Äter du lunch ute? Om du slutar med det, vad skulle du göra för pengarna?

Det förutsätter dock att du har ett jobb där man redovisar resultat och inte arbetade timmar.

Precis, det var just det som var poängen, olika förutsättningar kan styra vad som är mest fördelaktigt beteende.

1 gillning

När vi började återgå till att jobba på plats åt vi ofta ute tillsammans, just för att det bara var några dagar l veckan man sågs. När vi började vara inne fler dagar i veckan blev det av bara farten också fler uteluncher :joy: trots att före pandemin på samma ställe brukade det bli max 2-3 gånger i veckan.

På uppdraget jag sitter på nu skulle jag faktiskt vilja äta ute oftare. Men…

• De som går ut går oftast till buffen på Hemköp och köper med mat därifrån till kontoret så det skulle vara trist att äta ute själv och matlådegänget är rätt trevliga att luncha med
  • Jobbar mitt i smeten så blir lätt beslutsångest om var man ska gå och det är ofta fullsmockat och högljutt på varje ställe
  • Jag behöver hjälpa till och äta upp lådorna som görs hemma :sweat_smile:

Jag har partner men hon jobbar också. Men visst, vi skulle kunna spara några tusen på att ha matlådor.

Förstår verkligen folk med låga löner som kör matlåda men när kollegor med 80+ i lön sparar in framstår det som lite snålt. Ofta är det nog andra förklaringar dock, tex att de inte är så sociala eller följer någon strikt diet etc.

3 gillningar

Är det något jag gillar i restaurangen (matsalen) så äter jag där annars tar jag med låda. Men lunchen kostar endast 82kr så tycker inte det är så farligt.

1 gillning

Nej, vi är två. Båda äter numera ute när vi jobbar på kontor eller motsvarande. Sedan blir inte kostnaden så stor eftersom det bara blir 2-3 gånger per vecka och jag har en del på representation (egen o andras) samt “gratislunch” på konferensställen. Skulle tro att det kan bli 3 000 + per månad och det tycker jag det är värt - annars skulle pengarna hamnat i “lekhinken” som jag inte tycker är så rolig att leka med som börsen ser ut.

1 gillning

Precis tvärtom för mig. Jag har hyrt in mig på ett co-working space för den sociala bitens skull där lunch, AW och andra sociala jippon är precis vad jag är ute efter. Har provat att sitta hemma på fulltid och jobba under luncherna men det fungerar inte för mig i längden. Jag är definitivt mer produktiv på ett kontor där en social lunch är en viktig komponent.

Har man tråkiga arbetskamrater där man inte får ett socialt utbyte är situationen kanske helt annorlunda. Kanske är så i ditt fall… Alternativt har man ett socialt jobb där man träffar människor. Själv sitter jag framför en dator.

2 gillningar

Snål, lat och kcalmedveten. Jag gör havregrynsgröt i micron till lunch. Helt normalt och vanligt på min arbetsplats. Det ger ekonomi och kcal-utrymme till roligare middag med familjen :upside_down_face:

1 gillning

Det viktiga är att man är på en arbetsplats där folk är likadana som en själv! Svårt att veta innan man börjar på ett jobb dock.

För mig hade det varit döden att jobba med folk som aldrig vill gå på aw, ta en fika eller äta lunch ihop. Där folk var som mål att tillbringa så lite tid som möjligt och spendera så lite pengar som möjligt med sina arbetskamrater.

För mig blir det lådan 9 gånger av 10 ungefär och det är pga en blandning av tid, portionsstorlek och näring.

Jag brukar ta mig tiden att gymma ca en timme på lunchen och då vill jag både ha något snabbt, proteinrikt och en ordentlig portion därefter! Själva ekonomin i matlådan är en av de mindre aspekterna.

Men man ska givetvis se till att laga läckra matlådor och inte trötta färdigköttbullar med makaroner som man värmer upp i en ICA Basic plastbytta. Nej det ska vara tex fläskkotlett med potatisgratäng som man häller upp på en tallrik :slightly_smiling_face: Eller bara valfri gryta som fått gå länge :yum:

2 gillningar

Matlåda varje dag, storkok på söndagar. Kan mycket sällan lämna arbetsplatsen på lunchen och alternativen på plats är varken bra eller billiga.

Första fyra åren jag jobbade var det utelunch varje dag, åt dock mindre till middag då.
Sedan 7 år tillbaka matlåda, utelunch i något undantagsfall. Ovärt att betala 120-130 för lunch. Lägger hellre pengar på en bra middag

Jo jag har nämnt det och jag utnyttjar det nästan varje dag, utom de dagar jag kör en löprunda på lunchtid och istället förlänger lunchen något, men å andra sidan sparar jag den tiden sen på kvällen då jag inte behöver köra min löpning.

2 gillningar

Man får väl acceptera att olika personer har olika behov av att umgås med arbetskamrater utanför arbetstid. Det viktiga är hur man trivs ihop under arbetstiden. Nästan alla hos oss sitter i kontorslandskap och man umgås väldigt mycket ändå på arbetstid, jag ser inte behovet av att vare sig luncha med just de personerna eller gå på AW etc. Klart har man inget annat umgänge än arbetskamraterna så kanske man känner att det är döden att inte umgås med dem även utanför arbetstid.

4 gillningar

Äter nästan aldrig ute på lunch, undantaget affärsresa eller med kunder. Det blir sällan gott om tid och jag gillar inte att stressa i mig mat.

Mycket lunch på “hemma kontoret” numera också.

Däremot äter jag/vi ofta middag ute (ej i Sverige dock), 2-3 ggr per vecka iaf. Det gillar både familjen och vänner. Mycket mer väl spenderade pengar för mig då jag inte behöver stressa och kan ta en pint eller nått glas vin till.

I Sverige skippar vi restauranger, känns som vi blivit rånade när vi betalat :grinning:

1 gillning

Jag känner likadant. Vill gärna höra annat än jobb snack från samma personer om jag går ut.

2 gillningar

Man måste ju inte prata jobbsnack med arbetskamrater utanför arbetstid (eller ens nödvändigtvis under arbetstid om arbetet tillåter det). Håller med om att det är lite tråkigt att umgås med såna arbetskamrater som bara kan snacka jobb.

1 gillning

Sant.

Men ofta händer det klassiska. “Inget jobb snack nu”. Sen blir det lite tyst i 20 sek. Sen börjar jobbsnacket :grinning: alltså, ofta är det väl OK och ibland även bra att snacka jobb eller jobb relaterat på lunch.

Men om jag får välja hoppar jag det.

1 gillning

Jo, jag har väl inga problem med “men du, ska vi inte gå och käka så kan vi fortsätta diskussionen där?” t.ex.

Beror helt på hur mycket jag arbetar hemifrån och om jag orkar/hinner laga matlådor.

Spenderat på utelucher under arbetstid 2022 (började särredovisa i augusti):

Augusti: 126kr
September: 543kr
Oktober: 1262kr
November: 1521kr
December: 252kr
Hittills januari 2023: 0kr

Tycker generell att det är för höga priser och för låg kvalitet på lunchställen runt arbetsplatsen. Hade det varit bättre mat till lägre pris i närområdet hade jag ätit ute oftare.