Inte på alla punkter. I en korv-ätar-tävling vet jag vem jag satsar på 
Jag insinuerade inte saker, det var i varje fall inte min mening. Du har rätt, det var klumpigt.
Men, det är ett tips om personen i fråga vill ge sig in på träningsforum, exempelvis, eftersom tråden handlade om träning eller inte träning.
Du tvivlar väl inte på kompetenen hos vältränade riktiga män? 
En bra soldat ser inte ut som en kroppsbyggare
Man kan ju ha olika åsikter om detta, om vi antar en grundläggande styrka hos någon som arbetar med kroppen kan man tänka sig att seghet och underhudsfett är bättre egenskaper i konflikter. Ska väl inte förväxlas med den lönnfete kodaren som tycker sig vara uthållig för att hen orkar koda i 14 timmar utan att ställa sig upp.
Tränad är en sak, Övervikt är en helt annan. Motion ger nästan inget när det gäller att hålla vikten. Kosten är 99%.
Motion är dock viktigt av tusen andra skäl för att vi skall vara friska och må bra.
Verkligen? Intressant.
Är verkligen ingen expert så tror på det du säger men trodde faktiskt att det var intag av kalorier i förhållande till hur många kalorier man förbränner som avgjorde det. Sen kan ju vikt förstås också vara muskler som är bra att ha.
Det är nog svårt att sätta procent på en sådan sak, och framförallt den höga procenten. Främst då människor är så biokemiskt olika. Men klart står att kosten har en stor del att göra med vikten och hälsan. Generellt är det svårt att träna bort en dålig kost.
Så är det helt klart, men ett träningspass bränner förhållandevis lite extra kalorier, och det är mycket enklare att dra ner på intaget genom att tex bara ta lite mindre portioner, ta bort en del kaloririka saker osv.
Men självklart ger ökad fysiskt aktivitet också en större förbränning, så kombinationen är bäst.
Men det är ganska enkelt att plocka bort 500kcal per dag, dvs 3500 på en vecka, jämfört med att träna så man förbränner 3500 kcal per vecka. Det är ca 3,5 mils löpning i veckan, och är man otränad ska man inte ge sig på en så hög träningsdos initialt.
Gym ger väldigt lite förbränning just aktiviteten, men däremot på sikt ger ökad muskelmassa ökad förbränning över tid.
Så kort sagt, äta bättre för att gå ner i vikt, träna mer för att kroppen ska må bra!
Som @Camarosmurfen riktigt påpekar är det lätt att äta 1500kcal på en halvtimme med chips och cola men att förbränna motsvarande är antagligen minst 4h rask promenad eller 2h högintensiv träning. I den meningen är det korrekt att det är svårt att korrigera dålig kosthållning med motion. Men missvisande i den mening att motion är minst lika viktig för hälsan som kosten. Ju mer muskler, ju högre förbränning och ju mer kan du äta. Ju mer muskler och ju mer aktiv desto längre behåller du muskler och funktion upp i ålder. Blir viktigare att vara aktiv desto äldre du blir, eftersom du får mindre marginaler. Som 20-åring klarar du av att kliva ur sängen och resa dig från huksittande utan att träna. Som 80-åring kan det vara en annan sak om du inte hållit dig aktiv.
Som vanligt gäller det att skilja på korrelation (samband) och kausalitet (orsakssamband). Av ditt påstående kan man få intrycket att man automatiskt blir/är bättre på annat bara man ser till att träna, då det om något troligtvis är precis tvärtom.
Precis, detta är vedertaget nu både inom vetenskapen och populärvetenskapen.
Hur tänker du här, att det troligtvis är tvärtom? Varför?
För mig är det överdrifter att säga att man presterar bättre på alla punkter såväl som att hävda det du gör, att det troligtvis är precis tvärtom.
Den som är vältränad har väl i genomsnitt i alla fall bättre hälsa, bättre ork etc. Man kan göra mer saker, det bör slå igenom på det mesta men förstås inte på allt. Så vad skulle man bli sämre på? Det är klart att man blir sämre på det man inte övar sig på så om träningen tar överhanden så kanske man inte hinner med så mycket av det andra och tappar där. Men allt annat lika bör väl den som är vältränad ändå kunna prestera bättre på det mesta än den som är en soffpotatis.
