Aldrig påstått att det är 100%. Ta gruppen överviktiga och gruppen vältränad och kör dom mot varandra. Helt övertygad om att gruppen vältränad kommer prestera bättre på alla punker.
Sen behöver ju inte det betyda att alla vältränade automatiskt är felfria.
Säger du vältränade och välutbildade så skulle jag säga ja, den gruppen är förmodligen hyfsad på ekonomi. Men ser inga tecken på att enbart vältränad räcker för att dra slutsatser om ekonomisk disciplin. Inte minst ser vi väl det på alla elitidrottare, finns det någon av dem som är känd för att vara duktig ekonomiskt? Känns i så fall som ett undantag snarare än en regel.
Gruppen högutbildade med bra inkomst är också de mest vältränade, de är klart överrepresenterade i all typ av statistik som har med idrott och träning att göra.
Är absolut inte en träningsnarkoman. Ser till att gå minst 10.000 steg om dagen har hantĺar hemma som jag använder typ 20-30 min om dagen och håller min vikt.
Behövs mycket mindre än folk tror för att hålla en miniminivå. Iaf om man gör det konsekvent över tid.
Min partner vill ha en sexig man. Mina barn vill ha en hälsosam far och samhället vill ha starka män som försvarar dess gränser vid behov.
Är absolut inget konstig i det bara att folk är allmänt lata och ser på netflix istället för en promenad. Världens övervikts problem skulle vara lätt att bekämpa om vi bara såg upp till dom stark och friska istället för att försöka vända på det.
Inget fel i att vara vältränad, har själv tränat mycket kampsport tidigare i mitt liv, idag tränar jag i perioder men har ett fysiskt krävande jobb.
I händelse av krig så tror jag det är minst lika viktigt om inte viktigare med ett starkt psyke.
Eftersom att varken du eller jag vart i en väpnade konflikt kan vi bara anta. Men klarar man av att röra på sitt eget fläsk grundläggande kunskaper i hur man håller sig varm och torr. Ja då har man iaf en bra början och människor har en förmåga att anpassa oss när vi ställs inför hot.
Ens mentala kapacitet är till 90 % bestämd vid födseln.
Sedan kan man degradera den med t ex undernäring i tidig barndom eller användandet starka droger av droger senare i livet.
Man kan komplettera den mentala kapaciteten med kunskap men det ändrar inte det grundläggande.
Jag tror att du pratar om iq? Iq är till stordel medfött det har du helt rätt i. Men iq har inget att göra med hur duktig du blir på något osv. Man kan säga att iq mäter hur lång tid det tar att lära sig nya förmågor. Folk med hög iq spelar ofta flera olika instrument och pratar flera språk.
Iq säger dock inget om hur duktig du blir på något. Där är de strategi och disciplin som avgör det till större grad. Men förstår inte hur det kom på tal riktigt.
Jag tror iaf att dom som lägger upp allt de gör på instagram och tar smslån mår förmodligen dåligt. Om man som jag bara älskar att prestera är den häftiga v8a bara en kul grej. Den hamnar inte på instagram eller liknande svamel. V8a kommer bara plågas hela vägen hem till min fru och sen fortsätter jag med mitt liv
Nej jag pratar inte om (bara) IQ.
Hela den mentala “apparaten” (i brist på bättre ord) är bestämd när du föds.
Det är därför du t ex inte kan lära chimpanser från födsel och vidare att läsa, skriva och leva som en människa. För att ta ett lite extremt men tydligt exempel. Dvs du är vad du är baserat på födsel och dina erfarenheter från omgivningen under ditt liv, där barndomens erfarenheter är de viktigaste. Och du kan aldrig vara och bli något annat än vad du var när du föddes tillåter.
Det här är förstås väldigt OT men poängen är att människor kan inte välja vilka de är mentalt.
Håller med dig i extremerna men inte på människor i stort. Om jag förstått det där rätt säger man att det är 1/3 var.
1/3 genetiskt arv gäller såklart inte om man är en apa eller förståndshandikappade men i stora drag.
1/3 socialt arv vilken miljö du växer upp i osv
1/3 frivilja dina egna val stretergier och disciplin.
Man säger väl att en bra utbildning kan få dig att uppnå din potential. Men aldrig bli smartare än din genetik medger. Och att en dålig miljö/utbildning kan förstöra för dig att uppnå din potential.
Det vill säga ur varje enskild individs perspektiv är det viktigare med disciplin och stratergi än att konstatera genetiska tillkortakommanden.
Men du har rätt frågan är bara vad man ska göra av det? Ge upp om du har iq under 100? Eller bara hitta bättre stratergier och disiplin för att konkurrera?
Om man är kortare än genomsnittet är det en jättedålig idé att lägga all sin energi på att försöka kompensera med strategier och disciplin för att bli proffsbasketspelare. Dito med intelligens och att bli proffsmatematiker, till exempel.
Håller helt med där. Men nu är det ytterst jätte ovanligt att människor blir bäst i sitt område. Är en extremt svår uppgift och tar mycket tid. Du kommer inte bli bäst med enbart högt iq, disciplin och stragergi är viktiga komponenter.
Men för alla vanliga människor som vill ha över medel i resultat kommer du långt med rätt tänk.
Och en sallad kan vara när man blandar olika typer av marijuana… Tossing the salad är också ett uttryck. Point being; insinuera inte saker baserat på någons användarnamn, det är dålig stil. Bemöt vad som skrivs och faktiskt påstås istället. Håller dock med dig om att det var svårbegripligt, å andra sidan utbruten tråd och inte en genuin trådstart.