Random tråd om vältränad och fasad (i brist på bättre namn)

De är som folk skriver om, kalorier in ska balansera förbrända kalorier… Jag själv har inte någon koll på hur många de ska vara, men de märks på kroppen om de är underskott eller överskott…
När jag själv har varit å kört enduro i skogen någora timmar så unnar jag mig en fet pizza eller kebab talrik å stor Coca cola…

1 gillning

Uttryckte mig kanske slarvigt/fel… det jag gissar och studierna till viss del visar, är att på populationsnivå finns ett kausalsamband att högre IQ → större sannolikhet att man håller sig i form.

Jag vet inte heller vad man ska använda informationen till… men TS frågeställning/påstående rörde grupp/population. På individnivå blir det en fråga om sannolikhet, inte svart eller vitt.

Om tittar på gruppen “folk som aldrig tränar och vill gå ner i vikt” så tror jag att en 4h rask promenad ses närmast som en omöjlighet, men att “bara” äta en hel chipspåse är inga problem alls. Blir snabbt väldigt ohållbart om du ska korrigera flera chipspåsar i veckan, tiden räcker inte till, “You can’t outrun your fork.” som man säger…

Promenader är ett väldigt underskattat sätt att hålla vikten och få motion på faktiskt. Räcker med att lägga in 90 minuter promenad per dag och du får det där 500 kcal underskottet gratis utan att behöva justera kosten alls.

3 gillningar

Alkohol har även den tråkiga bieffekten att den hämmar fettförbränningen, så du har inte bara det extra intaget av kalorierna att ta hänsyn till där.

3 gillningar

Om man bara tittar på den gruppen, absolut.

Man kan tänka på andra grupper och då kan det vara möjligt.

Ja, i teorin är det så och det funkar naturligtvis att äta mindre kalorier än vad man gör av med. Så varför är det då så att en så stor del av befolkningen i världen har problem med det? Älgar, vildsvin och andra vilda djur har inte dessa problem, trots att de inte räknar kalorier.
Vi är inga maskiner, därför är teorin klart förenklad. Vi blir tex hungriga av en massa orsaker. Och att vara hungrig suger, fett! Så det är inget vi kan kämpa emot speciellt länge. Men om vi äter en bra kost som vi är anpassade för så blir vi inte hungriga hela tiden. Hästar och kor tex äter väldigt energifattigt (gräs) så de måste äta hela sin vakna tid. Homo sapiens sapiens kan äta en gång om dagen eller hoppa över någon dag och kan göra annat som gynnar vårt liv och utveckling.
Jag hade lite problem själv i 45-50 års åldern då jag började lägga på mig. Men så lade jag om kosten lite grann och gick ner ca 15 kilo och håller vikten utan problem. Jag väger nu lika mycket vid 61 som då jag var 25 och mitt blodtryck är som hos en frisk 20 åring.

För några år sedan lade jag om kost + utökade träning och gick ner 15 kilo på några månader. Under pandemin gick jag upp några kilo, utan kostförsämring men mindre träning.

Jag är fortfarande i mycket bättre form nu som 51 åring än vad jag var när jag var 20. Mest pga. träning nu och ingen träning då.

1 gillning

Förmodligen för att det är tråkigt att träna och gott att äta!

Jag tänker att den indelningen är ganska oanvändbar i termer av vad som ger guidning till förbättring. Mantrat ät-mindre-och-rör-dig-mer är nåt av det mest oanvändbara synsättet man kan ha - om det vore så enkelt hade problemen med övervikt varit dramatiskt mycket mindre.

Jag föreslår istället denna indelning:
a) De som har tillräckligt välfungerande kroppar för den kost och livsstil de praktiserar, och vars genetik och epigenetik klarar det högindustrialiserade livets baksidor inkl allt vad big pharma, big food och big chem hittar på.
b) De som inte har tillräckligt välfungerande kroppar för den kost och livsstil, och som på grund av myndigheter, institutioner och trender är fast i icke fungerande idéer om kost och livsstil. Här ingår också människor som genetiskt och epigenetiskt klarar sig sämre med högindustrialiserad kost och livsmiljö.

Exempel på saker som får grupp b att växa:

• Trend och aktivism för vego som grundas redan i förskolan, och som späs på av den falska klimatalarmismen
  • Kalorifokus
  • Fett- och kolesterolskräck
  • Saltskräck
  • Dämpa symptom, ofta med biverkningsfyllda mediciner (t ex Omeprazol!), istället för att lösa grundorsakerna
  • Sjukvården är närapå helt värdelös vad gäller kost och hälsa och beroendeproblematik, och sitter kunskapsmässigt i knäet på big pharma

Jag sticker ut hakan och säger att vår kakistokrati har låtit lobbyism till stora delar ge oss ett hälsovådligt vetenskapsförnekande samhälle. Vi har förvisso röstat på kakistokraterna, men i deras grundläggande arbetsbeskrivning är folkets väl högst i prioritet. Kakistokraterna kan inte skylla på att de inte visste bättre - de har betalt för att veta, och vet de inte ska de ut!!

1 gillning

För mig är detta en typisk hönan och ägget diskussion :blush:

Läste att amerikanska chefer är överrepresenterade bland deltagare i Ironman tävlingar. Är det för att denna grupp tränar mer, för att de har råd att spendera mer pengar på utrustning / coaching eller för att deras driv spiller över på fritiden?

Eftersom intelligens inte har mycket med någons kosthållning att göra är det sannolikt endast inom fysiska / ytliga områden denna tes skulle kunna finna visst stöd. Att ta det som absolut sanning tror jag dock inte på, min erfarenhet talar emot sådana dumheter.

Det är väl snarare jätteanvändbart! Sen varierar det från person till person hur lätt det är att tillämpa och vad man har för mål med hälsan i form av vikt, kondition etc.

1 gillning

Jag älskar mat och äter en massa god mat. Om man följer någon tokig diet där man måste hungra och späka sig så är man fel ute.

Beror på vilka mål man har. En fitnessmodell som gör sig redo för en fotografering lär vara tvungen att både hungra och törsta för att bränna fett ner till ensiffrigt och toppa formen. Annars är vederbörande fel ute. Precis som människor har olika mål med sin ekonomi och därmed har olika vägar som är mer rätt eller fel för dem så har människor olika mål med sin fysik med olika vägar som är mer rätt eller fel för dem.

Det gäller “vanliga” människor också. Vill man ha en ekonomi utöver det vanliga behöver man tillämpa några enkla regler som många tycker är “extrema”. Vill man ha en fysik utöver det vanliga gäller samma sak.

1 gillning