Ett alternativ är att brygga egen öl, med hjälp av extrakt är det barnsligt enkelt att få riktigt bra resultat och kräver inte någon dyr utrustning.
Änglamark Ekologiskt Snabbkaffe
Så gott så jag och sambon sålde våran Moccamaster.
Har ingen sous vide men håller med om tipset, att använda tillagningsmetoder som gör att man kan använda mindre möra delar som högrev. Efter sous vide blir de bra stekar efter vad jag läst. Sen skulle jag lägga till att köpa en infraröd inomhusgrill. Grilla när som helst, och för till exempel grillspett behöver man inga dyra råvaror. Man kan även grilla på låg temp, som med långkok, så att en högrev blir mör.
Börjar man väl göra kycklingsoppa så är det svårt att slå Värphöns som är billiga.
Svenskt vatten varierar från plats till plats… mitt mälarvatten är säkert inte farligt, men ingen fröjd att dricka.
Svårt att slå kaffehurran. Ett paket Gevalia kokkaffe kostar runt 45 spänn ordinarie pris och räcker till cirka 65 koppar. Det ger 0,69 kronor per kopp.
Ett paket Änglamark snabbkaffe 200 gram kostar runt 60 spänn. Hur många koppar får du ut?
Ca 100 koppar vilket ger 0.60 öre / kopp.
Jag slutade köpa Gevalia när de minskade paketstorleken till 450g. Att de vill tjäna mera pengar har jag full förståelse men de sa att det var för kundernas skull de minskade storleken och det är förstås bara skitsnack.
Jag kommer aldrig mera köpa Gevalia, oavsett pris.
Blir det Arvid Nordqvist nu då?
Tänker att många tillverkare har väl gått samma väg, Löfbergs, Zoega mfl.
Ofta ligger ju enhetspriser på en “psykologiskt smart” nivå. Det kan då vara strategiskt bättre att minska förpackningsstorleken hellre än att höja priset. Som konsument är det ju sak samma. Om man tittar på förpackningspriset istället för kilopriset är man ju direkt korkad.
Problemet är inte att de gjorde paketen mindre. Problemet är att de gjorde paketen mindre utan att sänka priset och när det sedan ifrågasattes sa de att det var för kundens bästa.
Det tycker jag är KORKAT.
Som jag sa så hade jag totalt accepterat en prishöjning för att de skulle tjäna mera pengar men när de sa att det var för kundens bästa gick de för långt, tycker jag.
Det där var ganska många år sedan och prismässigt är det justerat nu förutom när det är erbjudanden för då kostar paketen fortfarande lika oavsett om det är 450 eller 500 g.
Ja…
Jag har alltid köpt Zoega men slutade av samma skäl, smygändringen av förpackningsstorleken. Köper sedan dess Arvid Nordqvist och upptäckte att de gör riktigt bra kaffe. Jag borde tacka Zoega för det bytet!
Dessutom ägs Zoegas av Nestlé medan Arvid Nordqvist är ett familjeföretag, om än väldigt stort.
2-3 ostar känns i minsta laget. Själv har jag 12-15kg cheddar i en kyl i garaget. Har man lite brottom kan man ställa osten i rumstemperatur 2-3 månader. Då går lagringen mycket snabbare. En hushållsost lagrad 12 månader i kylen blir riktigt god.
Tips: Lagra inte Port Salut, den blir riktigt äcklig faktiskt.
Den bästa osten hittills blev en Blå Gourmet. Det var innan jag hade en kyl i garaget och hade alla ostarna i ett gammalt köksskåp i garaget som är ganska svalt även på sommaren. Min fru kom in och klagade på att det luktar som ett djur hade dött i garaget, hon hade rätt om att det luktade så men det var den osten som luktade. Vaxet hade spruckit och vätska hade runnit ut. Den såg inte så trevlig ut under vaxet och jag skar av en cm runt om hela osten. Men vilken smak den hade! Som värsta danska Gamle Ole, trimmad och på steorider. Det dunkade i gommen av styrkan och lukten gick inte bort från fingrarna trots flera tvättar. Osten fick inte vistas inomhus i kylen. Det fanns inga plastpåsar som stoppade lukten. Utan den fick bo i en liten kyl i garaget.
11-13 grader är bästa temperaturen för ostlagring, varmare så blir dom smuliga och blir omöjliga att skära. Men ett par månader i rumstemperatur är inga problem.
Det var det bästa jag läst på länge 
Har aldrig hört talas om att lagra ost själv men verkar ju vara en oerhört populär sport om man ser på kommentarerna här. Ska köpa en hushålls ost nästa gång jag är på Lidl och sen glömma bort den i något år !
Faktiskt precis vad jag gjort - fast jag köpte två. Står i kylen o jag har ‘vänt på dem’ en gång redan. ![]()
Ser med spänning fram emot att testa dem om ett år eller så!
Kul tråd! K-salat remouladsås, tror den är snäppet billigare än andra och är riktigt god.
Den har jag också upptäckt! Inte illa alls.
- Guldkant på matbordet?
RT-forumet: - Fläsklägg och kranvatten
Märks att det är kristider 
Jag köper undantagslöst mitt kaffe på nedsatt pris. Just nu har det varit 2 zoega (bland annat) för 69kr på city gross om du handlat annat för minst 150kr. Fick köpa två sådana erbjudanden och varit två gånger på city gross. således 8 paket i skafferiet. Förra veckan hade dom 10 pepsi för 89kr. Min frus enda last är Pepsi max Lime så jag köpte två sådana tillbud. 8,90 istället för 17-18kr styck är en rejäl skillnad.