Hur mycket ska jag ha sparat innan jag flyttar hemifrån för att plugga vidare?

Hej!
Jag är 18 år, går mitt sista år på gymnasiet. Jobbar extra och får in ca 3500-7000 i månaden +1250 från CSN. Efter gymnasiet vill jag plugga vidare, helst i Göteborg eller Uppsala. Har inga pengar med mig hemifrån eftersom min familj inte har haft möjlighet för det. Nästa år vill jag alltså flytta och börja på universitet, men är osäker på om jag kan.

Har ett isk konto med ca 24 000 och sparkonto med ca 14 000 på Nordnet. Investerar, mest i Nordnets indexfonder, runt 2000-3000 varje månad och sparar runt 1500-2500 kr varje månad. Hälften av mina investeringar är i fonder med låg risk och hälften i fonder med högre risk. Jag försöker lägga undan så mycket som möjligt men betalar mobilabonemang+busskort+hygien+mellanmål osv själv och det brukar landa på ca 1000 kr.

Räknar med att jag kommer ha runt 24 000 i min buffert och 36 000 i fonder när jag tar studenten. Kommer dessutom få tillbaka runt 6000 på skatten. Tänker att jag ska bo i korridor på uni, tror ni jag har så det räcker? Borde jag byta taktik, spara mer i min buffert ist och spara mindre i fonder? Hur mycket pengar är det tanken att man ska ha när man pluggar vidare? Tacksam för alla tips🙏

1 gillning

Jag skulle säga att det är viktigare att stå i rätt bostadsköer än att ha en stor buffert när man ska flytta hemifrån för studier. Om din utbildning är berättigad till studiemedel kan du ta ut bidrag och lån från CSN, och får du bara en studentbostad (kanske ett korridorsrum) ska du egentligen inte behöva något bufferspararande att tala om. Samtidigt är det då klart jättebra att ha!

Det du behöver vara observant på är om hyran för din studentbostad är lika stor hela året eller inte. Vissa studentbostäder, särskilt korridorsrum, kan ha ett upplägg där det finns två hyresfria månader på sommaren. Det kan vara bra att känna till, eftersom du inte får studiemedel från CSN under sommaren om du inte studerar då (till exempel sommarkurser). +

4 gillningar

Okii, tack för svar🙏 står i de allmänna bostadsköerna för sthlm, gtbg och Uppsala samt chalmers studentbostadskö.

3 gillningar

Ja jag skulle säga att du inte behöver några pengar alls för att plugga, det är ju det som är så bra med Sverige. Det du behöver är en lägenhet :slight_smile:

20 gillningar

0kr. Ta dig iväg och börja plugga, du verkar ha koll på ekonomi så det kommer gå galant.

16 gillningar

Jag hade inga pengar när jag började plugga. Flyttade in i en 3:a på 89 kvadrat med en kompis, sov på punkterad luftmadrass tills jag köpte en IKEAsäng för CSNet. Kanske inte optimalt men fungerade felfritt.

2 gillningar

Jag skulle rekommendera att försöka konsulär och plugga!! Sverige har enormt bra förutsättningar för studenter. Hitta ett prisvärt boende så löser det sig. Men jättebra såklart att du har en liten buffert för oförutsedda händelser, eller om du vill göra någon extra resa hem till familj/vänner etc.
Lycka till!

1 gillning

Otroligt bra jobbat! :clap::grinning:

Jag håller med de flesta andra här att man egentligen inte behöver speciellt mycket buffert för att flytta och börja studera. Man kan göra det utan.

Men, det skadar inte att ha en rimlig buffert, vilket jag tycker du har. En del bostadsbolag vill ha 1-3 månaders i förskottshyra och är det en perfekt lägenhet så kan buffert behövas. Kan såklart också behövas för att köp prylar man behöver i början, alltifrån någon möbel till köksattiraljer. En buffert ger dig möjligheten att göra bra dealer även om det skulle fattas pengar från CSN.

Såklart, allt du kan investera i indexfonder nu kommer att växa otroligt mycket till du blir gammal (även om du säkert kan behöva pengarna på vägen också). Varje tusenlapp du investerar nu har potentialen att bli 20-25 X pengarna när du en gång i tiden ska gå i pension om 45-50 år med 7% snittavkastningen för börsen. Du kan räkna på det själv mha kalkylatorn nedan. Så det är fantastiskt bra om du skulle kunna pytsa in lite pengar även där men kom ihåg att ha kul också. Studenttiden är fantastiskt och man knyter så värdefulla kontakter för framtiden. Och har kul såklart :grinning:

Konkret så hade jag nog känt att 30 tusen i buffert är mer än nog. Resten hade jag nog investerat för framtiden. När du sen väl har flyttat och hittat rätt i nya staden och du känner att bufferten är för stor då så kan du investera det i det läget.

