Vad är det konstigaste förslaget vid löneförhandling som ni varit med om, som det ändå funnits en poäng med?
Att höja bruttolön i all ära, men vad kan mer vara något att satsa på? Jag tänker främst på tips som man inte vanligen hör, såsom tjp, semester, arbetstidsförkortning, bilförmån, friskvård…
Vilka förmåner som är värdefulla för just dig är såklart olika från person till person, men hade varit kul att höra lite konstiga exempel för att få kreativiteten att flöda!
Min erfarenhet är att de flesta ”udda men generella” förmåner är saker av begränsat värde. Om vi sedan pratar högre befattningar sätter väl bara fantasin gränser.
Ett exempel på förmån som jag stört mig på är att arbetsgivaren betalar alla kostnader för privata parkeringsavgifter och arbetstagaren förmånsbeskattas för dem.
Något att se upp med är att acceptera förmåner som inte står med i ens personliga anställningsavtal, i syfte att acceptera lägre fast lön.
Finns flera förmåner som jag eller bekanta haft, men som företaget sedan ensidigt beslutat att ta bort för de anställda efter något år. Detta utan att kompensera på annat sätt.
Exempel på sådana förmåner som tagits bort:
1 veckas extra semester
Kombinerad konferens/nöjesresa utomlands 1-2 ggr/år för alla anställda
Var på en intervju där de inte ville matcha mitt lönekrav men erbjöd istället:
Gratis tillgång till simbassäng, gym samt tennisbanor
Laddning av elbil för 1kr kwh på gratis parkering
Förmånslunch, tror det kostade runt 60kr
Min favoritförmån som jag har nu på mitt nuvarande jobb är betalda resor till och från jobb. Med egen bil 25kr per mil till och från jobb skattefritt samt betald restid. Blir många tusenlappar i månaden, speciellt när man samåker med kollegor och har elbil.
Tack för flera bra inlägg!
Pappa berättade om en kollega som haft “representationsplikt” (läs: betala restaurangbesök)! Oklart om den hade slunkit genom fingrarna nu på samma sätt som jag kan tänka mig att det gjorde förr…
I den miljö jag verkar i så är representationsplikt inget konstigt, även om det inte rör mig så ofta. Även jag har dock en budget för representation. Jag har bara inte kommit mig för att använda den än. Jag måste bestämt skärpa mig på den punkten. Som diplomat har man mer generellt både formella och informella förmåner. Det varierar mycket mellan olika länder hur det fungerar.
Jobbar ej på kontor utan under byggnads kollektivavtal där man får reseersättningen från sin egna bostad till kund. Får dock ej dra av resa på deklarationen pga det
På mitt första jobb för drygt 20 år sedan delades 10% av företagets vinst ut som bonus till de anställda. Det var en selling pont när de anställde mig; lönen var inte på topp men vi hade ju bonusen.
Företaget gick riktigt bra och bonusen som baserades på anställningstid blev för mig som jobbat sex månader ca en halv månadslön och de som maxade fick ungefär två.
Året efter gick företaget ännu bättre och VD:n, tillika grundare och majoritetsägare kom på att det ju aldrig sagts huruvida det var vinst före eller efter skatt man räknade bonusen på så då ändrade man till att räkna efter skatt. Resultatet blev inte alls den höga bonus alla räknade med efter kanonåret och en massa gnäll uppstod vilket i sin tur ledde till att bonusen avskaffades helt. Lönerna kvarstod dock…
Fick höra nyligen om en udda förmån som finns i nutid: För att motivera och behålla arbetskraft får man varje 5:e år i tjänst ett “Nyfikenhetbidrag”. Det går ut på att under en hel månad får man med full lön göra vad man vill i utbildningssyfte eller för att vidga vyerna. Man arbetsbefrias under denna månad. Tyckte det lät rätt bra och skulle själv kunna uppskatta sånt.
Inom staten finns ett system där man kan anmäla sig för ett utbyte med en annan myndighet, i ett sorts ömsesidigt kompetensutvecklingssyfte. Det är en modell i samma anda.