Hej,
Behöver lite intputs:
Yngste ska börja plugga på annan ort (som gymnasieelev) – jag räknar med minst 5 000 SEK/månad i utgifter efter inackorderingsbidrag.
Äldste siktar på att studera vid Karolinska i Stockholm – jag misstänker att han också kommer att behöva runt 5 000-6 000 SEK/månad.
Vår totala hushållsinkomst är 45 000 SEK netto.
Vi har sparande runt 900 000 SEK i fonder och sparar 9 000 SEK/månad.
Alternativ 1: Nolla sparande/månad.
Alternativ 2: Fortsätta med 1 000-1 500 SEK/månad, vilket blir ansträngt i budgeten. Inga semester under närmast 3 år.
Kanske finns det fler alternativ som jag inte tänkt på?
Jag hade inte grejat att jobba extra under terminerna när jag gick på Chalmers. Dock fick jag sommarjobbspengarna att räcka så jag tog inte lån alla terminer.
Om det nu är så att fullt studielån inte räcker till för att bo i Stockholm, ens om man har ett billigt studentboende, så tror jag säkert att många föräldrar skjuter till pengar om de kan. Via en ungdom i bekantskapskretsen som läser vid KI har jag hört att många studiekamrater bor i lägenheter föräldrarna köpt åt dem. Dock är det ju i detta fall så att TS inte riktigt har ekonomin för sådana lösningar och jag tycker inte att det är rimligt att man ska avstå semester och stoppa sparandet i flera år.
Ett alternativ kan ju vara att jämföra boendekostnader på andra orter där samma utbildning erbjuds. Ett annat att hjälpa till mer första året men kräva att ungdomen skaffar ett eller flera jobb på sommar och vinterlov för att dryga ut kassan kommande terminer.
Med fullt CSN det går minus 2000 SEK enligt budget 2025 från Studentkåren(det finns några punkter som går att spara men jag tror inte att det går att hitta boende för 4500 SEK i Stockholm)
Låt säga att det behövs ett tillskott på 2’ enligt budgeten som du skjuter till, vad tänker du då att sonen ska använda de överstigande ytterligare 3’-4’ per månad som du kalkylerar att han behöver få från dig/er?
Det är bra fråga. Kanske behöver inplanera 2’ som stöd och resten för vår eget sparande.
Ge ett fördelaktigt lån på summan ni bidrar med och ta ut denna del från era fonder? Ni är inte försörjningspliktig när barnen flyttat ut.
Ge en mindre summa varje månad och resterande får de ordna via extrajobb eller sommarjobb? Har en släkting som fick extrajobb på skolan och det blev efter studierna en väldigt bra merit.
Hade varit en sak om ni haft större ekonomiska resurser och löner, men i dagens läge känns det lite väl generöst att betala för hela skillnaden.
Ni har 45k in och sparar 9k/mån, ni lever alltså på 36k = 18k/vuxen? Det är bra jobbat med sparandet.
Äldsta barnet ska nu börja plugga och ni överväger att nolla ert sparande alt ställa in semestrar för att ungdomen ska kunna ha 18,5k att leva på i månaden (13,5k CSN + 5k föräldrabidrag). Dvs mer än ni själva lever på per person.
För mig låter det hela gravt oproportionerligt när ni själva lever så sparsamt och har måttliga inkomster.
@Walion -Tyvärr är skillnaden att bo på landet när våra totala bostadskostnader är 7200 SEK per hus, jämfört med Stockholm där samma summa räcker till korridorboende.
Sen jag vill inte att min son ska börja sitt vuxenliv med lån. Själv fick jag bo hos föräldrarna under de första tre åren av mina studier.
@Melwa -Ja, kanske blir det lite mindre summa varje månad. De summor jag skrev är mer som en budget.
P.S.: Jag tänkte inte på bostadsbidrag. Jag ska kolla på det
Jag förstår inte uträkningen.
Hur kan gymnasieeleven börja kosta så mycket mer? Eventuell kostnad för boende, men kostnader för mat, fritid och eventuell tävlingsidrott har ni redan nu och behöver inte räknas dubbelt?
CSN har höjts så det äldre barnet lär inte behöva 5000-6000kr/månad. Det kan såklart vara trevligt att kunna ge lite guldkant i vardagen, men då kan ni ge efter er möjlighet och barnets behov? Om äldre ätit gratis hemma så sparar ni även in dom pengarna, och förbrukning av förbrukningsvaror, och el, och vatten.
Jag kände ingen under min studenttid som jobbade extra, däremot många som fick pengar varje månad eller vid behov av sina föräldrar.
Jag tror att, åtminstone i Stockholm på de finare universiteten (Handels, KTH, Karolinska), är det fler som får hjälp av sina föräldrar än som jobbar extra.
Mina barn tänker jag i framtiden definitivt ge pengar vid behov så att de kan 100% fokusera på studierna.
Men det känns som att det finns två olika skolor inom detta och att vi står på olika sidor där. Du kör lite mer luthersk traditionell modell. Och det finns kanske inget rätt eller fel där, olika filosofier bara.
Edit: Till TS dock så känns det som att det blir lite tight för er att sponsra era barn. Jobba extra är nog ett bra alternativ.
Är nyfiken, hur gör studenterna under sommarlovet? För fortfarande så pausar väl CSN utbetalningarna under sommaruppehållet? Trodde de flesta ändå tog sommarjobb.
Jag själv jobbade lite extra när jag pluggade, men kunde bo kvar hemma, då universitetet låg på pendlingsavstånd. Men fick betala en del hemma för att täcka upp mina kostnader.
Att föräldrarna har köpt en bostad är fullt möjligt men att majoriteten av studenterna skulle få månadspeng av föräldrarna när de är en bit över 20 har jag svårt att se att de ens skulle vilja. Möjligen de som är väldigt bundna till familjen och hemmet. Men min bild är att de allra flesta svenska studenter jobbar vid sidan om och de är väldigt självständiga. De internationella studenterna jobbar däremot sällan.