Såg nyss ett inslag på TV4 om att ett studentfirande kan kosta upp till 20 000 kronor för en familj .
Känns som att det finns ett gäng smarta föräldrar här i forumet som arrangerat ett studentfirande som sannolikt var både lyckat och betydligt billigare än 20 000 kronor.
Vilka är era bästa tips för att hålla ner kostnaderna men ändå ha en lyckad tillställning som alla blir nöjda med?
Bonusfråga till er som inte arrangerat ett studentfirande: vilka är de bästa och sämsta examenspresenterna ni själva fick när ni tog studenten?
Satsa på samvaro med de som betyder något. Säg nej till det som är kopplat till grupptryck och inbillade måsten. Visst, det blir inte gratis, men har man varit en klok förälder längs vägen har man uppfostrat kloka barn.
Min yngste bestämde t ex själv att han gärna övertog min redan infestade mössa när det är hans tur i sommar. Jag tycker bara det är kul om den gör en runda till, med bonusen att jag slipper fundera över var jag ska lägga den.
Bäst: Firandet i sig. Jag minns knappt vad jag fick som var bra.
Dåligt: Meningslösa böcker med visdomsord och graverade prylar.
Har själv inte kvar en enda grej jag fick, och heller inte ett minne av dem. Tänkte dock att det säkert fanns någon i forumet som satt på någon gåva som åldrats riktigt bra. Jag kan ha varit naiv
Va?! Mitt kostade nog runt 500-1000kr på sin höjd. Kommer inte ihåg en enda present jag fick så det var nog mest krimskrams, typ ljusstakar eller nåt. Studenten är ju inget särskilt imo.
Hmm glömde kostymen, men den passar fortfarande efter 15 år så var ju inte enbart för studenten. Dressman, kanske 1500kr? Minns inte.
Susanne har skrivit en fantastisk checklista som brukar snurra upp lagom till studenttider, av förklarliga skäl. Redan lite sent på det, men kanske kan ge lite input till studentanordnare:
Hmmm… förresten, undrar om det inte var då jag fick min systemkamera. Den har jag haft mycket glädje av. Ja, det måste ha varit då.
Jag fotograferade mycket konserter när det begav sig och den var med mig i många år efter det. Det var först när digitalkameror blev stapelvara som den fick gå i pension.
Hej,
Det är nog inte endast själva studentmottagningen som räknas in. Jag skulle tro att det är alla olika fester inför studenten, samt nya kläder (gäller kanske främst tjejer) till varje tillställning. Jag har inte sett inslaget, men misstänker att det kanske gäller innerstadsskolorna i Stockholm? Tror inte att det är, eller behöver vara, den normala summan.
//h
Visserligen var det en dubbel mottagning jag var på förra året men jag tror bara bubblet gick på runt 10k då. Kan tänka mig att 20k inkluderar dricka till kringdrivande hoper med studenter och så? Nu är det ju verboten att åka omkring hela natten men på min tid gjorde ju vi en runda i gårdarna med flaket.
Sonen tog studenten förra året och eftersom jag är ensamförälder tog jag lite genvägar, där man annars kan spara.
Catering för 35 pers, pust! - lagar man maten själv så kommer man mycket billigare undan!
Tårtor - bakade jag själv.
Bubbel och vin - kan ju vara av den billigare sorten, vi skålade och hade trevligt ändå!
Plakat, mössa och kostym - visst, ett par tusen men inte så farligt.
Presenter - han fick i stort sett bara flytta-hemifrån-prylar vilket varit mycket uppskattat.
Annars var det vännerna och närmsta släkten som gjorde tillställningen minnesvärd!