Hejsan!! Undrar vad gemene man ligger på ett snitt i månadsutgifter? Är själv student men har det svårt att gå runt ekonomiskt. Känns ofta som att pengarna bara flyger iväg. Vill kunna börja spara när jag väl får jobb men måste börja drar ner på utgifterna
Kan tillägga att jag har ett snitt på 36k/månad
Speca upp alla dina inkomster och alla dina utgifter så du får det svart på vitt. Och då menar jag allt!
Lätt att glömma ibland t.ex streamingtjänster, mobilabonnemang, försäkringar, officepaket, virusprogram, bredband, el, tv, larm, gym/träning/fritid, postkodlotteri, med mera, med mera…
Vissa utgifter är ju återkommande varje månad, medans andra är mer sällan t.ex en gång om året.
När man väl fått ner allt på print så får man försöka bestämma sig vad man antingen kan minska i utgifter eller öka sina inkomster eller en kombination av båda.
Spontant för mig låter 36k i utgifter för en singelperson som dessutom är student väldigt mycket. Om jag utgår från mig själv som lever ihop med en vuxen person och ett småbarn så har vi utgifter på knappt 27k i månaden.
Jag håller med @MattiasA90 att utgiftskontot hjälper mer än hur andra lever sina liv.
Jag klarar minst tre månader på dina 36k t ex, men så kan man inte jämföra och få ut nåt användbart.
Mina totala månadsutgifter ligger mellan 7-10k per månad 10k är när jag varit ute lite extra med vänner o handlat prylar etc 7k landar jag på de månader jag ej handlar prylar eller går ut på stan typ ![]()
Som andra svarat är det nog mest hjälpsamt att du ser över dina egna utgifter, för att se var pengarna hamnar. Men, som svar på din fråga.
Jag bor ensam, har utgifter på 14 000kr/månad.
Då har jag bostadsrätt (med hög avgift) med mindre lån som jag ändå amorterar lite på,
äger bil (med kostnad för boendeparkering, försäkring, skatt och bensin)
och husdjur (som kostar i försäkring, foder och omvårdnad utöver sporadiska veterinärbesök), samt drar ca 1400kr/månad (av de 14 000kr) till återkommande utgifter som frisör, bensin etc. Övrigt sparande är inte inräknat.
Bor ensam och snittade på 13.5 k i fjol, 36k i månaden låter väldigt mycket även om man jämför med gemene man och inte snåljåparna på det här forumet
Då ska du ha en bruttolön på 50k+ för att få in det netto och gå ±0.
Fick bättre ekonomi efter att jag skrev en väldigt noggrann budget. Ganskade alla utgifter några månader bakåt.
Ligger just nu någonstans mellan 15-17k per månad.
När jag pluggade var det inga problem att leva på CSN större delen av året. Skarvade för resor sommar och jul.
Avgift BRF: 2875
El: 150~
Ränta på lån: 7122
Amortering: 11000
Mat, 5000-7000
Nöje: 3000-10000
Övrigt sparande: 2000-5000
Boende AirBnb: 7500/månad - Denna posten jämnar ut sig med att min BR är uthyrd dock.
Uppskattningsvis 35-45k / månad ![]()
Att spendera 36k/månad som student va något jag bara kunde drömma om när jag studerade!
Låter som att du jobbar heltid samtidigt som du pluggar för att få ihop det?
Utan att veta mycket om dig eller dina inkomster så låter 36k väldigt mycket, speciellt en student.
För att få 36k i handen med 30% skatt skulle det motsvara en lön på över 51k i månaden. Om man sätter det i relation till att medianlönen i Sverige ligger nånstans 33k-35k så känns dina utgifter väldigt “extrema”
Jag får in ca 16 000kr per månad.
Boendekostnaderna landar på ca 10 000kr per månad, inklusive el, internet, telefon och hyra.
Sparande på 1 400kr.
Medicin på ca 400kr.
Kläder och skor ca 300kr.
Resor ca 200kr.
Utemat ca 50kr.
Sjukvård ca 200kr.
Försäkringar, a-kassa, HGF: ca 250kr.
Spotify och Youtube 250kr.
Resten mat, hygienartiklar och övrigt.
För mig är boendet och livsmedel de största utgifterna.