1500kcal är ungefär 300g chips. Med tanke på hur lite chips vi äter så är 4h rask promenad för att “göra sig av med” den mängden kalorier inte alls särskilt mycket. Med tanke på det känns det klart rimligt att korrigera dålig kosthållning med motion.
Ja på individnivå håller jag med dig att någon som tränar (lagom) mår bättre och kan prestera bättre i övriga delar av livet. Men på populationsnivå, att kontinuerligt träna och hålla sig i form, så tror jag att det är en annan historia.
Med risk för att det spårar ur till en IQ-diskussion, men svårt att hitta studier annars, om vi använder IQ som proxy för “bra på annat” (vilket brukar starkt korrelera), så hittar jag detta:
Purpose of review
The negative association between intelligence and obesity has been well established, but the direction of causality is unclear. …
…
Summary
The conclusion in previous studies that obesity impairs cognitive function stems from improper interpretation of a negative association between intelligence and obesity from cross-sectional studies. Results from the analyses of high-quality, population-based, prospectively longitudinal data firmly establish that low intelligence increases the chances of obesity.
…
There is no credible scientific evidence that obesity impairs cognitive functions, whereas there are both credible scientific theory and evidence that lower childhood intelligence leads to obesity and weight gain in adulthood.
Samt:
Background: Studies involving animals and older adults suggest that physical activity PA might lead to improved cognitive ability in general, and enhanced intelligence scores (IQ) in particular. However, there are few studies involving young persons and none controlling for the possibility that those with better cognitive skills are more likely to engage in PA.
…
Conclusions: While there is an association between some indicators of PA and IQ, there was no consistent evidence that higher PA levels might lead to increased IQ scores.
Godis och läskbranschen hävdade länge att ”en kalori är en kalori oavsett hur eller med vad den intas” men även om forskningen är grisig och kladdig med diverse diet-kulters influenser kan man konstatera att så inte är fallet.
Man får dra öronen åt sig när någon konstaterar sanningar och ”fakta”.
Att personer med lägre intelligens i större utsträckning är överviktiga är inte det minsta förvånande. Men på individnivå går det inte att dra några slutsatser, riktiga tjockisar man vara brainiacs medan pinnsmala kan vara stendumma. Så vet inte riktigt vad man ska använda informationen till.
IQ är väl ett specialfall, att man blir piggare, orkar mer och mår bättre av motion på populationsnivå är det väl knappast någon som bestrider.
Sen är det väl rätt troligt att även om man inte kan förbättra sin IQ så borde bättre fysisk och mental hälsa (som följer av motion på populationsnivå) också ge bättre resultat på aktiviteter där tankeverksamhet krävs.
Sen får man skilja på fetma och träning/kondition. Det är i många fall bättre att vara fet och ha bra kondition än att vara smal och ha dålig kondition.
Men om man ligger på ett kaloriöverskott är det lättare att dra ner på kalorierna än att öka motionen med motsvarande mängd. Att tex avstå från att äta de där chipsen är lättare än att aktivt motionera flera timmar. Sedan har nästan ingen koll på hur många kalorier de stoppar i sig och energitätheten varierar kraftigt mellan olika födoämnen, så svårt att kompensera med motion när du så lätt kan överäta 500kcal utan att vara medveten om det och kompensationen är 2h rask promenad.
Det kanske mest effektiva för att bränna fett (inte gå ner i vikt, vilket man ju kan göra genom att torka ut sig eller svälta bort alla sina muskler) är att räkna kalorier, beräkna ungefärligt dagsbehov, ligga på ett underskott på ca 500kcal per dag, få i sig ca 2g protein per kilo kroppsvikt, träna styrketräning och kombinera med lågintensiv motion som promenader samt väga sig regelbundet för att korrigera om man går ner för mycket eller för lite. Det absolut vanligaste misstaget är att man hoppar över, och därmed fuckar up, är kosten. Då faller allt. Kosten är utan tvekan den lättaste och mest effektiva gas- och bromspedalen när det gäller viktförändring.
Det där orkar nog ganska få göra och gör man det inte blir det väldigt ineffektivt!
Absolut, därför det är så vanligt att misslyckas
Det beror nog på hur stort överskottet är och hur motiverad man är att minska det.
För mig som äter chips kanske tre gånger om året är det ganska lätt att öka motionen istället för att aldrig äta chips som jag verkligen gillar.
Svårare att kompensera för kalorier från alkohol. Där är det svårt att öka motionen tillräckligt och motivationen att minska kalorierna är inte tillräckligt stor för att göra det!