två lagade mål per dag med kött och grönsaker. Har en budget på 1600 kr. Gör 14 dagars mat lista med det som finns i frysen. Sen köper till färska grönsaker. Fyller på frysen med kampanj kött, och kort datum som jag portionerna upp i 200 gram styck. Äter aldrig samma mat. Variera med, pasta ris, nudlar potatis Tycker de finns mycket billigt om man letar, fick flankstek denna vecka för 129 kr kg. Entrecote föra veckan för 158 kr kg. Sen får man fylla på ut veckor med fläsk och kyckling för att få ner pris kalkylen. Jag har ett mat intresse så tycker de roligt :blush:

Köper kläder begagnat.

Hyran gick upp med 90 kr i årtill 1740.
Busskort 240 kr, mobil 99 kr internet 399 kr.

Landar runt 4000kr - 5000 kr. Sparar Nästan en månadslön i månaden.

Känner inte att jag saknar nått. Spenderar mesta tid på jobbet som jag älskar.

10 gillningar

Imponerande! Du hyr alltså en lägenhet, eller rum för 1600? Var i landet finns den sortens hyror?

Innan nallebombningen? Blev det inte kärvare för svenskar att åka dit efter den händelsen?

Nej var 1650, nu 1740 kr i månaden. 24 kvm 1 rum med kokskåp samt balkong. 1 timme från sthlm. Ligger på den billigare sidan. Finns dock en hel del 1or med kokvrå här för 2200 kr månaden. Dock runt 4 års kötid

1 gillning

Imponerande låg hyra får man säga. Och utsökta möjligheter till sparande/andra investeringar, grattis!

Nallebombningen var en intressant händelse i någon mening. Jag kom dit en vecka efter att den inträffat, innan den blivit officiell. Jag provade att fråga runt om den. Den fick sedan konsekvenser inom landet. Den bidrog också till att svenska ambassaden fick stänga. Det hade nog hänt ändå men det blev en utlösande faktor. Det pratades om konsekvenser för svenskar i media. För ”normala svenskar” är det möjligt att det fanns några konsekvenser. Det handlade för mig om mitt andra hemland dör jag rörde mig rätt obehindrat. Jag vet inte på vilket sätt det skulle ha berört mig. Iom att jag pratar ryska obehindrat och har bra koll på hur jag bör bete mig fungerade möten med folk i uniform normalt friktionsfritt.

Sedan har hela landet spårat ur fullständigt sedan valet 2020. Jag skulle rimligen kunna åka dit utan att något skulle hända men jag undviker det. Allt är deprimerat och paranoian utbredd. Den relativa normalitet som fanns tidigare är bortblåst nu. De flesta av mina vänner har lämnat landet. Det är inte roligt längre.

1 gillning

Bra modell gällande att fylla på frysen. Funderar på om man skulle kunna ha någon modell med dokumentation av inköp. Med familj känns det som att man skulle behöva ”bokföring” där man noterar inköp och uttag ur frysen. Är man mer än en person som lagar mat blir det annars svårt att planera och oöversiktligt vad som ligger i alla olika plastpåsar i frysen.

Jag uppfattar att det blivit betydligt svårare med bra varor med kort datum. För att lättare kunna hitta sådana varor med nedsatt pris uppfattar jag att man behöver besöka butikerna på morgonen. De flesta jobbar då och det begränsar möjligheterna. Teoretiskt skulle man förstås kunna gräva runt själv och leta efter varor med kort datum. Man skulle ju kunna upptäcka att det finns ovanligt många paket av X som enligt gängse logik skulle sänkas imorgon. Då är det ju bra att hålla sig framme.

Jag använder mig av frys etiketter, skriver typ och datum. Sedan skriver jag upp antal påsar på papper och bockar av när jag tar ut.

Har även frysen sorterad med lådor. 1. nöt. 2, fläsk 3 fisk skaldjur 4, kyckling. 5 broccoli, spenat, hericovers, ärtor dill persilja

2 gillningar

Undviker Starbucks.

Några av dom mest minnesvärda semestrar och äventyr jag gjort är enkla naturupplevelser. Ta tåget upp till fjällen, gå ut och vandra. Det är magiskt!

Med det sagt är jag verkligen inte en förebild för att leva billigt, men jag försöker alltid ha det i åtanke, att spendera pengar inte är nödvändigt alla gånger. Baka pizza är ofta mycket mysigare och godare än att köpa osv.

Du slår mig till och med jag gör i snitt av med 8k.
Men ska jag vara ärlig så är 2k rena “lat utgifter” då jag ej orkar leta billigaste priser i matbutiken utan kökar det jag vill ha etc :slight_smile:
Denna månad landade jag dock på 5900kr i utgifter totalt detta då jag dragit ner på utelunchen.

Jad drar in i snitt 30k per månad efter skatt så jag kan ju spendera mer om jag vill men som du så könner jag ej att jag saknar något :slight_smile:
Äger dock en bostad utan lån vilket får ner min kostnad en del :slight_smile:

Men ska nog göra det som en rolig utamaning att leva på under 5k per månad :slight_smile:

Och för att svara på tråden så skulle jag aldrig kunna vara såhär sparsam med familj skulle ej kännas rätt att ej unna barnen etc semestrar etc när man har oengar till det.
Så yes jag lever som en eremit men trivs med det :slight_smile:

1 gillning

Är man tekniskt intresserad så finns det mjukvara som kan hjälpa till där; https://grocy.info/

Jag har absolut ingen förståelse för att tänka billigt och semesterresa. Om man vill resa billigt för att på något sätt få en mera genuin upplevelse och kanske komma närmare lokalbefolkningen så förstår jag det absolut men om själva tanken är att göra av med så lite pengar som möjligt så förstår jag det inte.

Vill man tänka billig semester för att göra av med så lite pengar som möjligt så är väl det allra bästa tipset, stanna hemma!

Om man trivs hemma är en semester hemma mycket bättre än att åka iväg och sedan snåla, tycker jag.

Jag älskar att åka bort men då får det också kosta.

4 gillningar

Jag utgår ifrån att om man vill vara hemma så stannar man hemma. Vill man resa så reser man.

När jag reser “budget” gör jag inte det av snålhet. Jag tycker helt enkelt att det är mycket mer givande och roligt att få “jobba” sig fram. Det är en konstig fördom att man snålar (underförstått mot sin vilja) om man inte spenderar flödigt.

1 gillning

Som jag sa förstår jag absolut det sättet att resa och att det då inte handlar om snålhet.

1 gillning