Guldkant på matbordet till billig penning

Bästa haxxet!

6 gillningar

måste lägga till fläskkarre på listan. sjukt gott att grilla.

Göteborgs kranvatten är extatiskt gott…
:+1: :kissing_heart:

Otroligt kul när Mårder 19:50 in i klippet blir tårögd på riktigt för att han lyckats göra något så billigt och gott (hmm - inte helt övertygad!). Each to their own som man säger i England :joy:

1 gillning

Frågan är bara vad det kostar att sousvida en flankstek i 12h som jag gör. Dagens elpriser kanske gör att det kostar en del extra :slight_smile:

1 gillning

Ja, det är ett jäkla fifflande i matbranschen när det gäller förpackningarna och deras storlek. Även kallat krympflation. Du gör rätt i att bojkotta, bra. Skriver man till företagen och undrar får man väldigt diffusa och flummiga svar. Alla vet ju vad det handlar om - ren marginalförstärkning.

2 gillningar

Billigt vet jag inte eftersom grillen är dyr men jag har snöat in på bbq.

Bjudningar hemma har jag flera gånger gjort short ribs (revben från nöt) och brisket (oxbringa). Kostar ca 1/5 av entrecote. Är helt sinnessjukt gott plus att det för gäster är lite speciellt och roligt.

Samma med burgare. Oxbringa / högrev in i köttkvarnen. Typ samma pris som köttfärs iofs fast 1000x godare. Köper aldrig köttfärs igen hehe.

2 gillningar

Marginalförstärkning kan jag acceptera.

Det jag inte kan acceptera är att de tydligt sa att det var för kundernas bästa vilket självklart inte stämmer. Det var ett väldigt tydligt svar, inte alls diffust och flummigt.

2 paket (500 g) torkade gula ärter till egengjord ärtsoppa är svårslaget om man väger samman pris, arbetsinsats, smak och näringsinnehåll. Ärtorna ska dock ligga i blöt över natten minst innan tillagning.

Komplettera med några gula lökar, en bit ingefära, buljongtärningar, tärnat fläsk om så önskas och timjan/salt/peppar och senap vid servering. Kalaset kanske landar kanske på en femtilapp (säkerligen går elen på nästan lika mycket…) och mättar många hungriga.

En knäckemacka med den omskrivna hemmalagrade osten gör sig fint till. Varm punsch kanske får vara guldkanten. :wink:

3 gillningar

Bästa och kanske billigaste umamirätten: löskokt ägg med några droppar soja i :egg:

5 gillningar

Lax. Köper hel laxsida på kampanj och delar i portionsbitar och fryser in istället för färdiga frysta portionsbitar. Godare och billigare!

5 gillningar

Håller med andra här om att det är stor skillnad inom Sverige. I Stockholmstrakten är vattnet inget vidare och smakar till och med klor.

Ett hett tips är att skippa julmiddagen på julafton för att istället ta den lite senare då priserna på julmaten i butikerna är väldigt låga. Det kan vara helt galet låga priser på julmat och då kan man festa loss utan att få särskilt stora hål i plånboken.

Ja, särskilt produkter som “julmjölk” och “julsmör” är bra att köpa. Detta är alltså inget skämt utan produkter i denna kategori existerar.

Jag kör också med den där stilen, fast jag blandar starköl med 2,8 och får typ 3,8 vilket jag tycker faktiskt fungerar rätt bra som substitut för starköl samtidigt som priset blir lägre än såväl 3,5 som starköl.

Jag vill nog dock påstå att 2,8:or räknar som folköl och inte lättöl.

Laxen har ju dock blivit så sjukt dyr på sistone. För två år sen kunde man få laxsida för 99 kr/kg. Idag kostar de väl det dubbla? Jag vägrar betala så mycket och därmed har jag inte käkat lax de senaste två åren :frowning:

1 gillning

Jag provade att köpa ostfondue på Lidl. Jag hade kort tid innan provat “riktig” ostfondue från Schweiz som kostade ett par hundra per paket. Lidls ostfondue var verkligen inte dålig. Den är så klart enklare men i fråga om prisvärdhet så är den en absolut vinnare.

1 gillning

… Nå? :smiley:

Blev väldigt inspirerad att lagra hushållsost efter den här tråden så nu måste man ju bara få veta hur det gick!

4 gillningar

Uppdatering i tråden är att det nu är dags att ge sig ut i skog och mark igen.
Blåbär och vildhallon i överflöd. I norra Sverige är hjortronen snart mogna.
Svampsäsongen påväg.
Gillar man nåt stärkande till sillen går det att finna exempelvis enbär, johannesört och kummin.

10 gillningar