Jobbinsamlingar för födelsedagar och annat

Håller med, hur kan man ens kalla det en gåva om det inte är frivilligt och dessutom dras automatiskt från ens lön? Helt absurt.

Om man sin arbetsgivare börjar göra avdrag på lönen för saker man inte kommit överens om, är det inte rent tekniskt sett ett avtalsbrott?

1 gillning

På min egen arbetsplats så märkte jag ett mönster, att kvinnor drog igång insamlingar till andra kvinnor, men männen glömdes bort, trots att de förväntades vara med och betala.

Lösningen:

1 gillning

På kontoret . Lägger vi i princip vid 3 tillfällen.
Någon fyller 50. Någon får barn. Eller någon slutar. / går i pension. Blir kanske nån gång i kvartalet.

Jag deltar inte i sådant av principiella skäl. Försöker visa uppskattning genom handling varje dag istället.

Har man bidragit med en slant får man i utbyte en ”sponsorsplats” på ett vykort, vilket i 9 fall av 10 leder till att gåvomottagaren mejlar till alla givare.

Min fundering är om det kan förbättra ens eget varumärke i och med att det syns om man bidragit i insamlingen? Majoriteten av kollegerna brukar bidra vid varje insamling.

Jag har bidragit en del genom åren, det har aldrig handlat om stora summor så jag valde att vara med tills jag insåg att på 5 år hade jag inte fått en enda present själv. Kanske är jag sur, men nu har jag slutat ge.

4 gillningar

En historisk reflektion:

Brukade det inte förr vara företaget som bekostade sådana här presenter till de anställda, när tex personer slutade på företaget eller fyllde 50 år? Guldklocka när man jobbat i 25 år, osv?

Hur hamnade vi i det här läget där företaget nu lämpat över på de anställda att bekosta denna typ av presenter till kollegor via “frivilliga” donationer istället? :thinking:

3 gillningar

Min arbetsplats gör både och. Fyller du femti får du en uppvaktning, men ofta sker det en insamling vid sidan om, där alla får möjlighet att sponsra en present, med sitt namn nedskrivet på ett vykort som tack. Eftersom cheferna alltid är med ser de ju även vilka medarbetare som är med, då det i 9 fall av 10 mejlas ut ett tack till de som bidragit.

Det du får för din gåva är att mottagaren blir glad. Det är inte namnet på kortet som är valutan.

Jag har en matris jag följer. Den genererar belopp beroende på närhet som kollega, tid som kollegor och orsak till insamlingen.

Är inte med när det är personer jag inte vet vilka de är.

Tycker det är snyggt att vara med med ett mindre belopp om ekonomin inte tillåter mer. Det är tanken som räknas.

1 gillning

För övrigt borde det vara självklart att inte maila ut tack så det syns vilka som var med. De som behöver pengar till annat, kanske mat till sin familj, ska inte hängas ut.

Använd BCC/hemlig kopia. Företaget bör gå ut med instruktioner om detta.

Förr jobbade alla länge hos samma arbetsgivare och det var aldrig något problem.

Nu ska den anställde förmånsbeskattas om den inte jobbat 6 år, vilket ändå är vanligt. Struligt att hålla reda på för arbetsgivaren, och dyrt.

Jag är med om det är något jag känner. Är ju bara insamling när någon slutar, går i pension eller fyller jämt tiotal. Så blir bara några gånger om året. Beloppet är alltid 20kr.