Från fattig till arv på 600.000 kr

Hej! Jag har nyligen fått ett arv på 600.000 kr som potentiellt kan förändra mitt liv om jag använder det rätt. Jag vill därför ha lite råd.

Jag är 30 år gammal och har hittills haft en otrygg ekonomi. Har levt på studiemedel i 7 år, varit arbetslös, långtidssjukskriven, arbetat deltid, och ligger långt efter snittet i min åldersgrupp med pensionssparande. Jag har precis vid 30 års ålder äntligen fått mitt första heltidsjobb med fast anställning och 30.000 kr inkomst per månad. Jag bedömer att jag har mycket god chans att behålla jobbet och inte bli sjukskriven igen nu på många år.

Jag fick ett arv på 600.000 kr efter att min mamma gick bort förra året och jag sålde hennes lägenhet. Jag har absolut ingen kunskap eller erfarenhet av börsen/sparande/investeringar. Jag har nästan inget eget sparande i övrigt heller.

Här är mitt förslag på fördelning av arvet:

• 300.000 kr för kontantinsats. Jag bor just nu i en hyresetta med min pojkvän och vi vill gärna köpa en trea i Linköping tillsammans för 2,5-3 miljoner. Min pojkvän har mycket bra ekonomi.

• 100.000 kr investerat i fonder för framtiden, 20+ år framåt. Har hittills lagt 50.000 kr i Avanza Global.

• 100.000 kr i buffert på Avanzas sparkonto med 1,3% ränta. Pengar jag inte rör förrän ev. arbetslöshet, sjukdom eller andra kriser.

• 100.000 kr för resor på Avanzas sparkonto.

Månadssparande på autogiro:

1000 kr till fonder, 2000 kr till resekontot.

Mina mål i livet: Ha ekonomisk trygghet. Resa mycket. Vill inte ha barn eller bil, bara katter :slight_smile:

Feedback och förslag uppskattas varmt!

6 gillningar

Hej och välkommen till forumet! Beklagar sorgen men vill också säga grattis till jobbet och att du mår bättre. Jag tycker du resonerar väldigt klokt och att ditt förslag på upplägg ser bra ut. Kontantinsatsen och sparandet är vettiga investeringar och investeringar i trygghet och livskvalitet. Samtidigt gör du klokt i att lägga en del på resor, upplevelser och minnen du har glädje av resten av livet.

Några små tips:

Var för bådas skull noga med att ni går in med lika mycket i lägenheten eller att ni har giltiga papper på hur mycket var och en äger så att det är rättvist och tydligt.

Men tanke på nya jobbet tycker jag också att du ska kolla så att du har tjänstepension från jobbet. Det har de flesta men tyvärr inte alla. Och det är ganska mycket pengar som sätts av varje månad. Oftast är default-lösningen något som kallas traditionell försäkring och som innehåller lite för mycket räntor och för lite aktiefonder för att vara bra på 30 års sikt. Bättre i så fall att byta till det som kallas fondförsäkring där du själv får välja fonder och även där välja en billig global indexfond. Det här är något som ofta glöms bort då fokus ofta är på privat sparande. Men det kan göra väldigt stor skillnad för ens framtida pension och påverkar också hur mycket man behöver spara privat. Så kolla med chefen eller HR.

Lycka till!

5 gillningar

Du kan också se dina tjänstepensioner på minpension.se. Min rekommendation är att kolla så att det står Fond under Förvaltningstyp.

Stressa heller inte över att du ligger efter med sparandet. Du har en bra plan och lång tid kvar till pension.

2 gillningar

Har du totalt 200000 kr på Avanza sparkonto med ränta 1,3%? Du kan få högre ränta om du väljer en eller flera nischbanker med insättningsgaranti.

4 gillningar

Fonder på Avanza låter bra. Gissar att du tänker ISK där, så att du slipper skatt.

Däremot får du ganska låg sparränta där: 1,3 %. Själv har jag valt sparande på Borgo där den ligger på 2,45%. Det finns banker som ger ännu mer - kolla bara att de har insättningsgaranti!

Eftersom du planerar att låta pengarna sitta på sparkontot länge gör räntan stor skillnad!

1 gillning

Inte mycket att säga om. Kan vara en bra idé.

Helt rätt, men….

Buffert är ett amerikanskt begrepp. Pengar i globalfond kan lika gärna användas som buffert. Kanske hålla en 10.000-tusing ifall tvättmaskinen kajkar, men annars helt överdrivet för någon i din ålder.

