Jag har förlovat mig under helgen, vi har således börjat planera vårat bröllop.
Jag har sett flera vänner och bekanta vara extremt stressade över sina bröllop och har därför bestämt redan innan jag friade att jag inte skall stressa över det.
Jag vill absolut inte ha ett stort extravagant bröllop, även om jag givetvis är väldigt taggad på mitt eget bröllop är jag inget fan av formatet eller stora fester över lag, har aldrig riktigt sett poängen med att bjuda in 300 vänner och hinna spendera 2 minuter med varje vän, om ens det.
Så vi tänker ett mindre bröllop på 50-60 personer.
Jag funderar på om ni i forumet som är gifta eller ska gifta er har tips och tankar på saker som är värda att lägga pengar på, spontant tänker jag fotograf?
Men även, hur kan man spara in på det. Jag skulle vilja hålla en budget på 50 000 SEK ink allt utöver förlovningsringen som min sambo redan fått. Skulle helst vilja ligga på 30 000 SEK, men det känns svårt.
Jag inser nu att jag kanske lämnade ute lite info.
Min sambo är medlem i svensla kyrkan, så jag tror vi får låna kurka, präst och församlingslokal för festen gratis.
Sen har jag tänkt hålla alkoholen till ett minimum.
Lättöl till maten, eventuellt att det finns lite vin om någon vill ha ett glas eller två men inte mer.
Dels för att det kostar och dels för att jag är för gammal för suparfester.
Jag tänker be några vänner vara värdpar och rodda det hela under kvällen.
Jag har bara gift mig en gång, men vi hade två bröllopsfester.
Den i Sverige fick vi till väldigt billigt. På vissa platser på landsbygden kan man hyra stora gamla hus väldigt billigt. Vi betalade bara ett par tusenlappar för en stor gård en hel helg. Vi skämdes nästan över att betala så lite, men det var vad de tog av alla. Vi hade kunnat ha ett mer än dubbelt så stort bröllop därinne. Så, vi hyrde ett stort hus, bokade catering och sen fick vi lite hjälp av familj med det praktiska. Det blev billigt.
Man skall också tänka på att 50-60 personer kommer kännas väldigt lite när ni skall bestämma vem ni skall bjuda in. Vi hade ungefär 50 pers på vårt svenska bröllop, men då var det bara min sida som kom på det. Och det kändes ändå som att vi bjöd in lite för få. Fundera på om ni vill ha lite fler. Jag missade att bjuda några och har ångrat det i efterhand.
EDIT: Såg nu svaret om att ni kan få tag i lokal gratis. Ännu billigare än vår lokal.
Om alkoholen: Det finns ett stort utrymme mellan “Lättöl till maten, eventuellt att det finns lite vin om någon vill ha ett glas eller två men inte mer.” och “suparfest”. Min far var väldigt orolig över att folk (=mina kompisar) skulle dricka för mycket, så han styrde med alkoholen så att det dracks väldigt lite. I efterhand borde vi ha varit lite mer generösa med det. Ingen drack alls särskilt mycket. Samtidigt är det onekligen lite komplicerat. Jag har i väldigt unga år varit på ett bröllop som faktiskt blev ett fylleslag, så det kan ju inträffa. Men den gången var det väldigt tydligt att brudparet vill att det skulle vara så.
Utan att vara gift tänker jag att det som avgör om det blir dyrt är lokal, mat och dryck. Även om det säkert kan vara kul att jaga kostnader genom att t ex köpa kläder second hand, plocka blommor till brudbukett själv och låna skor av en kompis är det själva festen som är det som kostar. Så det är där det är viktigast att göra sin research och göra vägval efter sin egen preferens.
Edit: Tänk ett varv till på det där med drycken. Om man vill ha ett alkoholfritt bröllop för att man lever ett alkoholfritt liv är det självklart inga konstigheter alls. Men om jag var bröllopsgäst och förstod att brudparet inte erbjöd vin till maten av ekonomiska skäl skulle jag uppleva dem som snåla helt enkelt. Ett glas till förrätt och ett till varmrätt är ingen suparfest.
Jag förstår vad du menar, jag dricker själv väldigt lite och flera vänner och bekanta dricker mindre eller inget. Så majoriteten av gästerna kommer inte förvänta sig alkohol alls.
Därav känner jag inget behov av att bistå med mängder sprit. Dock är ett glas vin till maten eller en öl gott ibland och funderar därför på att ha det tillgängligt för de som vill ha alkohol.
Jag blev faktiskt inspirerad av Jan och Caroline för mitt bröllop . För många år sen hade de ett frågeavsnitt där de berättade om sitt lunchbröllop och jag och min sambo blev väldigt inspirerade när vi insåg att aha, man måste ju faktiskt inte ha en stor fest som varar hela dagen! Det berodde inte enbart på det ekonomiska utan också på att min man inte gillar att vara alltför mycket i centrum, men det gjorde nog ändå att det blev relativt ekonmiskt. Vi hade vigsel i kyrkan vid 10.30 och sedan en 3-rätters lunch på en fin restaurang i vår stad med ungefär 35 gäster. Runt 15-16 rundade vi av och gästerna fick göra som de ville. Vi hängde med några vänner till en bar och umgicks några timmar till innan vi checkade in på hotell och badade bubbelbadkar och tittade på TV. Det var helt perfekt! Allt som allt kostade vår dag cirka 70 k, inklusive fotograf hela dagen, blommor, klänning och kostym, frisör, smink, mat och dryck och lokal och hotell. (Sen la vi 360 k på vår fyramånaders bröllopsresa, men det är en annan historia )
Skippa trerätters och ta tårtan som efterrätt. (Det brukar ändå dra ut på tiden så 3-rätters kan ta fööör lång tid)
Låt “barn” få enklare maträtt/meny t ex korv, köttbullar, pannkakor eller liknande. Samt att de kan få glass till “efterrätt” för att sitta kvar en stund till vid bordet.
