Hej på er! Jag har lönesamtal imorgon och har lite funderingar. Har tidigare (i februari) haft medbetarsamtal där chefen som är VD varit otroligt positiv och nöjd.
Där han frågade ifall jag var nöjd med förmåner osv. Får fullt friskvård och 1 massage i månaden. Då sa jag ja, men hade även velat ha 6 veckor semester istället för 5 och en bonus baserat på någon uppsatt mål. Detta noterade han bara och sa att vi tar det mera på lönesamtalet, han nämde inget om önskad lön.
Jag har jobbat drygt 1 år och 6 månader på företaget. Gick in med 30 000 kr men fick löneökning med 6 000 kr efter första halvåret, då jag tagit mycket ansvar och nästintil klivit in som projektledare då min gick på föräldraledighet.
Men nu till imorgon, har jag några upplägg som jag gärna vill ha feedback på:
Vad jag kan läsa mig till är en extra semesterdag värd 5,4% av bruttolönen så cirka 2 000 kr på min nuvarande lön.
Borde jag värdera (förutom skönt med mer ledighet) 1 extra ledig vecka som 10 000 kr i löneökning på årsbas (drygt 800 kr/mån)
Jag vill ha 40 000 kr i lön, baserat på vad jag presterat i år. Då jag driver alla våra stora kunder i dagsläget.
Men kan tänka mig 38 000 kr ifall jag får 1 extra vecka semester + mäjlighet att på något sätt kunna få en bonus på cirka 20 000 kr ifall uppsatta mål nås.
Klokt att ha höga ambitioner. En intressant fundering är om värdet du tillför står o relation till din förväntade ökning. Har du en unik kompetens som är svår att ersätta? Hur står sig ditt värde gentemot andra anställda? Hur stor del av lönekriterierna som används står ditt unika värde för?
1 v semester värderar jag till cirka 2% av lönen (slipper jobba 1 av 52 veckor, 1/52)
10% lönehöjning för att inflationsskydda den lön du fick senast. Kan ju vara rimligt att du inte ska tappa köpkraft
10% av årslönen i bonus mot utsatta mål men som kan skalas ner beroende på företagets tillväxt och lönsamhet (så företaget inte behöver betala ut om det går dåligt, vanligt förekommande)
Var väldigt ambitiöst tycker jag. Att be om 25% lönehöjning efter 1,5 år känns som att du borde fått väldigt fel lön från start, stämmer det?
Är fundersam till kompetenskraven som krävs om man kan ta över en projektledarroll efter 6 månader. Har du någon tidigare erfarenhet som gör att du fixar detta som inte värdesattes när du blev anställd? Annars tänker jag att tar det 6 månader att lära sig ett sånt yrke borde det inte vara speciellt svårt att hitta en ersättare. Eller är det något jag missar?
Tycker ju inte såna här summor ska tas i det årliga lönesamtalet utan borde hanteras utanför då det verkar uppenbart att du har andra arbetsuppgifter än vad du blivit anställd för.
Har du andra kollegor med liknande arbetsuppgifter du kan jämföra dig med?
Vet du hur mkt du drar in till företaget så du kan visa med siffror att du förtjänar lönen du begär?
Hej alla och tack för svaren! Jag hade samtalet imorse, och tänkte komma med en uppdatering ifall det är av intresse. Spännande att vissa tycker att det var för mycket i begäran och spännande att höra era tankar. Utfallet blev såhär:
Bruttolönen går från 36 000 kr → 39 000kr - Så drygt 8% löneökning
1 semestervecka extra som jag verkligen ville ha.
En privatsjukvårdsförsäkring som jag inte riktigt vet hur jag ska värdesätta, utan något som hela företaget har fått som innefattar sjukfall, psykolog osv
Så nöjd - men bonusen var det enda som jag inte fick. Han hade lite frågor hur jag hade tänkt att den var utformad, och hur den skulle sättas. Han tog med sig min feedback och skulle se över ifall det är möjligt i framtiden.
Så överlag är jag nöjd. Bra % löneökning + 1 extra vecka semester.
Grattis! Semester är ju värt sjukt mycket mer än bara pengar också. Vet inte om du har barn och så, men en extra vecka med barnen är svårt att sätta ett pris på.
Med bonusutformning menar jag det är företagets / chefens uppgift att utforma. Såklart bra att lyssna på dig men i övrigt är det ju över din pay grade att definiera din egen bonus Hoppas du kan få igenom det senare också. För mig har det alltid varit ett bra styrmedel. Man vill ju gärna få fullträff på allt och alltid tyckt det varit bra med konkreta mätbara mål som också framtvingas med en bonus.
Ja det är ovanligt med företag där HR inte gjort cheferna helt maktlösa och tvingat in dem i standard fållan mht löneutrymme och förmåner. Men så är ju chefen också VD vilket kan hjälpa