Betalbar på bröllop - rimligt pris?

Handlar dom i Tyskland så är dom tvungen att bjuda på dricka annars kan man åka dit för smuggling. Även om det handlar om självkostnadspris eller lägre

5 gillningar

Absolut inga konstigheter! Det kommer alltid vara folk som har åsikter om vad man kan och inte kan göra. Bry dig inte om dom. Det är ert bröllop! Kör på och passa på att njut på dagen D :slight_smile:

1 gillning

Är det så? Det visste jag inte

Nåväl, oavsett blir det inte köpt i Tyskland, det blir för långt att köra. Det blir från systemet :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Japp. Lagen är egentligen ganska enkelt men ändå finns det tusentals myter om det :joy::sweat_smile:

1 gillning

Fullt rimligt.

Har varit på ett bröllop med helt öppen bar (blev sjöslag för vissa), samt bröllop med ett liknande upplägg med symbolisk / självkostnad för alkoholen (givet att det inte är kuvertavgift eller ett destinationsbröllop där gästerna redan betalar mycket själv). Tycker det senare blev bättre då det inte hindrar någon från att dricka om dom vill, men samtidigt får man bort beteendet att vissa dricker alldeles för mycket, eller att folk bara tar ett glas och sen ställer ifrån sig det och glömmer bort det och hämtar ut en ny dryck istället.

4 gillningar

Har kollat lite på gränsbevakarna, helt sjukt vad grejer folk har med sig. Däremot blev jag förvånad över den där 4700 kr gränsen för prylar inköpta utomlands.

Ja, den gränsen är förvånansvärt låg. Jag kan tänka mig att det inte är många som har koll på den.

1 gillning

Ja det stämmer att det är rätt så sjukt vad folk kalla för eget bruk osv. Gränsen handlar då om icke europeiska länder annars borde det väl även vara där fri handel. Endast om det inte är för eget bruk så kan väl vissa avgifter tillkomma men där är jag inte lika insatt.

Vad det gäller alkohol så handlar det iaf om att det få importeras hur mycket man vill men det få endast ske för privat bruk. Har man för avsikt att ta in stora mängder måste man helt enkelt kunna förklara vad det är till för.

1 gillning

Det kan vara en inrikes kulturell skillnad (söder/norr jag vet inte), men jag har aldrig varit med om att man på ett bröllop behöver betala för sin dryck.

Jag hade helt ärligt tyckt det var rätt konstigt att förvänta sig att sina gäster ska swisha en sådan struntsumma för en dryck. Ett bröllop i den här storleken kostar väl en 50-100k redan, så vad gör då ett par tusenlappar till för att slippa detta?

Ett undantag hade varit ett bröllopp på en restaurang/bar. Då kan jag förstå att man ej vill bjuda på mer än ett par glas till maten, eftersom det lätt springer iväg till höga summor. Speciellt när någon avlägsen kusin börjar beställa in shots och “long island ice tea”

9 gillningar

Bra ide att ta betalt för alkohol. Då slipper ni sannolikt problemet med stökiga gäster som alltid dricker tills de spyr och måste bäras ut, bara för att det är gratis alkohol.

Istället för pris kanske ni borde skriva att det i baren kommer att finnas alkoholhaltiga drycker till självkostnadspris. Vin, öl och cider.

Lycka till med kärleken!

4 gillningar

Umgås inte med såna människor så det skulle inte vara någon risk!

Tycker ändå att betalbar är helt okej, man bestämmer själv!

2 gillningar

Håller med- är kanske en generationsfråga ….
Har heller aldrig varit på ett bröllop där man behövde betala ngt. Det enkla svaret är: när spriten är slut så är den slut- fram tills dess är det gratis. Hellre färre gäster och vara generös.

6 gillningar

Till TS: Det är en helt absurd idé att köra självkostnad i baren på sitt bröllop. Har aldrig hört om något liknande…

Du kan inte använda detta forum, där folk tycker att det är rimligt att tillverka egen deo för att spara 5 kr om året, som referens.

18 gillningar

Blev förvånad över hur många som verkade hålla med om att det var en rimlig sak att göra.

Det påminner lite om en födelsedagsfest jag var på, där en av byns rikaste personer tog betalt för glassen som serverades som efterrätt.

Vill man undvika fylleri (vilket är HELT rimligt, jag har själv en alkoholiserad släkt) så finns det andra sätt att göra det på.

3 gillningar

Tack för input. Jag har själv varit på bröllop då det är självkostnadspris alternativt att man har haft en fast summa om man vill ha alkohol (pga att många på bröllopet inte drack och även brudgummen är nykterist av religösa skäl)

Har du någon input hur man annars kan göra för att inte få det till att folk tar ett glas, dricker en klunk, tappar bort sitt glas och hämtar ett nytt för det är ändå gratis = en miljard halvdruckna glas överallt? :smiling_face:

Man kan blunda för det och ignorera att det händer öht.

3 gillningar

Om du vill ha ett bröllop där alkohol är “tillåtet” får du nog tyvärr bara acceptera att en och annan inte kommer att dricka upp hela glaset. Har du det lite knapert så bjuder du färre eller skriver en dyr önskelista istället.

1 gillning

För att vara tydlig så är tanken att all alkohol på brudskål, middag, avec osv bjudas på frikostigt förstås, ingen ska behöva sitta med ett tomt glas eller ”spara” för det ska finnas fyllda flaskor på borden :smiling_face:

Jag syftar på dom sista timmarna när vi har DJ och det blir lite ”nattklubb” över det hela (när folk redan är ganska bra i gasen dessutom)

1 gillning

Jag hade släppt det. Det handlar om kanske en flaska sprit totalt som det kommer “slösas” på. I kontexten av ett bröllop med 70 gäster är det inte ens värt energin du lägger på att göra detta inlägget IMO.

1 gillning

Det är i detta ögonblick som du, istället för att stå och ta betalt för alkoholen, ska växla upp och bjuda på bra korv eller något annat gott - folk kommer att bli lyriska.

5 gillningar