Hur mycket ska jag ha sparat innan jag flyttar hemifrån för att plugga vidare?

Ytterligare ett skäl att plugga är att du ökar ditt humankapital betydligt mer än om du bara väljer att stanna hemma och jobba på något ”vanligare” jobb som i en matbutik etc.
Det blir lättare i framtiden att hitta jobb som är motiverande och framförallt roliga att gå till!
det är så jag tror att man mår som bäst. Att få möjlighet att göra nytta, både för sig själv och andra.

2 gillningar

Men herregud vilka absurda råd en del kommer med.
I Sverige är det i princip gratis att studera. Vilket är rätt fantastiskt. Om man gillar att gå i skolan, tacka och ta emot. Du behöver inte spara ett smack för att börja plugga. Det är bara struntprat, trams och okunskap.
Vi var tre syskon som alla läste typ 6 år på universitet. Tror föräldrarna var tacksamma för att slippa pröjsa det som i USA.:rofl:
Det är en gåva. En för många av oss ständig källa till glädje, vänner och ett oftast spännande jobb. Plugga gör man en begränsad tid. Jobba gör man relativt sett i evigheter. Lycka till med dina studier och glöm inte att ha kul!

4 gillningar

Dottern började på Universitet nu i höstas. Hon har gjort av med ca 25000 kr på att flytta hemifrån. Man behöver ju trots allt lite saker till sitt nya hem. Så mer än så behöver du nog inte. Sen är det alltid skönt att ha en buffert.

2 gillningar

Jag hade ungefär lika mycket sparat efter jag gick på universitetet som innan. Men hade då sommarjobb varje sommar (då får man inga pengar) och bostadsbidrag, billiga boenden och fick ta sängen från mitt flickrum och släktens avlagda möbler. Så 0 kr, men alltid skönt med en buffert.

Din buffert borde räcka till både lite möbler, om du behöver och ev en sommar utan jobb (om du slipper hyra då). Så det är tillräckligt.

Däremot när jag fick jobb som krävde att jag köpte en bil, vettiga kläder (jag är rätt kort och då också tunn så jag sparade genom att handla på barnavdelningen) samt möbler till min lägenhet (då jag inte ville ha gamla mer och behövde flytta) försvann mina sparade 50 000 kr.

2 gillningar

Jag skulle säga tvärt om. En utbildning ger möjlighet till mycket bättre jobb. Hemifrån, om man önskar, frihet under ansvar, jobb utomlands. Alla de okvalificerade jobb jag provat (ca 5-10 st) kan inte mäta sig med den frihet som jag har med mitt kvalificerade sett till att fastna i ekorrhjulet (där jobb är det enda man orkar med i livet).

2 gillningar

O kr hade jag. Kom in som reserv en måndag och var på onsdagen 100 mil hemifrån.
Levde på CSN under studieåren. En del studiekamrater jobbade extra, men de var ofta stressade och fick omtentamen.
Bra med ekonomiskt tänk men studieåren är nog en tid i livet som sällan handlar om att förvalta pengar och bygga upp en ekonomisk buffert.

2 gillningar

Säger som många andra. Du behöver inga pengar för att plugga, använd CSN.

Men det är jättebra om du kan ha en buffert på 10-20 000 för eventuella akuta utgifter - tandläkarbesök, trasiga glasögon, stulen cykel och sånt. Förhoppningsvis behöver du inte röra den.

På en civing-utb så kommer du inte att hinna extrajobba under terminstid (de få timmar du har över ägnas hellre åt roliga sociala aktiviteter!). Men sommarjobb rekommenderas såklart.

Studieåren är en härlig tid - om än slitig ibland såklart. Njut av den och bekymra dig inte om pengar, de trillar in tids nog.

Allt gott från en Lundateknolog :hugs:

2 gillningar

Det är ganska konstigt beteende att försöka trycka ner din filosofi i halsen, och dessutom svarar du inte alls på hennes frågeställning.

Till råga på allt är det rätt kassa råd du ger. Var och en får göra som de vill såklart men att säga att det inte skulle löna sig att läsa till civilingenjör stämmer med med allra största sannolikhet inte.

1 gillning

En sak som nog inte riktigt är on topic, men som berörts här, är andra ordningens effekter av studier. Och då civ ing i synnerhet. Det kommer skärpa till ditt hjärnkontor ganska mycket.
Du kommer lära dig att fatta rationella beslut baserat på fakta och logik. Och kommer kunna räkna ut mycket. Och kan sålla bort andras prat som du räknar ut är grundlöst svammel. Det är mycket befrämjande för resten av livet.

1 gillning

Bra poäng!!

Glöm för all del inte bort att ha kul!!!
Jag missade allt för mkt av min studenttid när jag satt och pluggade medan resten firande att de klarat tentan. Jag tittade alltid på nästa steg. Kunde inte slappna av.
Visst det ledde till bra betyg. Men upplevelsen hade nog kunnat vara bättre

2 gillningar

Det måste jag nog säga är det sämsta rådet jag sett här på RT :joy: Speciellt till någon som uttryckligen vill plugga vidare. Dessutom handlar frågan om buffert/investering inte om man ska plugga eller inte.

Absolut, rman behöver inte plugga vidare om man vill göra något annat som man brinner för eller är/tror sig vara duktig på. Men att avråda någon som vill tycker jag är svagt.

Viktigaste är väl att alla just gör det man vill :wink:

1 gillning

Som svar på din fråga så hade jag själv 50 tkr sparat innan jag började plugga civilingenjör på KTH.

Jag jobbade på somrarna men gick ändå back ca 10 tkr/år så efter examen hade jag 0 kr kvar.

För referens hade jag en hyra på ca 5,5 tkr/mån och CSN (bidrag+lån) var på den tiden ca 9-10 tkr/mån.

(Jag pluggade 2013-2017, var väl inte den mest ekonomiska på den tiden, och Stockholm är dyrt - så det går nog att leva ett studentliv utan att spara innan.)

2 gillningar