Hej Lovisa!
Vad ska du studera?
Jag ger alltid tipset att hoppa över studier efter gymnasiet (om du inte ska läsa något praktiskt) och bara jobba ett jobb som ger dig minst ca20tkr efter skatt, bo tryggt med mamma och pappa och SPARA PENGARNA:slightly_smiling_face:

Du kan räkna med ett vanligt sparkonto på 3.5%.
Eller fonder, och hoppas på högre avkastning. Du väljer 

Nu är det +10 år sedan jag tog studenten. Och hade jag fått göra om, då hade jag bara knegat, bott hemma och sparat/investerat.
Om du sparar minst 15tkr/månad med ett sparkonto på 3.5%, då har du efter 10års kneg (utan löneförhöjning) säkerligen fått ihop ca 2mkr.
Sparar du 10tkr/månad, då är du inte så långt efter heller till 2mkr.
Förmodligen kommer du tjäna mer än 2mkr under en 10års period, eftersom din lön höjs, du kanske sparar i fonder, aktier, ärver från släkt, föräldrarna vill hjälpa dig när du kämpar så hårt etc.
Och är du superflitig så skaffa ett till jobb på helgerna utöver ditt vardagsjobb. Då har du ännu mer i besparing.
Du är 18år vid studenten. Och 28år när du har minst 2mkr. Du har inte gått miste om livet alls.
Du kan därefter bara låta dina pengar växa och börja snegla på en utbildning, kanske en praktisk utbildning som elektriker, vvs, snickare, om du inte redan har det.
Eller bara jobba några år till och bli ekonomiskt oberoende, utan skulder. Du kan bo i tex marocko/Medelhavs länderna relativt billigt, men ändå njuta av livet genom din avkastning.
Men jag rekommenderar dig att inte plugga. Livet är mer än att plugga och skapa karriär. Du vill inte fastna i råtthjulet. 

Även om du älskar ditt jobb du studerat till, så betyder det inte att ditt jobb, dina kollegor etc älskar dig.
Träffa en bra kille som har samma ambition som dig( dvs knega för att bli ekonomiskt oberoende), utveckla ett fint förhållande, spara tillsammans så att ni kan maxa ränta-på-ränta effekten och njut av livet. Skäm bort er då och då, fokusera på ert företag (Du & Han AB).
Se till att tjäna pengar, förvalta de smart och sedan kan du börja tänka på annat(vid 28års ålder!!! ).
Prata om detta med din familj, pojkvän, Bästa kompis etc. Tänk noga innan du flyttar till en annan del av landet. Du kommer växa mycket mer av att knega, spara och investera smart. Tryggheten och målet om att bli ekonomiskt oberoende tillsammans med din pojkvän innan ni är 30år båda två, väger så mycket tyngre än att satsa på en karriär.
Din jakt på en karriär kommer att förkorta ditt liv. Bli ekonomiskt oberoende tidigt. Råd från mitt hjärta❤️