Betalbar på bröllop - rimligt pris?

Hej!

Jag gifter mig sommaren 2026 och vi har ett lite funderingar kring dryck.

Vi kommer bjuda ungefär 70 personer och bjuda på brudskål, middag med tillhörande dryck och tårta med avec. I övrigt bjuder vi på lite snittar och godis/chips. Vi har ingen kuvertavgift för bröllopet.

Efter middagen tänker vi att vi vill ha en enkel betalbar till ett bra pris och info om allt detta kommer vi publicera på en bröllopshemsida innan.

Nu till vår fråga:
Om du hade blivit bjuden på ett bröllop och det i informationen står att det efter middagen finns alkohol att köpa för 25kr/glas, låter det som ett lämpligt pris att betala eller hade du tyckt att det känns dyrt?

Vi tänker att baren ska ha vin, öl, cider och eventuellt en färdigblandad GT på burk. I baren ska vi också ha alkoholfri öl och mousserande äppelmust.

Kolsyrat vatten, läsk och vanligt vatten kommer finnas att ta från ett eget bord (så det bjuder vi förstås på)

Om du har några bra tips på lämplig avec så får du en extra stjärna av mig :star2:

4 gillningar

Har själv varit på bröllop där brudparet endast bjöd på alkoholfritt alternativ. Ifall det fanns ett behov att dricka alkohol så gick man till baren och betalde. Det blev 2-3 öl för den kvällen, jag personligen är där för sällskapet och upplevelsen av bröllopet inte för att dricka loss. Jag har blivit mer avståndstagande till alkohol, då inte tillför mig något mer värde.

Jag personligen tycker att det låter rimligt att betala 25 kr glaset, inte dyrt alls för min del. Det skapar förhoppningvis ett incitament om att inte dricka alldeles för mycket under bröllopet.

2 gillningar

Vi hade ganska lika upplägg på vårat bröllop.

Tror vi tog 20 kr för en öl/ett glas vin, och 30 kr för drink/grogg, som man fick blanda själv. Det kändes okej för all så vitt jag vet. Nån swishade 500 kr och tyckte att då behövde han inte komma ihåg att swisha sen när han blev full :joy:

17 gillningar

Ja precis, innan och under middag tänker vi bjuda på alkoholhaltig dryck, eller alkoholfritt alternativ om man önskar det. :smiling_face:

Tack för bra tips! Det är ju faktiskt väldigt gott :smiling_face:

2 gillningar

Haha ändå bra lösning, en gäst som känner sig själv :rofl:

Vi tänker oss ha två betalalternativ, antingen att man swishar för ett glas eller att man swishar 100 kr och då får 4 drinkbiljetter så man slipper swisha varje gång.
Till närmaste familj + toastmaster tänker vi ge ett häfte drinkbiljetter, så dom slipper betala för dryck i baren :smiling_face:

1 gillning

Jag tänker att det beror lite på syftet.

Vill man ta betalt för att hålla nere sina egna kostnader: ta självkostnadspris.
Vill man minska gästernas intag för att minska risk för fylla: ta lite mer.

Jag hade inte tyckt att 25 kr var dyrt.

4 gillningar

Tanken är ju att det ska vara självkostnadspris. Skulle du säga att 25 kr är ungefär självkostnadnadspris? Jag vet att för en öl är ju 25 kr för mycket, men känns samtidig enklast att ta samma summa för allt :smiling_face:

Haha, det där låter jag någon annan bedöma. Jag är inte tillräckligt duktig på Systembolagets priser. Och vet inte heller om ni har möjlighet att köra till Tyskland och handla för att få det billigare.

Men håller med om att det är smidigt att ta samma summa. Så ta och slå ut vad ni tror det kommer att kosta.

Vet att jag har varit på en fest där det var 10 kr/öl eller cider. Var något år sedan så det är säkert dyrare nu. Då var det inköp från Tyskland.

1 gillning

Haha okej :slightly_smiling_face: Tyvärr inte möjlighet att köra till Tyskland, vi bor högt upp i landet så det blir så ofantligt långt

1 gillning

25 kr för inköp, frakt, kyl, rubbet. Det låter superrimligt.

