På min egen arbetsplats så märkte jag ett mönster, att kvinnor drog igång insamlingar till andra kvinnor, men männen glömdes bort, trots att de förväntades vara med och betala.
På kontoret . Lägger vi i princip vid 3 tillfällen.
Någon fyller 50. Någon får barn. Eller någon slutar. / går i pension. Blir kanske nån gång i kvartalet.
Har man bidragit med en slant får man i utbyte en ”sponsorsplats” på ett vykort, vilket i 9 fall av 10 leder till att gåvomottagaren mejlar till alla givare.
Min fundering är om det kan förbättra ens eget varumärke i och med att det syns om man bidragit i insamlingen? Majoriteten av kollegerna brukar bidra vid varje insamling.
Jag har bidragit en del genom åren, det har aldrig handlat om stora summor så jag valde att vara med tills jag insåg att på 5 år hade jag inte fått en enda present själv. Kanske är jag sur, men nu har jag slutat ge.
Brukade det inte förr vara företaget som bekostade sådana här presenter till de anställda, när tex personer slutade på företaget eller fyllde 50 år? Guldklocka när man jobbat i 25 år, osv?
Hur hamnade vi i det här läget där företaget nu lämpat över på de anställda att bekosta denna typ av presenter till kollegor via “frivilliga” donationer istället?
Min arbetsplats gör både och. Fyller du femti får du en uppvaktning, men ofta sker det en insamling vid sidan om, där alla får möjlighet att sponsra en present, med sitt namn nedskrivet på ett vykort som tack. Eftersom cheferna alltid är med ser de ju även vilka medarbetare som är med, då det i 9 fall av 10 mejlas ut ett tack till de som bidragit.
För övrigt borde det vara självklart att inte maila ut tack så det syns vilka som var med. De som behöver pengar till annat, kanske mat till sin familj, ska inte hängas ut.
Använd BCC/hemlig kopia. Företaget bör gå ut med instruktioner om detta.
Jag är med om det är något jag känner. Är ju bara insamling när någon slutar, går i pension eller fyller jämt tiotal. Så blir bara några gånger om året. Beloppet är alltid 20kr.