Erfarenheter av att ”leva billigt”

Fast det är ingen fördom att en del åker så billigt som möjligt, antingen av snålhet eller för att de faktiskt inte har råd att betala mera.

Det är förstås helt okej att göra så om man vill men jag skulle aldrig göra så eftersom jag hellre är hemma än lever så under semestern.

2 gillningar

Går väl att tänka billigt vid val av resmål?

Går väl att tänka billigt vid köp av transport samt Logi?

(Sen får själva upplevelserna kosta vad den kosta vill)

Helt enig! :blush:

2 gillningar

Absolut om man vill men jag kan inte förstå varför man vill det.

Att välja ett speciellt resmål pga att det är billigt känns helt främmande för mig.

Det kan finnas mysiga, trevliga, charmiga, billiga hotell och det är inget fel men för mig skulle utgångspunkten aldrig kunna vara att hitta det billigaste hotellet, då är jag mycket hellre hemma.

1 gillning

Håller med om att det här är ett intressant ämne. Främst med tanke på att medierapporteringen främst rapporterar ur bankers perspektiv och analys alternativt pratar om edge cases bland befolkningen. Men det som saknas är rapporteringen kring ekonomiska lifehacks som livsstil, något som är stort i USA.

Min personliga känsla är att de ”billigare” resmål oftast är mycket bättre än de dyrare då de är markant mindre kommersielliserade. På det viset har prisbilden blivit en viktig parametrer i mitt val.

Sen är hotell en plats där man bara sover så förstår inte ens fenomen att vilja lägga mer pengar än minimum på ett ställe där men ändå bara ska sova.

1 gillning

Jag har levt som hemlös, då lärde jag mig ett och annat om att leva billigt :sweat_smile: speciellt lärde jag mig såå mycket av andra hemlösa.

Det är en erfarenhet jag kommer ha med mig resten av livet. Det var hemskt då, men när jag tittar i backapegeln var det nyttigt för mig.

10 gillningar

Men då väljer inte du ett billigare resmål i första hand för att spara pengar utan för att du tänker att du då får en bättre upplevelse. Det förstår jag.

Finns inte en chans att jag skulle välja billigast möjliga hotell pga att jag “bara” ska sova där. Det skulle förstöra alla möjligheter för mig att få en trivsam semesterupplevelse.

Absolut minimum är eget badrum. Sen finns det “lyxsaker” som även för mig är helt onödiga på ett hotell, t.ex. roomservice, en bra restaurang och pool.

Läste en bok en gång som jag inte minns som särskilt bra men med en väldigt bra titel nämligen Fattig miljonär. Gillade grundtanken i att leva långt över min budget även att kostnaderna är långt under det jag skulle kunna ha råd med och det tycker jag har styrt mina tankar och strategier i en positiv riktning efter det.

1 gillning

De semestrar jag hade i Belarus hade inte som syfte att ”spara pengar”, i meningen att jag på något sätt höll igen på kostnader. Jag gick förvisso inte på de allra dyraste restaurangerna. Det berodde främst på att de jag umgicks med inte skulle haft råd med det. Min levnadsnivå var i någon mening anpassad till lokala förhållanden. Jag såg dock inga problem alls med att gå in någonstans och välja det dyraste som fanns på menyn. Det blev ändå inte särskilt dyrt.

Min modell där och då handlade om att bo hemma hos lokala personer. Boendet var alltså gratis. I konceptet ingick att umgås med de lokala personerna och hänga med dem på olika håll. Det var alltså inget ”hotell-liknande” boende alls.
Iom att boendet normalt är den största kostnadsposten kunde jag utan problem lägga pengar på mat och aktiviteter.

Hemester är ju en billig semester och passar mig bra även om jag gör en del dagsutflykter eller enklare resor. Jag har egentligen noll behov av att resa på semestern för det är ingen avkoppling. Att softa hemma med lite dagsutflykter på cykel, löpturer (ibland inklusive bad) etc. är tillräckligt för mig att göra på semestern. Regnar det är det ju perfekt att läsa böcker, ja det är det ju annars också, helt gratis via bibblan dessutom.

Har man inte bil kan man ju åka buss, där jag bor kostar ett länskort runt 1300 för en månad (billigare med årskort) och då kan man ju flänga runt väldigt mycket inklusive med båt ut i skärgården. Vad mer behövs?

5 gillningar

Annars ett ekologiskt tips är att fråga sin grannar om man får ta hand om produkterna från deras trädgård som de inte orkar ta vara på själv… Löser stor del av årets fruktbehov den vägen. Fungerar ju även som lägenhetsinnehavare men då får man åka ut till något rikare villaområde och ringa på dörren samt fråga vänligt.

Det mest underbara med biblioteket är att man till skillnad från när man köper böckerna slipper förvara eller på annat sätt hantera dem efteråt. Så äger bara ett fåtal böcker (böcker skrivna av @janbolmeson hör naturligtvis till dessa :kissing_heart:)

Här drar jag min gräns :grin:

Mycket bra tips! Alla vinner på detta. Ett etablerat fruktträd ger ofta “för mycket” frukt.

En riktig storspenderare. Finns abonnemang med fri surf för 129kr/mån, sparar du 4428kr per år :sweat_smile:

1 gillning

Om man av någon anledning tycker att det känns jobbigt att tigga av rika villaägare kan man i stället använda sig av Fruktkartan.

2 gillningar

Tipsa gärna med länk.

1 gillning

De hade t.o.m kampanj nu, 99kr första månaderna!

Det här låter jätteintressant! Kan du inte starta en tråd om hur det är att leva som hemlös, och vad du lärde dig? Inte för att jag vill ta efter, men för att det låter superintressant på ett rent mänskligt plan!

Mvh

F

7 gillningar