Oavsett vad du gör så har du en väldigt fin situation som du skapat själv. Väldigt starkt jobbat. Önskar dig ett stort lycka till :grinning::+1:

6 gillningar

Studietiden går ut på att

1. Ha kul
  2. Träffa vänner för livet
  3. Lära dig något/få en examen.

Jag jobbade extra vid sidan av studierna och tjänade ca 2 000 i månaden samt jobbade varje sommar. De tillsammans med fulla lån gav en rätt stadig inkomst. Jag har aldrig åkt så mycket skidor, festat så hårt eller varit på så många utlandsresor som när jag pluggade. Mitt kapital växte under samma period från 30 000 till 100 000 kr. Förutsättningen för allt detta är en låg boendekostnad. Jag hade 7 års kö i Uppsala och betalade 3 500 kr i månaden för mitt boende inkl. el, försäkring och internet. (35 % av csn)

Nu har jag studieskulder på ca 350 000 kr men det ser jag endast som lite extra skatt. Andemeningen är att låt dina sparpengar växa och skaffa inkomster som matchar dina utgifter som student och var inte rädd för lånet. För det är en unik chans att bli vänner med människor man verkligen aldrig annars hade träffat.

5 gillningar

Är du osäker så ta ett år att spara ihop en större buffert antingen genom att jobba eller plugga på distans medans du bor hemma… Alltid skönt med en stor buffert, du tjänar lätt ihop 100-200 000 på ett år om du lever som nu och sparar. Studieåren ska man kunna njuta lite och inte behöva leva på nudlar :wink:

(Det är standard svaret jag ger till äldre vänner som inte känner att dom kan hjälpa sina barn när dom ska börja vuxenlivet, låt dom bo kvar ett eller två år hemma utan att betala något extra medans dom jobbar/pluggar då får man snabbt ihop till insatsen eller bufferten etc. Vet flera som låtit sina barn göra så och efter två år har dom haft 300 000+ sparat…)

2 gillningar

Du kommer troligen att ha rätt till bostadsbidrag, kolla på forsakringskassan.se

Ytterligare ett tips är att gå med i nationer så snart du kan och hänga på låset i deras bostadsköer

1 gillning

Om du kan bo billigt och jobba 50% och ta fullt CSN lån så kan du investera ditt CSN.

Man brukar inte få rådet att låna till att investera fast csn har så låg ränta så jag tror det är helt klart värt risken.

Skulle CSN räntan go bananas får du väl betala CSN istället flr att investera varje månad. :innocent:

1 gillning

Hej Lovisa!

Vad ska du studera?

Jag ger alltid tipset att hoppa över studier efter gymnasiet (om du inte ska läsa något praktiskt) och bara jobba ett jobb som ger dig minst ca20tkr efter skatt, bo tryggt med mamma och pappa och SPARA PENGARNA​:slightly_smiling_face::+1::+1::+1::+1::+1:

Du kan räkna med ett vanligt sparkonto på 3.5%.
Eller fonder, och hoppas på högre avkastning. Du väljer :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

Nu är det +10 år sedan jag tog studenten. Och hade jag fått göra om, då hade jag bara knegat, bott hemma och sparat/investerat.

Om du sparar minst 15tkr/månad med ett sparkonto på 3.5%, då har du efter 10års kneg (utan löneförhöjning) säkerligen fått ihop ca 2mkr.
Sparar du 10tkr/månad, då är du inte så långt efter heller till 2mkr.
Förmodligen kommer du tjäna mer än 2mkr under en 10års period, eftersom din lön höjs, du kanske sparar i fonder, aktier, ärver från släkt, föräldrarna vill hjälpa dig när du kämpar så hårt etc.

Och är du superflitig så skaffa ett till jobb på helgerna utöver ditt vardagsjobb. Då har du ännu mer i besparing.

Du är 18år vid studenten. Och 28år när du har minst 2mkr. Du har inte gått miste om livet alls.

Du kan därefter bara låta dina pengar växa och börja snegla på en utbildning, kanske en praktisk utbildning som elektriker, vvs, snickare, om du inte redan har det.

Eller bara jobba några år till och bli ekonomiskt oberoende, utan skulder. Du kan bo i tex marocko/Medelhavs länderna relativt billigt, men ändå njuta av livet genom din avkastning.

Men jag rekommenderar dig att inte plugga. Livet är mer än att plugga och skapa karriär. Du vill inte fastna i råtthjulet. :joy::joy:
Även om du älskar ditt jobb du studerat till, så betyder det inte att ditt jobb, dina kollegor etc älskar dig.
Träffa en bra kille som har samma ambition som dig( dvs knega för att bli ekonomiskt oberoende), utveckla ett fint förhållande, spara tillsammans så att ni kan maxa ränta-på-ränta effekten och njut av livet. Skäm bort er då och då, fokusera på ert företag (Du & Han AB).

Se till att tjäna pengar, förvalta de smart och sedan kan du börja tänka på annat(vid 28års ålder!!! ).
Prata om detta med din familj, pojkvän, Bästa kompis etc. Tänk noga innan du flyttar till en annan del av landet. Du kommer växa mycket mer av att knega, spara och investera smart. Tryggheten och målet om att bli ekonomiskt oberoende tillsammans med din pojkvän innan ni är 30år båda två, väger så mycket tyngre än att satsa på en karriär.

