Om de serverar halvfabrikat är det per definition inte bra ställen.
Haha!
Kan du inte medge att det är lite skillnad på en 10 kronors matlåda i plast med fiskgratäng och vitlök, kontra en långkokt bolognese som hälls över från en matlåda i glas och värms upp på porslinstallrik? ![]()
Jag håller med om att matlådor kan vara väldigt tråkiga men det är ju vad man gör det till. Man undviker helt enkelt vissa maträtter och använder med fördel tillgängligt porslin.
Pratar om ställen på avenyn.
Kan ju svara för min del.
Har två anledningar, den ena är att jag hade ätit ännu mer än vad jag redan gör och man kan säga att jag inte skulle behöva det.
Andra anledningen är att vi äter lunch tidigt så känns onödigt att äta en gång till före.
Danskarna (och Engelsmännen mfl) konsumerar ändå vad det verkar fler kalorier per dag jämfört med svenskar enligt “our world in data”. List of countries by food energy intake - Wikipedia Food Supply - Our World in Data
Så antingen lassar de på enormt när de väl äter eller mer troligt så småäter de snacks under hela dagen och dricker bärs efter jobbet på vardagar för att få i sig sina 3000+ kilokalorier per dag (män).
Så de Danskar som gjorde sig lustiga över din lunch kan du ju ändå skratta åt resten av dagen när de kompenserar för avsaknad av vettig lunch…
Vad skönt att jag inte visste det. Eller brydde mig. Eller bryr mig om vad någon tycker. Prova det.
Jag har aldrig ätit lunch på avenyn (förmodar att du pratar om den i Göteborg?), men jag har svårt att föreställa mig att där inte skulle finnas ett enda etablissemang som kan erbjuda åtminstonde en likvärdig kulinarisk matupplevelse som en medhavd matlåda kan, och dessutom tillreda den utan att använda halvfabrikat.
Sen att man kanske inte är beredd att betala för det, det är en annan diskussion.
Tid är mitt enda svar. Jag prioriterar bort det för att få sova några minuter till. Behöver ändå kliva upp före kl 06. Brukar om möjligt ta en frukt i farten när jag kommer till jobbet.
Jag har jobbat i England under ett par korta resor. Anekdotiskt kan jag säga att deras middagsportioner är helt sjuka i storlek. Under dagen (istället för lunch) käkade de kakor och andra söta saker mest hela tiden. Upplevde det som att deras ork var klart sämre på eftermiddagen (fysiskt arbete).
Jo, absolut, självklart. Dock har jag sett sjukt många skräckexempel genom åren.
Uttryckte mig medvetet spetsigt och tycks ha upprört många med det, så det kanske var lite onödigt.
I Östasien äter man 3 varma mål mat om dagen (frukost, lunch, middag). Riktigt hemskt.
Jag vill ha med matlåda till jobbet men alla andra äter ute så har inget val direkt. Är också typ bara onyttig amerikansk snabbmat. ![]()
Som ett komplement i hur många mål mat man äter per dag får ni gärna ange vad ni jobbar med.
Känns som de flesta jag känner som jobbar på kontor bara äter ett mål mat om dagen medan vi som kroppsarbetar inte klarar oss på mindre än tre…
Stillasittandes kontorsjobb och bränner ca 4000 kalorier per dag.
Jag jobbar på kontor och äter frukost, lunch och “middag”, där “middag” alternativt kan vara gröt eller bara mackor och kaffe, plus en macka och lite youghurt med färsk frukt på kvällen efter löppasset. Utöver det gärna någon frukt då och då.
Ser inte något hemskt i 3 mål varma mat som någon skrev om. På hotell äter jag gärna kaffe/mackor plus det varma till frukost och älskar engelsk frukost inklusive vita bönor, men orkar inte göra det själv hemma. Gröt däremot gör man superenkelt i mikron, tar kanske en halv minut att blanda ihop och sen lagas det till på ett par minuter medan jag fixar med annat med kaffe och mackor etc.
Det är inte bara kroppsarbete som kräver energi, hjärnan tar mycket energi också och jag har betalt för att tänka på jobbet. 4-5 timmar efter måltid behöver jag äta igen för att må bra och kunna fokusera. Hoppa över frukosten skulle inte fungera, jag kan gå direkt från sängen till frukostbordet och äta som en häst (gör jag gärna då och då i samband med hotellfrukost). Jag ser frukosten som den allra viktigaste måltiden och utan den skulle jag inte fungera.
Silverbullet är att inte ha bil!
Jag äter dessutom matlåda, mkt pga hälsoskäl.
Jag äter ingen frukost. Och lite lättare på kvällen.
Men jag har funderat!
Jag tänkte prova med att köpa med mig en lunch från restaurang. Äta drygt halva på lunchen och resten på kvällen.
Då kan jag gå runt på 2000 sek per månad , exklusive helgerna, och slippa laga och handla mat!
Jag äter typ liberal LCHF sedan 10 år. Identifierar mig som man, 61 år, 190cm, 83 kg
Jag jobbar på kontor, cyklar ca en mil om dagen som transport och tränar lätt på gym några gånger per vecka.
Jag förvånas hur mycket folk äter, med mellanmål och frukt hela tiden.
Och tränar 2h om dagen?
Du gör av med ca 1000 kalorier mer om dagen än vad jag gör, och jag tränar i snitt 1h per dag eller så.
Du är 61 bast. Vänta bara.
Jag är dryga fyrtio, tränar relativt hårt dagligen och äter inte hälften så mycket som min tolvåriga son.
Det går bara utför.
Vadå, blir de arga eller ger dig stryk om du väljer att äta utan dem?
I snitt ungefär, ja.