Hej
Jag tar studenten snart och är 18 år. Jag har börjat lyssna på rikatillsammans och har läst lite artiklar. Jag har även ett avanza konto. Jag jobbar på helger oftast och har ett sparkonto på runt 45 000kr. På avanza har jag gjort mitt eget portfölj, en automatisk överföring på 2000kr/månad. Jag har två globala fonder (Avanza Global och AMF Aktiefond Global) och båda sammanlagt tar 70% av andelen av pengarna som läggs till varje månad. Sedan har jag en svensk fond (Avanza Zero) = 15% och till sist har jag en räntefond (AMF räntefond mix) också 15%.
Tror ni att min portfölj ser bra ut eller ska jag använda mig av fondrobotar? I så fall vilken?
Efter studenten tänker jag också studera på universitet och ta lån. Jag undrar om det är smart att investera lånet? (ps. jag kommer fortfarande bo hemma och kommer därför inte ha så stora utgifter)
En sista fråga… eftersom jag har 45 000 i sparkonto hur mycket av pengarna ska jag lägga in i fonder?
Jag kommer verkligen uppskatta feedback så snälla kritisera det jag gör eftersom jag vill verkligen lära mig 
6 gillningar
Kort och gott, din portfölj ser bredare och billigare ut än majoriteten av småsparare.
- Tycker det är onödigt med 2 globalfonder, men det skadar inte. Kör på.
- Upp till dig om du vill ha räntefonder eller vanligt sparkonto. Personligen använder jag sparkonto istället för räntefonder.
- Historiskt har det varit väldigt bra att investera CSN-lån. Men glöm inte att du gamblar med lånade pengar.
- Av dina 45.000, grubbla lite bara om du har nåt stort potentiellt köp i framtiden. Alltid bra att ha cash i sparkonto om du tidigt vill köpa bil, lägenhet, etc.
2 gillningar
-
Jag tänkte att AMF global fonden når iaf lite ut till asiatiska marknaden, om det ens spelar någon roll. Sen så är Avanza global mer åt europeiska håll. Såklart båda är fortfarande fokuserad i USA marknaden.
-
Aa de 45 000kr kanske behövs någonstans, tänker investera lite mer men jag ska fundera på det mera.
Tack så mycket för svaret!
1 gillning
Jag hade funderat på vad är det du sparar till? När vill du använda pengarna? Omöjligt att veta vilken väg som är rätt om du inte vet vart du ska.
2 gillningar
Välkommen till forumet och grattis till en bättre ekonomisk situation än många som är betydligt äldre än dig. Det kommer gå bra för dig om du redan nu är så här duktig. 
Portföljmässigt, ser din portfölj bra ut. Man kan göra små detaljjusteringar, men det är på marginalen.
Historiskt har det varit lönsamt eftersom räntan på CSN varit så billig. Svårt att säga något framgent, men sannolikt kommer det vara även så framgent.
Nu kommer jag ge dig lite oombett tankespjärn och saker att fundera på. 
-
Jag ångrar idag att jag inte tog tillfället i akt och reste ett par månader när jag var i din ålder. Det fönstret stänger när du blir äldre. Således: överväg att använda pengarna till att resa, du kommer sannolikt över tid tjäna in de pengarna resan kostar, men tiden för resan kommer inte tillbaka när du blir äldre.
-
Beroende på vilken universitetsstad du tänker plugga i - överväg att flytta dit. Jag ångrar också att jag inte flyttade till Lund förrän efter andra året. Jag skulle vara smart och bo hemma i Malmö, men det var en helt annan upplevelse och livskvalitet att flytta dit och bo på korridor.
Således - överväg använd pengarna i linje med att skapa upplevelser och minnen för livet. Du har redan kompetensen att spara, den kommer du aldrig bli av med. Så överväg att använda pengarna för att göra ditt liv rikare.
13 gillningar
Du sätter verkligen orden helt perfekt så som jag tänker när det kommer till minne för livet. Instämmer också att jag ångrar att jag inte reste mer, önskar också jag bott i korridor.
Det är mycket prat om hur mycket man kan ha i pension när man sparar mellan 20 - 30 års åldern.