Bjud på öl/2 glas vin/läsk till maten sen får respektive gäst betala mer alkohol själv.
Hyr ev frack/bröllopskläder.
Ordna blomsterarrangemang själva.
Gör om/ta material från ett gammalt arvesmycke för att tillverka ringen.
Hyr in en billig trubadur för musik, komplettera med Spotifylista till ev dans.
I vårt fall fixade restaurangen som hyrde ut lokalen/maten blommorna själva, bordsdekorationer, smyckning av lokalen osv. Var 20 år sedan men landade på ca 550kr/person då.
Kan bli dyrt omständligt om det ska vara en leverantör för respektive sak. I vårt fall gjorde personalen själv på restaurangen det mesta själva. (Dvs de köpte inte in tjänsten utifrån). Det var för övrigt restaurangen på en golfklubb som låg nära där vi bodde.
Åk till ett varmare ställe, ceremonin på stranden. Picknickbuffe under palmerna. Deltagare får stå för sina egna boende/rese kostnader, det sållar ut de flesta förutom närmsta familjen/ev vännerna. Vill man verkligen inkludera alla kan man göra en livestream utan kostnad för de som vill vara med på distans. Hyr in en lokal fotograf för några timmar, blir grymma bilder i strandmiljö och minnen för livet. Troligtvis billigare och roligare i slutändan.
Hmm, alltså, ett bröllop i kyrkans församlingssal med lättöl till maten och ett brudpar som gör allt för att hålla nere kostnaderna låter ärligt talat rätt trist. Man får ju tänka på de gäster som reser långväga ifrån, avsätter en hel helg, kanske fixar barnvakt och betalar för resa och boende.
Om jag hade velat ha budgeten på 50k hade jag nog hellre ordnat en middag med bara de allra närmaste, typ föräldrar, syskon, best man och tärnor. Då kan du lägga kanske uppemot 3000/gäst och ändå hålla dig inom budget, alla som är med får en trevlig kväll och de som inte blir bjudna köper nog det när det är tydligt att det bara är de allra närmaste med.
Jag och min man gifte oss förra året. Det som jag är gladast vi spenderade (mycket) pengar på är fotografen! Hon var med både innan vigseln och ända fram till middagen.
Det som jag känner som var lite onödigt såhär i efterhand var klänningen, gav 10 lax totalt för min, känns idag inte speciellt värt då jag aldrig kommer använda den igen.
Sen gör bröllopet till ert! Det är ni som ska gifta er, gör det som ni vill ha det.
Jag förstår ditt resonemang men med så många gäster har man ett spann. Att bistå med sprit i mängder vet jag inte om det är så viktigt, förutom en konjak/whiskey till kaffet utan det är vin/öl till maten. Köper ni vin/öl själva kan man ju lämna tillbaka överskottet till Systembolaget vilket man kan ha i åtanke om man tar hem för mycket. Det blir sällan ett fylleslag med vin och öl enbart om man inte anstränger sig.
Och det måste ni nog göra för att få in det i 50 000 kr budgeten.
Skogstomten hade ett bra förslag med att skippa efterrätten. Många tal, spektakel och andra saker gör att middagen gärna drar ut på tiden så när efterätten väl kommer är det ofta väldigt sent. Hellre då direkt på tårtan och dansen. Det beror nog lite på gästerna också Men visst har man varit på fler bröllop där det dragit ut på tiden än middagen gått i ett nafs.
Var ska du ha festen nånstans? Sen förstår jag inte varför du vill ha lättöl och vin. Till maten på bröllop dricker man vin. Nuförtiden är folk vana att köpa öl om man vill ha det också så det kostar inte mer för dig att ha vanlig öl än lättöl. Om du vill undvika alkohol är det konstigt att anse att vin är okej. Ditt bröllop men jag vädrar mina tankar.
Du har tur om du hittar en fotograf för under 15k tror jag. Kanske om det är någon kompis kompis som jobbar som det och du bara vill fota vigsel och porträtt i samband med detta, men då blir det inget under middag eller fest. Då kanske du kommer undan med 5-10k om jag gissar.
Har ni gjort gästlista än förresten? Min erfarenhet var att man förvånansvärt fort kom upp i 60 pers men det beror ju på hur stora ens familjer är och vilka man vil bjuda. Allas familjer är olika.
Vi valde bort tårta på vårt bröllop. Jag har aldrig uppskattat en bröllopstårta tror jag. En gång hade några tårta under minglet innan middagen, det tyckte jag var en kanonlösning om man måste ha tårta. Annars är det mest ett avbrott i en trevlig fest när man redan fått efterrätt
Vi gifte oss för länge sedan och var unga så mkt pengar fanns inte.
Det blev bokad restaurang vid havet med stor gräsmatta där vi fick ta med egen dryck och ordna desertbuffé själva (farmor, faster mm överträffade sig själva). Restaurangen ordnade maten i buffé form. Bandet var kompisar till oss. 100 gäster inkl barn. Otroligt trevligt! Bjuder man med barn är de vuxna upptagna och det dricks lagom. Ca 25 personer sov över i stugorna och vi avslutade med frukost.
Det kostade lagom och alla var jättenöjda.
Vi planerar bröllop nu, där vi pratat med en restaurang om lokal och middag. Kostar som en middagsbokning för alla dina gäster, så räkna minst ~1000 kr skallen åtminstone för 3-rätter med dryck.
Ska man ha det billigare får man nog köpa alkohol själv alternativt laga maten.