Men som många sagt, spalta upp alla utgifter och rensa bland dyra streamingtjänster, utemat och kostsamma nöjen, det är ofta där slantar smiter iväg. Kolla även över internet och telefon, ofta kan man hitta billigare alternativ eller så kan man prata ner avgiften.
Men det krävs en bra överblick för att hitta läckorna. ![]()
Har mappat upp min ekonomi med hjälp av Excel för att få koll på alla fasta utgifter som t.ex avgift, sparande och Spotify. Fungerar bra.
Att få kontroll över var pengarna försvinner tror jag är en bättre väg framåt än att fråga hur andra människor spenderar sina pengar ![]()
Tack alla för svar! Som ni alla säger så verkar det bästa att sätta sig ner och se över regelbundna utgifter. Därefter mappa upp utgifterna i t.ex excel
Mvh Tack:)
Det låter väldigt mycket, hur har du råd med det? Det låter som i alla fall dubbelt mot vad en genomsnittlig student lätt borde kunna klara sig på. Googlade lite och studiemedel med lån+bidrag för heltidsstudier ligger på 12k/månad, alltså en tredjedel av vad du gör av med.
Det var ett tag sedan jag uppdaterade mitt Excelark med ekonomisk sammanställning där jag lagt in mina vanligaste utgifter och summerat i kategorierna boende, måsteutgifter, sparande och “vill ha”. Men kategorin måsteutgifter (som inkluderar boende), för att gå runt med alla räkningar för det som är absolut nödvändigt ligger på i alla fall under 15k per månad. I praktiken lägger jag mer då jag inte behöver snåla på den nivån. 36k/månad låter som en absurt hög nivå för en student.
Samma här, jag hade ca 7500kr/mån som var studiebidrag+CSN att tillgå, det satte liksom gränsen för vad jag kunde spendera.
Nu var det över 20 år sen, studiebidrag+CSN ligger väl nu på 12 000kr/mån (vilket ungefär är vad 7500kr blir inflationsjusterat).
Ensam man 33 år.
15k / månaden allt som allt.
Har det bra ställt ekonomiskt.
Det är bara att börja följa upp alla utgifter du har per månad och sedan se över var du kan dra in på
Om 12,000 kr / månad är vad CSN ger nu för tiden så är det runt det som de flesta studenter lever på. Om du bor själv i en trea jämfört med andra studenter som vanligtvis delar eller bor i korridorsrum så får du ta ställning om du vill kompromissa med boendet osv.
Tycker det ringer lite varningsklockor här, men vi vet ju ingenting om dina inkomster eller nuvarande kapital så allt kanske är lugnt. Jag får inte riktigt ihop ambitionen “vill börja spara när jag väl får jobb” med att ha möjlighet till att spendera 24k mer än fullt CSN per månad under studietiden.
Det motsvarar ju knappt 300k per år eller knappt 1-1,5 miljoner för en 3-5årig utbildning på universitet. Och då drar du samtidigt på dig en studieskuld, även om det är en parentes i sammanhanget.
Jag gick runt på fullt CSN under studietiden och vårt nuvarande trebarnshushåll med bil och huslån går runt på ca 30k/månad.
Ursäkta att jag uttrycker mig hårt, men det låter som att du är rik idag och behöver ta dig i kragen för att inte bli fattig imorgon.
Mellan raderna är vi förstås alla nyfikna på hur du fått det så gott ställt ekonomiskt, men det är förstås ingen som har rätt att kräva den infon om du inte vill berätta. Men berätta gärna
.
Mehåll här och det luktar ju arv el dyl, men med det sagt och spekulerat skulle jag också understryka vikten av att ta tag i sållet till hushållsekonomi. ![]()
Jag vill kunna använda mina pengar i framtiden till något annat än att jag hela tiden går +/- =0 varje månad från lön. Om jag fortsätter leva som jag gör nu så blir det inte mycket pengar över från framtida jobb. Förutsatt att jag inte direkt får ett sjukt välbetalt civilingenjörs jobb direkt efter examen.
Insåg detta för några månader sedan och därav är också en anledning till att jag vill börja spara istället för att slänga iväg pengar varje månad som jag gjort senaste åren.
Pengarna kommer ifrån diverse utdelningar, CSN, föräldrar.