Det är inget udda alls. Faktiskt helt normalt som tjänsteman att ha milersättning den skattas givetvis som lön på det som överstiger 25kr/mil (25kr/mil är skattefria)
Att räkna restid som arbetstid är ingen förmån så det skattas på samma sätt som all annan lön.
Detta har varit standard för mig i decennier så tycker det låter udda att du ser det som en förmån. Vanligtvis brukar det vara mer än 25kr/mil hade runt 40kr/mil för 10 år sen men givetvis räknas det som överstiger fribeloppet som lön.
Bästa förmånen jag haft var att varje onsdag eftermiddag var för egen utveckling. Man skulle vara på kontoret men inga möten fick bokas under den tiden men man fick göra “precis vad man ville”. Jag lärde mig koda under dessa timmarna och hade alltid tid varje vecka om jag kände att jag behvöde sätta mig ner och djupdyka i något.
Hade några kollegor som bildade en liten språkgrupp för att lära sig spanska.
Hörde dock att det ballade ur lite grann och begränsas efter en kvinna bestämde att hon skulle lära sig sticka (vilket hon redan kunde) och satt i ett hörn och lyssnade på ljudböcker, kort därefter börjades det målas och annat som blev lite för mycket hopp och lek så man ändrade om det hela till Arbetsrelaterade training som skulle godkännas, vilket ledde till att färre och färre nyttjade det till annat än en lucka för att få saker gjorda de inte hunnit.
Skulle säga att det som anses vara udda för någon är standard för någon annan. Här e lite av det vi hade när jag jobbade som design konsult i USA
kombucha/öl på tapp på kontoret
baristas på kontoret som gjorde all kaffe till en
fri bar
lunch och frukost bjuden varje dag
offsites 2-3 gånger om året till unika destinationer, vuxen sommar camp t.ex
jobbade man sent så middag och taxi hem betald
fredagar på sommaren halvdag
utvecklings bidrag som kunde spenderas hur man ville, många tog sticknings kurser, slöjd, sång, dans, yoga och sådant. Jag tog dykning
ta med mental health support animals när man reste (aka ta med sin hund runt jorden)
obegränsad semester (scam från företaget sida då de inte behöver betala ut oanvänd semester men trevligt på pappret )
Sen annat som nämnts som business flyg, betalt internet hemma, all tech man ville, resor till och från jobb betald etc. men dessa är ganska vanliga känns det som.
Utlandsresa vart annat år för “konferens” där även sambo/partner fick följa med.
Frukost varje dag - från Café så inget fryst rostbröd.
Massör som kom till oss om det var varannan vecka eller 1 gång i månaden helt fritt för oss anställda under arbetstid.
Fina arbetskläder, jacka från SailRacing osv, har fortfarande den jackan privat med en minimal logga som inte syns. Inte så arbetskläderna behövdes som konsult.
Mitt första jobb efter skolan, trodde nog det var ganska standard, men inser väl mer nu hur förmånligt det egentligen var
Idag har jag också en del förmåner, men mer standardförmåner som fri frukt osv + en mindre bonus i aktier baserat på företagets resultat.