Mitt förslag är att resa för de pengarna du tjänar, eller får in som avkastning. 100.000 blir inte många resor. Låt de här slantarna växa ett litet tag.

Toppen!

3 gillningar

Verkar som du har huvudet på rätt plats, gör inget förhastat. Gå genom dessa avsnitt

2 gillningar

Jag hade tänkt efter både en och fem gånger innan jag brände halva mitt arv på detta. Om ekonomisk trygghet och resor är dina prioriteringar skulle jag bo kvar i ettan.

Jag är betydligt äldre än dig och skulle utan tvekan skaffa mig en billig (låg standard) hyresetta om barn inte fanns med i bilden. Så jädra gött att ha låg boendekostnad utan krångel eller fem miljoner möbler och ägodelar. Skit i konventioner.

2 gillningar

Se också till att dina pensionspengar hamnar på vettiga fonder. Råd och “hjälp” som man iband får via företagets samarbetspartner kan vara extremt dåliga ( för dig ) . I det här forumet finns bra råd att få.

1 gillning

Hej och välkommen,
Jag beklagar sorgen.

När du säger 600 000 antar jag att du redan betalat skatter och avgifter för försäljningen.

Ditt upplägg ser rätt så bra ut, dock är din buffert väldigt hög i min åsikt, om du är med i facket och akassan så räcker 30 000 i buffert gott och väl.

Vad är det för typer av resor du vill göra?

1 gillning

100 000 av 600 000 in på resor är ytterst dåligt omdöme. Börjar du med det så är pengarna snart slut. Att endast resa på intjänade pengar från din lön, som någon skrev, är bättre. Med 30 000kr i lön och billig hyresetta bör du ha pengar över till nöjen oavsett.

3 gillningar

Att bränna lite av ett härligt arv på resor tycker jag är rimlig. Men jag hade dragit bränna på lyx till 10% dvs 60 000kr.

Tack så mycket! Uppskattar verkligen din feedback. Jag och min sambo kommer gå in 50/50 med insatsen och lånet på lägenheten. Jag vet att jag har tjänstepension via mitt jobb, men inte exakt hur pengarna från den investeras. Ska absolut kolla upp mer kring min tjänstepension vid tillfälle. Stort tack!

Tack för lästips, ska absolut plugga på det material som finns här i forumet!

Tack så mycket. Ja, 600 000 kr är efter skatter och avgifter. Jag är medveten om att min buffert på 100.000 kr är hög till en början, den har en stor emotionell aspekt av trygghet efter många år av ekonomisk otrygghet. Kan tänka mig att sänka den när jag känner att jag landat lite mer på fötterna.

Jag vill främst resa till Asien och inom Europa. I mars-april i år åker jag 3 veckor till Japan på mitt livs drömresa :slight_smile:

2 gillningar

Kanske var lite missvisande i inlägget. Jag ska resa till Japan i tre veckor nu i mars-april och där kommer jag bränna ca 50.000 kr av de 100.000 kr direkt. Sedan lägger jag undan 2000 kr av min lön varje månad till framtida resor. Japanresan är min dröm sedan barndomen och något meningsfullt som jag absolut vill använda mitt arv på :slight_smile:

5 gillningar

Ha kul. En Japanresa stannar längre i minnet än pengar på banken!

1 gillning

Tack! Det jag skrev om tjänstepensionen var ju lite oombett och kanske lite överkurs. Var bara något jag kom att tänka på och som är lätt att missa. Kan vara värt att kolla på om/när du har bandbredd.

Du har ju fått lite olika tips här i tråden annars. Tänker att du själv är den som bäst har koll på vad som passar dig och din situation här.

Japan är för övrigt en strålande idé. Mina resor dit har varit några av mina bästa investeringar so far. Dessutom köpläge nu när Yenen är så låg.

1 gillning

Grattis! Så himla roligt!
Njut ordentligt. När man åker utomlands brukar det finnas Food guides och liknande, där du får en guide under en kväll och besöker ett antal restauranger för att äta diverse lokal mat.
Jag rekommenderar den typen av event starkt. Ett fantastiskt sätt att få lära sig mer om matkulturen och komma bort från turistfällor.

2 gillningar

Man betalar skatt även i ISK. För ett sparande på 20+ år i globalfond hade jag själv valt aktiedepå. På sådana tidsperioder kan skatten bli lägre och avdragsmöjligheten blir inbyggd krockkudde och trygghet om börsen kraschar något av de närmaste åren.