Aldrig då jag inte har möjligheten att äta ute. Sjukhusmatsalen är inte heller så lockande då vi måste byta kläder för att få gå dit och dessutom ofta har larmsökare vilket gör att man inte kan vara för långt borta.
Så matlåda hemlagad eller köpt sådan i personalrum är standard för alla kollegor vilket gör att det blir socialt och trevligt.
Tack vare larmsökare och inte sällan störningar i lunchen har vi inte lunchrast utan lunchuppehåll = 30 min kortare arbetsdag!
Jobbar mest hemifrån. När sambon har morgonskiftet händer det rätt ofta att vi tar en promenad och en utelunch när hon är färdig med jobbet. När hon har kvällsskiftet äter vi lunch hemma innan.
Det är sant. För folk som flyttat till stan och inte känner så många är det förstås jättetråkigt om ingen vill umgås det minsta.
För oss andra, som har ett umgänge utanför jobbet, handlar det mer om hur man är som person antar jag. Idealet är väl att det finns plats för olika personligheter på en arbetsplats men ofta blir det väl en kultur som man får anpassa sig till. Sitter alla med matlåda vid datorn ska det mycket till för att man som nyanställd ska lyckas få med sig folk ut på stan.
Beror kanske lite vad man jobbar med, finns en del på mitt jobb som är lite väl uppslukade i sitt arbete och skulle må bra av att få en bättre jobb/fritid balans.
Jag äter oftare ute än hemma. Men då jag ska binda om banklånen senare i år har jag funderat över vad jag kan göra för att den procentuellt kraftiga utgiftsökningen för räntor ska bli mindre kännbar och då landade jag i att skära ner på utematen.
Lagar man mat så är det lika bra att ta med sig matlåda rill jobb…värdigt effektivt och för 2500kr tar jag hellre ledighet från jobb istället i 10dagar extra vart år.
Idag ska jag koka ärtsoppa, blir ca 25 portioner som jag fryser in i plastpåsar. Nu har jag alla matlådor för våren fixad. Blir väl en 2-3kr per portion.
Det resonemanget hänger jag inte med på. Två vuxna som jobbar eller en vuxen som jobbar. Kostnadsandelen blir samma. Däremot kan man säga att det blir billigare för par i alla andra anseenden. Maten hemma pga större (billigare) förpackningar, delade boendekostnader, ev delad bil…
Jag äter pedagogisk lunch, vilket innebär att jag arbetar under måltiden och, iaf i min kommun/på min arbetsplats, äter gratis då.
Däremot äter jag matlådor hemma på kvällen, då jag bor ensam och tycker matlagning är trist, samt har brist på ork och det är billigare att köpa storpack, laga fyra portioner av en rätt, äta en och frysa in tre. Då finns snart stor variation bland rätterna och jag behöver inte tillaga och diska dagligen.
Jag åt ute nästan varje dag när jag var singel och bodde själv. Nu är jag sambo och vi lyckades med bedriften att köpa hus på toppen 2021, så pengarna på boende och el har ju förstås stigit en del. Länge har jag fortsatt äta ute på fredagar i alla fall, men nu lockar knappt det längre heller.
När man lagar maten hemma, är det både billigare och framförallt en stor insats för miljön.
För pengarna kan man ha betydligt roligare, det rör sig inte om några små summor precis. Det är ju inte direkt billigt att luncha ute, gemnfört med “hemmalaget” som smakar bättre och defenitivt högre kvalitet på råvaror.
Betydligt billigare att köpa råvaror på ett ekologiskt närproducerat vis, själv odlas allt sommartid. Man bör äta efter årstid. Animalier som uteslutande betar gräs, klöver och ört är som natt och dag gemnfört med det industriproducera kött från näringsfattiga grödor o spannmålsprodukter som odlas i konstgödning och kemi. Som en lunchservering erbjuder. Vilket är en stor miljövinst. Med 40 års kockande i branschen är halvfabrikat, samt billigaste råvaroinköp mer vanligt än ovanligt. Krävs varken fossila energier eller konstgödning att producera gräs, klöver och ört. Det växer ju av sol och regn, miljövänligare går inte att hitta. De flesta råvaror är då inte producerade organiskt. Vilket både rofrukts grönsaker och andra grödor som är egenproducerade på ett betydligt miljövänligare sätt än med konstgödning som bryts i gruvor med fossila medel, och besprutning. Frakter av näringsfattiga grönsaker som växer under växtlampor, odlad fisk utan omega och miljöförstöring i hav. och onyttiga fetter från växtriket som genom fossila energier produceras sprider just det fossila metan/växthusgaser som aldrig försvinner i atmosfären. Samt är genom genmanipulation och hårda processer inte är något som medför några hälsofördelar De icke fossila “påslag” ingår i det som heter “förlopp” och försvinner efter 10-12 år. Inte svårt förstå hur miljöaspekten påverkas med lite kunskap om hur födoämnen produceras. Fossila energier i strömförbrukning och tillagning och ett stort Matsvinn då det blir mycket mat över. Att utväckla de självklara miljöaspekter är inte något som kräver större kunskaper, bara man är införstådd i hur det produceras och med vilka följder dessa medför. I sakfrågan miljö, men även hälsomässigt. Bättre invisterar i sin hälsa med riktigt producerade näringsämne, vitaminer och mineraler, än att lägga pengarna på sjukvård. Att sen äta mat 2-3 gånger som endast krävt energi för 1 tillagning är inte illa det häller.
Jag är med på dessa argument, tack för att du utvecklade dem.
För enbart “När man lagar maten hemma” innefattar knappast alla ingredienser du nämner här automatiskt.
Är det något som gör att dessa ingredienser inte skulle kunna finnas på en restaurant?
Jag är fullt med på att för att pressa priserna så ser det förmodligen inte ut så på de flesta ställen, men om man bortser från priset (vilket var kriteriet i min ursprungsfråga), om efterfrågan fanns?
Angående energifrågan vid tillagning så borde ju samätningen av samma mat av flera personer ligga till restaurangens fördel (om man bortser från svinn, vilket säkert är ett bra argument emot).