Jag funderar lite om hur jag ska tänka kring pengar under studier och är nyfiken kring era tankar.
OBS! - Jag lägger en högst komprimerad sammafattning längt ned om man inte orkar läsa.
Jag studerar till maskiningenjör och första året är avklarat, jag vet intr riktigt om jag nöjer mig med 3år eller inte, kanske blir en master ellee magister efter vi får se.
Jag vill flytta till hus ganska snart efter studier, målet är att ha möjligheten att köpa ett hus närmre landet inom pendlingsavstånd till jobbet om 4år.
Jag tar fullt csn och planerar att börja med tilläggslån min sista termin då jag fyller 25. Jag äger min lägenhet (mamma och pappa med på lånet men jag betalar allt), har ca 35 000kr i pensionsparande och 7 500kr över efter köp av bostad och alla flyttkostnader sen några tusen planerat för nöje i framtiden. Jag har också en motorcykel och två veteranbilar (varav 1 projekt) totalt värde ca 85 000kr.
Beroende på hur jag gör efter högskoleingenjörsexamen (jobb, magister, master) beräknar jag att jag kommer ha 370-490kkr. Det som ingår i den beräkningen är allt tillägslån, om jag jobbar behåller jag samma studiebudget +~4000kr och sparar resten, bostad och 100% av tilläggslån.
Och nu till min fundering, jag kommer jobba på somrarna (studieledig) och på 3 somrar kanske jag kan få de 7500kr till 20kkr men jag funderar på om jag ska skita i att spara till hus under studier och njuta av det lite mer för det lilla jag kan göra är inte mycket. Jag tror att jag kommer ha minst så mycket jag sa tidigare om 4år för trots att budgeten är tight lever jag väldigt bekvämt som student och jag räknade med att min lön skulle vara lägre än rekommenderad ingångslön.
Det står i princip mellan att ha 20-25kkr mer om 2,5 år eller köpa och fixa upp en gammal saab 96 vilket jag saknat myvket under studier (projektbilen är 70mil bort nära föräldrarna).
SAMMANFATTNING:
23 år, student full csn 1 av 3 år avklarat, kanske magister eller master efter.
33k pensionsparande, 7,5k bostadssparande, äger lägenhet, äger ~85k i fordon.
Vill ha möjligheten att köpa ca 1,5M hus om 4år, kommer då ha 370-490k (jobb sparande, pengar från bostad, 100% av tillägslån).
Ska jag skita i att spara pengar från sommarjobb och ha 20-25k mer efter 3år studier eller njuta och köpa o meka med veteranbil, en hobby som pga min boendesituation bara har tillgång till udner sommarn.
Jag har nog kommit fram till ett svar under tiden men jag vill ändå höra era tankar, om pengar under studietid.