Din jakt på en karriär kommer att förkorta ditt liv. Bli ekonomiskt oberoende tidigt. Råd från mitt hjärta❤️

2 gillningar

Jag vill tvärtom rekommendera dig att göra raka motsatsen: ta din tid, förkovra dig, upptäck vad du tycker är intressant och använd verkligen möjligheten att få läsa vidare. Mycket mer för bildningens skull än för utbildningens skull. Ju mer du läser, desto mer förstår du hur mycket det finns att lära.

2 gillningar

Det här låter som ett råtthjul :-1:t4:
Lyssna inte på såna dumheter. Tänker du såhär, så kommer du inte komma någonvart i livet!!! Lovisa! SPRING OCH TA DINA PENGAR!

Kan du tjäna pengar för att lära dig allt som finns att lära sig, varsågod Lovisa läs allt som finns att läsa! Bara sätt dig i biblioteket. Det är gratis. Sitt framför datorn och titta på Youtube för att komplettera din oändliga resa för att förstå hur mycket du kan läsa och lära dig. :exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head:
:exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head:

:exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head::exploding_head:

Annars ska du bara tänka på att utveckla ett fint förhållande med någon som har samma spar/levnads filosofi som dig, med eller utan utbildning. Som du känner för.

Det är kärlek och framtid som alla behöver. Annars blir du ensam med dina tankar och några katter, om du ska läsa allt som finns att läsa.
Du ska självklart inte lyssna på någon blint, inte på mig heller, utan bara ta det bästa av det du tycker låter bra.

Lovisa, kom ihåg att du är inget undantag på jorden. Världen bryr sig inte ett skit om dig!
Se till så att du har dina pengar, sedan kan du läsa hur mycket du vill och om vad du vill, medans dina pengar jobbar för dig!!!

Låt dig inte luras av andra som säger något annat. Du är intelligent och kan göra egna val.

Hejjar på dig❤️

PS, snälla börja inte studera, om inte det är ditt enda alternativ till ett flitigt sparande.

1 gillning

Grejen är den att jag alltid har varit väldigt intresserad av utbildning och drömt om att börja på uni sen jag var liten. Trivs otroligt bra i skolmiljö och mår som bäst när jag har något att lära mig. Jag skulle vilja plugga civilingenjör då jag gillar matte och kemi, och tänker att det är såpass brett att jag lätt får jobb efteråt. Så tror du har rätt!!

5 gillningar

Du behöver väl inte spara mer. Jag startade med ca 0. Förvisso länge sedan men principerna är ju desamma.

Klarar du av att justera utgifterna efter intäkter så är detta inget problem. Och givet att du jobbat extra så har du kanske förmåga att göra det på loven även på Univ/högskola.
Jag tycker det ser bekymmersfritt ut så långt.

Faran för många är att när ungdomar kommer hemifrån så tappar dom alla spärrar. Det är mycket sprit som flödar när de nya årskullarna startar. Frågan är mer hur du undviker det och i stället sköter studierna.
De som är mer sällskapssjuka har väldigt svårt att stå emot.

Du är väl det rätta att göra just det. Studier på Tekn högskola är lite annorlunda än gymnasium. Man får vara beredd på att lägga ned mycket tid.

1 gillning

Med det sagt. Så behöver du inga pengar alls. Du kanske kan klara dig utan CSN, om du jobbar på tex äldreboenden på helgerna.
Bara du sköter din ekonomi normalt så behöver du ingen startkapital för att börja studera.
Skönt med buffert, men inget måste.

En annan skrev här i tråden att kö poäng i bostads kö är viktigare.
Det stämmer bra. Men som student så finns ju studentlägenheter att få tag på, med färre bostadskö poäng som krav.

Ovanstående, quantifierad, skrev om att spriten flödar bland studenter.
Jo så är det här i Göteborg. Känner endel studenter som bränt CSN på hyra och sprit, sedan är det nudlar som gäller.
Så hade jag inte velat leva dock.

Men det är fint här i Göteborg. Somrarna är fina, när det inte regnar :joy:
Du tar dig lätt fram med cykel. Lär dig att laga punktering bara.

Jag jobbar som elektriker, flyttat till ny lägenhet och trivs bra här.

Tror de flesta trivs här, mycket lugnare tempo än Stockholm. Och lite skönare känsla här än i Uppsala.

Som sagt. Borta bra men hemma bäst. :slightly_smiling_face::heart:
Jag skulle fortfarande rekommendera dig att ta pengarna framför utbildningen, utifrån min erfarenhet.
Och under tiden läsa fristående kurser i matematik /kemi för skoj skull, tills du har dina 2mkr.

1 gillning

Asså vet du hur bra du kommer må med kärleken i hand och 2mkr i fickan?
:joy::joy::joy::joy::joy::joy:

Jag ska inte störa din tråd här mera. Lycka till! Kämpa på!

Ville bara ge dig en annan synvinkel på saken.

1 gillning

Tack för en ny vinkel/intressant input🙏