3 gillningar

Okej, då kommer en tilläggsfråga. I infon på hemsidan, hade du då själv valt att skriva

”Efter middagen finns alkoholhaltig dryck att köpa i baren för 25kr glaset (endast Swish)”

Eller

”Efter middagen finns alkoholhaltig dryck att köpa i baren till självkostnadspris (endast Swish)”

Haha - märks det att jag är rädd för att uttrycka mig fel och vad folk ska tycka ? :sweat_smile:

1 gillning

Vi var på ett bröllop med 40kr drinken efteråt. Tyckte det blev bra fest och skulle säga att ingen brydde sig särskilt. Beror väl på vad man vill ha. De bjöd på allt under och innan. Bra med vin

2 gillningar

Detta alternativ. Det andra kommer skapa en störtflod av frågor.

9 gillningar

Bästa alternativet. Tydligt och bra!

2 gillningar

25kr/glas känns som ett lämpligt pris, samtidigt tycker jag att det är en struntsumma och att detta så fall kan betalas av brudparet i sin helhet.

Säg att ni då har 70 pers och att man slår ut 3 glas per skalle (vissa dricker mer, vissa mindre).

Det är drygt 5 000kr. Kanske kan det bli 10 000kr men även det är en liten summa i sammanhanget. Era gäster slipper besväret att swisha, ni slipper snacket om vad era gäster kommer tycka om konceptet :blush:

18 gillningar

Det har du nog rätt i, tydlighet är viktigt :smiling_face:

Jag hörde lite av ett skräckexempel av en kollega; hon blev bjuden på ett bröllop där det stod i inbjudan att alkohol var till självkostnadspris efter middagen. När hon kom på bröllopet var ”självkostnadspriset” som brudparet menade restaurangpriser då bröllopet hölls på ett hotell :sweat_smile:
Det är ju inte konstigt att det är såna priser då, men lite tråkigt om man som gäst förväntar sig betala typ 20-40 kr per glas och det egentligen är 140

1 gillning

Helt rimligt det också. Vi funderade på det, men känner att det vi inte gillar är risken att det är fullt av halvdruckna glas i hela lokalen för att folk ställer bort sitt glas, glömmer vart dom ställde det och hämtar nytt för att det är gratis. Så det är mycket därför vi tänker betalbar :smiling_face:

3 gillningar

Jag tycker generellt om att bli bjuden på fest, oavsett om det är kostbart eller inte.
Var öppna med vad som ingår, inga konstigheter.

”Vi bjuder på middag och dryck till maten. Läsk och snacks finns också. (Om någon är sugen på något starkare finns det möjlighet att köpa från restaurangens bar)”

Däremot tycker jag inte om när det ’fiskas’ efter pengar, typ ”swisha gärna till bröllopsresan” etc.

Edit: Jag hade gärna kommit på en fest med inbjudan ”vi ska gifta oss!!! - ta med picknickkorg till gröna ängen och fira med oss” också

9 gillningar

Jag håller nog med om att jag inte är ett stort fan av pengafiskande, vi vill iaf inte ha det på vårt bröllop

Vi hade lite det dilemmat ang bröllopspresenter, då vi inte tycker vi behöver några presenter, men vi vet att folk ofta inte vill komma tomhänta

Vi har landat i att skriva på hemsidan under övrig info att det viktigaste är att ni kommer men om ni ändå önskar ge något kan ni få lite idéer här
Sen har vi länkat till en sida där vi skrivit vilka välgörenhetsorganisationer som brudens respektive brudgummens hjärta slår extra för och sen lite annat som vi uppskattar (typ att vi gillar mat och dryck, vi uppskattar sällskapsspel och lite sånt)

Förhoppningsvis får dom som vill ge något några bra idéer och att vi samtidigt lyckas avsäga oss fler vinglas eller kastruller eller vad det nu är som man brukar ge på bröllop. Helst hade vi sett att alla skänker till välgörenhet istället för att ge oss en gåva :see_no_evil:

6 gillningar