21 år gammal och behöver hjälp med min portfölj

Hej! Jag är 21 år gammal och behöver hjälp med min portfölj. Jag har alltid lyssnat på tips från min omgivning, och efter att ha läst diskussionstrådar i forumet så vänder jag mig till er!!!

Mål

Mitt mål med portföljen är långsiktigt värdeutveckling. Jag har planerat att studera på universitetet i 5år. Hur resonerar ni kring att arbeta under studietiden? Jag har möjlighet till att jobba när jag skulle vilja under studietiden, en lyx jag inte tar förgivet. Jag vet att det är en väldigt personlig fråga men vad skulle ni gjort? Vad skulle ni ändra i min portfölj och varför? Jag skulle vara jättetacksam för alla tips jag får. Varför har jag inte sett detta forum tidigare;))

Min portfölj:

Fonder 300 000kr (jämn fördelning mellan nedanstående)

Länsförsäkringar global index

Avanza global

DNB global indeks S

Spiltan global investmentbolag

Länsförsäkringar Sverige index

Aktier

Investor B 40 000kr

Sparkonto med ränta

450 000kr

Materiellt

400 000kr (aktuellt värde)

Välkommen till forumet! :smiley:

Om du hinner och orkar med studierna så är det ju toppen att jobba och dra in stålar parallellt.

Rent generellt har du ändå väldigt bra saker i portföljen och inga riktigt dyra bottennapp. Kanske är den lite rörig med flera globalfonder som egentligen gör samma sak, men det gör ju inte avkastningen sämre, bara rörigare möjligen. Fördelningen vet vi inte om, men vad är din egen tanke med valen?

Vill du ha aktier så är Investor en av de de flesta kan stå bakom, men det är ju inget tvång.

Hur kommer detta sig? Finns det en plan för t ex bostadsköp här? Annars är det ju bättre om dessa pengar får jobba under studieåren.

Är det omsättningsbart eller vad är tanken med att ta med det? Pratar vi en dyr bil så kräng den om du inte behöver den under studietiden. Är det ärvesmycken el dyl så påverkar det ju inte din studieekonomi.

Lite så tänker jag. :smiley:

2 gillningar

Välkommen till forumet!

21 år och redan kommit så långt, grattis! Du är redan halvvägs till FIRE!

Om du inte har någon speciell anledning till att ha 450 K på konto så hade jag lagt allt du har på sparkonto i Globalfonder.

Beroende på vad de materiella tillgångarna är, sälj av och in i Globalfonder.

Om du jobbar under studierna och sen tar några hundår i arbetslivet har du möjlighet att gå i pension när du är mellan 30-35 år!

Lycka till!

Om du vill och kan så visst kan man jobba under studietiden! Extra bra är det om man kan hitta nått jobb som är hyfsat nära det ämne du vill jobba med sedan, så får du testa på det, få erfarenheter och kontakter.

Sen är pengar inte allt, studietiden är en tid där många träffar partner, vänner och framtida kollegor. Sådant kan också vara väldigt viktigt för ett lyckligt liv. Så mitt tips är att inte gå all-in med att endast maximera ekonomin. Passa på att vara social och skapa härliga minnen också. Du har redan en väldigt bra ekonomisk grund och genom att ”bara” underhålla det och fortsätta långsiktigt så kommer du ha väldigt bra ekonomiska förutsättningar för resten av ditt liv.

1 gillning

Vad bra att du kommit igång i så tidig ålder!

Att arbeta vid sidan om studier har många fördelar. Jag arbetade i 5 år vid sidan av mina studier (blev klar sommar 2025) där jag i princip sparade all lön vilket jag är otroligt tacksam för nu. Att jobba under terminerna gjorde mig även mindre stressad över att inte hitta ett sommarjobb eller orolig över större oväntade utgifter (min dator & hörlurar gick sönder 2 år in…) Utöver den ekonomiska aspekten är det alltid bra med arbetslivserfarenhet, man vet aldrig hur arbetsmarknaden ser ut när man är klar. Men allt förutsätter att man klarar att att jonglera två sysselsättningar samtidigt, beroende på vad du pluggar kanske det är bra att avvakta några månader innan du börjar jobba för att känna av arbetsbelastningen av studierna och ha möjlighet att umgås/lära känna med andra studenter.