Men man kan fråga sig vad det är värt egentligen?
Det är många år till pensionen när man är 60 + och då jag inte är där så vet jag självklart inte, men jag är övertygad om att minnena av sina upplevelser kommer väga mer än pengar.
2 gillningar
Fortsätter du så, kommer du blir rikare än alla på RT 
Din portfölj på Avanza ser bra ut. Men är det för lång tid framöver så hade jag skippat räntefonden. Kör 100% när du är så ung.
Men det viktiga är att du inte rör pengarna på 10+ år. Så se till att ditt sparkonto också fylls på, så du kan låta Avanza kontot få jobba i fred.
3 gillningar
Hej jag vill bara tacka för responsen!
-
Jag ska tänka mer på att resa. Problemet bara är mina föräldrar är lite strikta att jag åker någonstans själv, men det löser nog sig om jag bara pratar med dem.
-
Jag kommer plugga på Chalmers (förhoppningsvis om jag nu kommer in detta kommande höstterminen) och jag bor redan i Gbg
-
Du sa någonting om detaljjusteringar om min portfölj. Det vore snäll om du kunde utveckla lite vad du menar med det 
Jag vill verkligen lära mig och hjälpa även mina föräldrar med deras sparande då de inte har de erfarenheterna och kunskaper om fonder. (Vill jätte gärna att de kan ta pensionen så tidigt som möjligt så att de kan ha kul för resten av livet)
1 gillning
Sant. Egentligen är mitt mål att vara ekonomiskt oberoende i framtiden då jag har sett mina föräldrar ha ekonomiska problem. Jag har ingen specifik mål än, bara ett stabilare liv i framtiden.
Tänkte först gå 100% men jag lyssnade på avsnittet där de pratade att det var bättre att gå 90/10 och därför var de det jag provade. (Förutom att jag ändrade det till 85/15)… Men tack för responsen!
1 gillning
Ja, det tycker jag verkligen att du ska göra. Du har ett tidsfönster att göra det nu, när du kan resa billigt och få många upplevelser. I min ålder (42 år) så blir man ganska bekväm. Har svårt att se mig själv bo på ett vandrarhem just nu, vilket ändrar ju budgeten något… 
Angående detaljjusteringar - antingen handlar det om att köra Lysa / Opti eller kolla här:
1 gillning
Härliga sparpengar på buffertkontot för att vara så ung!
Håller med ovanstående om resor etc. Om möjligt satsa på en extra social tillvaro om du får tillträde hos Chalmers, typ korridor eller gemensamt boende. Friends for life!
Är mer än säker på att du hittar likasinnade att dela ett par weekends med där också!
Grattis till en bra start på sparandet.
Önskar jag vart lika klok! 
2 gillningar
Tack så jätte mycket! Jag blir glad att jag iaf har förstått rätt på de podden jag har lyssnat på 
2 gillningar
Finns ingen anledning att spara pengar under perioder där du har som minst intäkter, mer än att den buffert du redan har. Investera dina sparade pengar men inget månadssparande. Pengarna behövs till studentlivet.
Mitt tips är att bli klar med din utbildning på utsatt tid. När du sen får ingenjörslön kan du månadsspara mycket eftersom du är van vid en studentbudget. Resa är väl kul, men inte med en studentbudget, det kan du göra när du börjat jobba. Ett utbytesår utomlands rekommenderas dock, för att vidga vyerna.
Åk på en 4 veckors språkresa över sommarn till Tyskland, Frankrike eller Spanien. Det är både studier och nöje, enormt givande och chansen att skaffa nya utländska vänner från hela världen. Ser även bra ut på ditt framtida CV och dina föräldrar kan knappast sätta sig på tvären för “sommarstudier”. Jag gjorde det flera gånger i mina yngre år.
Om du har ett långsiktigt perspektiv så skulle jag överväga att skrota räntefonden. Kan du under studietiden jobba extra och fortsätta spara någon 1000 lapp i månaden är det bra, men försaka inte de härliga åren för att du vill vara duktig istället för att leva 
1 gillning