Att ha utgifter eller bränna 36.000 varje månad är klart mycke… Vi är två som ligger under 10.000 i månaden då… Då ingår flera bilar samt motorcyklar med försäkringar å drivmedel samt mat å boendekostnader…
Tack för svar. Låter som en bra insikt! Lycka till med budgeten.
Om du gör ett inlägg med detaljer om dina olika utgifter kan det säkert komma mycket kloka kommentarer här i tråden. Annars finns det ofta andra trådar i forumet sen tidigare som berör olika utgiftsposter, att inspireras av om du inte vill skriva ut för mycket.
Okej förstår! Tack för input, detta var mitt första inlägg på hemsidan.
Mvh T
Jag bor i hyfsat nyproducerad BRF, har bil och bor i Sundbyberg utanför Stockholm. Gör jag mig av med bilen skulle jag kunna klara mig på 15, vill gärna ha 20 för att leva bekvämt. För att få plats med lite resor och annan lyx så ger mig själv ca 24-25/månad på årsbasis, men det motsvarar 20 alla månader då jag inte reser. Jag är för gammal för att snåla, så jag är inne i fasen då jag vill börja göra av med mitt sparkapital. Hade jag varit yngre och i uppbyggnadsfasen av min ekonomi hade jag nog legat på 18-20.
Jag har bott i Sumpan från 1981 till 2017… När jag flytta dit va de trevligt å människor va vänliga å invånar antalet va typ 27.000 ish… Sen 15 - 20 år tillbaks börjades de byggas på varje möjlig plätt me bostäder, samt människorna vart helt annan typ som flyttade in i staden… När jag flytta så va väl invånar antal mer än de dubbla typ 60.000 å läste att tanken va att me Järvastaden är tanken att antalet skulle bli 75.000…
Sumpan är inte som de va förr…
Lever också som student sedan drygt 1 år tillbaka. Tar fullt CSN så har haft 11000 i inkomst (blir ju 12000 i år), men har klarat mig gott under 10000 trots att jag gått ut och haft kul osv. (Förutom när ex. min mobil gick sönder eller andra oförutsägbara utgifter)
Första terminen åt jag mat ungefär som förut när jag bodde hos mina föräldrar vilket kunde gå på över 3000 kr, men ändrade mina vanor och har nu lyckats få ner matkostanderna till ca 1700/mån och det funkar bra för mig. Kampanjvaror är toppen! Utöver mat är det boendeavgifter som tagit mest.
Låter klokt att spara pengar! Vet inte hur gammal du är men om du istället investerar pengarna nu och försöker minska på utgifterna så tror jag du ändå kan leva ett gott liv nu under studietiden (är ju såklart subjektivt) och samtidigt ha mer kapital i framtiden. Du kommer nog kunna tacka dig själv sen ![]()
Är djupt ”skadad” av studenttiden, och numera att bo ensam i en nyinköpt bostad där belåningen närmar sig värdet ![]()
Skippade studielån 1/3 år när jag pluggade (och inte var ekonomiskt upplyst) och levde väl på effektivt någonstans runt 6-7K per månad i 3 års tid. Rekommenderas inte!
Nu efter att jag jobbat några år och hetssparat ihop kontantinsatsen tänkte jag att jag skulle höja budgeten från ~12K till något lite trevligare och mer hållbart.
Men ack nej… Den får stanna där och mina hundår förlängs pga räntan och inflationen!
För utgifterna kommer ändå landa på 15-16K när min bundna ränta går upp nästa år…
Men jag är ju ung och man vet aldrig om jag blir sammanboende.
Sen kommer cirka 30K in varje månad också.
Det är alltså långt ifrån att ekonomin inte går runt, men jag gillar inte tanken på 100% belåning utan betydande tillgångar vid sidan av!
Men jag ska inte klaga.
Snittet från förra året blev 12k i månaden i rena “driftkostnader” + lite standard nöje (utemat, fika, restaurang, osv).
Förekommer det något under “nöje” som är utöver det vanliga, som t.ex semester, weekendresa, osv så kan det bli mellan 100kr till 30k i månaden.
Att ha 36k månad efter månad låter lite extremt om man lever ett vanligt vardag med jobb, plugg osv.
Kan du speca upp dina 36.000 kr varje månad så får vi se vad det handlar om mer exakt…!!
Du vet att du betalar för Youtube music vilket gör samma sak som Spotify?
Jag lyssnar på en hel del svenska poddar via Spotify som inte finns på Youtube. Gillar Youtube för ”maker videos”, renoverare och matlagningsprogram. Så väljer att använda båda tjänsterna.
Sen gillar jag alla mina gamla listor på Spotify! Är min digitala skivsamling. ![]()
14333 kr/månad exkl amortering. Är dock dink.
Runt 4200-4500 ligger min månadskostnad hyra, mobil, internet, el samt mat.
Det låter väldigt svårslaget!
Måste vara ett sjukt billigt boende.
Inte svårt alls ![]()
1650 kr i hyra, 1800 kr mat. Äter frukost 2 rätter med kött och grönt. Fick dock dra ner på nött. Blir mer fläsk och kyckling. El är runt 120 kr har inte tid för tv, natt lampa och surfplatta duger.
Trivs med livet, är mest på jobbet, arbetar inom sjukvården. Så känner att jag gör skillnad.
Den fritid jag har, så fiskar jag eller paddlar kajak inget som kostar något ![]()
Imponerande låga omkostnader. Vet inte var jag skulle kunna hitta ett boende för den låga hyran ![]()