Jag hade också en större del av mitt sparande på sparkonto (Med och utan ränta) när jag började plugga för att det kändes tryggt. Jag var orolig över att ha “låst” pengarna i fonder och att jag skulle behöva göra ett uttag när börsen var som sämst…. Otroligt dumt eftersom pengarna förlorar värde med tiden och orimligt att jag skulle behöva allt på så kort tid som student. Om du inte har planer att göra bostadsköp under studietiden så hade jag minskat beloppet på sparkontot till max 6x månatliga levnadskostnader. Då klarar du en arbetsfri sommar och några större utgifter. Givet att du lever och klarar dig på CSN så är detta runt 80-100k. Jag hade lagt resten i globala indexfonder.

2 gillningar

Angående att jobba under studietiden. Det är såklart bra ur ekonomiskt perspektiv, men det viktigaste är att du klarar studierna och det näst viktigaste att du har kul. Studietiden kommer inte tillbaka.

Jag arbetade initialt inte alls när jag pluggade men under andra halvan av studietiden jobbade jag lite inom universitetet med att undervisa för studenter på de tidigare terminerna, det höll mina kunskaperna från tidigare terminer vid liv och befäste kunskapen samtidigt som jag fick pengar till guldkant och sparande så det blev lite “två flugor i en smäll” men jag hade inte tagit ett vanligt jobb under studietiden. På somrarna jobbade jag däremot!

Om man BEHÖVER arbeta parallellt med studierna för att spara ihop kontantinsats till boende eller ha råd med löpande omkostnader så ska man såklart göra det, men för att skapa ett större sparande vid sidan om? Bara om man inte har något annat som man hellre vill göra skulle jag säga. Du kommer spara mycket snabbare när din utbildning är färdig ändå om du inte har valt något som är väldigt dåligt betalt.

Vet inte varför det ofta är så viktigt för många att påpeka att just skoltiden inte kommer tillbaka?

Ingen tid kommer tillbaka! Varje dag är ett privilegium att få vara i liv.

Är studietiden viktigare än småbarnsåren när många jobbar och jobbar.

Jag ”försakar” mycket hellre några skolår än år när man har småbarn.

Visst har du rätt i det. Jag ser inget motsatsförhållande. Jag är hemma mycket med barnen också. Men nu frågade ts om studietiden och jag svarade utifrån mitt tycke :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag arbetade ca 60% under studietiden, stora ekonomiska fördelar så klart, men även aspekten att många arbetsgivare värdesätter en driven person som har erfarenhet av att jobba. Men väljer du att jobba kommer du absolut att missa delar av studentlivet, men att hänga på nationer 5 dagar i veckan kanske är lika kul som 2 dagar?

Till din portfölj:

Kör en globalfond och en av Sverigefonderna där merparten bör ligga i globalfonden. Ska du inte köpa bostad inom kort så flytta över ca 90% av sparkontot till dina fonder. Allt på en gång och sen behöver du inte tänka mer på det förens du använder pengarna om många, många år :slight_smile:

Om ditt mål är värdeutveckling måste du köpa produktiva tillgångar (tex globalt aktieindex). Nån speciell anledning till att du håller 850 000 i materia och sparkonto?

När du pluggar kan du ju få finansiering av ditt liv med studiemedel, så du behöver ju inte pengarna till uppehället (nödvändigtvis). Jobba är väl alltid en god idé om du har tid/ork och kan få ett jobb

Halvvägs till fire behöver ju personen inte vara, det kan vi inte räkna ut inte förrän vi vet vad målsumman är.

1 gillning

Jobba iallafall lite! Man betalar mycket mindre procentsats skatt när man tjänar lite, så du får ut mer av din lön eftersom du kan leva av ditt CSN.

Bara några tusenlappar i månaden gör mycket när man lever på CSN, eller för den delen för sparandet. 3k i månaden de månader som man pluggar (10 månader per år) blir ju 120 000 när du pluggat färdigt, eller 30 000 att ha roligt för varje sommar, och då slipper du sommarjobba om du inte vill.

Ja, hink-metoden skruvad mot risk pga din inga ålder hade väl vart en bra start.

Hade jag vart du hade jag kanske till och se funderat på att lägga 15-25% på en EU-ETF, Försvar.