Betalbar på bröllop - rimligt pris?

Halva charmen med att planera bröllop i god tid är ju att man kan vrida och vända på saker och ting och fundera kring småsaker :upside_down_face:

3 gillningar

Vi var 50 personer på vårt bröllop. Bjöd på all dricka. Köpte ett antal (många) plattor öl, vin och sprit för drinkar etc.
Antar att alla 70 inte kommer dricka alkohol. Räkna bort barn, nykterister, gravida etc och se hur många det blir kvar. Hur många öl/drinkar kan det röra sig om för dessa sista timmar?

Vi tyckte det var värt några tusen kronor för att inte behöva hantera betalningar, man gifter sig bara en gång :slightly_smiling_face:

Men känner ni att ni behöver få in pengarna så skulle jag ta riktigt självklstnadspris för det som dricks.
Ett glas öl på 50cl är väl max 20kr.

Det är nog er ekonomi som får avgöra :slightly_smiling_face:

2 gillningar

jag är förvånad över att det är så många som blir kränkta över att behöva swisha 20 spänn för en öl på ett bröllop? Är ni samma personer som tycker att den där kompisen som tjänar bra ska bjussa er på en öl jämt och ständigt, “för dom har ju råd”?

Har ni aldrig gift er själva? Bröllop blir fort rätt dyrt, dessutom gör man det ofta när man är i den åldern att man precis köpt hus och eller skaffat barn.

Kör på säger jag! Tycker det låter som en bra deal!

10 gillningar

Hej Ove Sundberg,

Man “bjuder” inte till fest för att sedan be om swish för det ena eller det andra. Punkt.

6 gillningar

Kör enligt vad ni själva finner rimligt och era egna tankar och värderingar. Vad är alternativet? Anpassa sina handlingar efter att så många som möjligt ska tycka om en? Tycker er tanke om 25 kronor per drink är helt ok, hade inte reagerat om jag fått sådan inbjudan.
Strunta i om anonyma främlingar du inte vet något om här tycker annorlunda.
Grattis till kommmande bröllopet det kommer säkert bli en fantastisk dag och fest :blush:

3 gillningar

Om man av någon anledning vill ha det så, och det tydligt står i inbjudan så är det ju väldigt enkelt för personer som dig att bara stanna hemma. Det blir förmodligen en trevligare bröllopsfest för alla andra då också

1 gillning

Tycker det låter snålt. De bröllop vi varit på har brudparet alltid handlat en runda i Tyskland, då blir det bara några tusenlappar.

3 gillningar

Jag hade inte brytt mig öht om det varit gratis, självkostnadspris eller restaurangpriser. Jag hade varit där för att fira er.

Jag är rätt ointresserad av alkohol och vill jag dricka alkohol i mängd eller av särskild sort kan jag göra det vid annat tillfälle.

2 gillningar

Bor man i Sundsvall är det fort en rätt jobbig resa att göra… Eller Umeå för den delen

1 gillning

Ett annat alternativ om det inte är pengen som är avgörande.

Lägg ett swishnummer till välgörenhet.

Då håller du nere konsumtionen, pengarna går till något bra, finns säkert någon som kan tycka 25kr för en öl är 5kr för mycket. Även om jag tror absoluta majoriteten tycker det är helt rimligt. Swishar man till välgörenhet så är det ju som sagt mer för att hålla ordning på förbruka ingen.

Allt blir bra, men var tydlig med pengen, 25kr.

3 gillningar

Det är ingen som har blivit kränkt! OP bad om folks åsikter, då kan man inte ta illa up om folk ger en sina åsikter :blush:

1 gillning

Att lämna ett halvdrucket glas för att man inte vill ha mer är helt okej, tycker jag. Att bara ställa glaset någonstans och ta ett nytt är väldigt ohyfsat, tycker jag.

Om man har gäster som gör så tycker jag att betalbar är en bra ide och runt 25 kronor känns vettigt.

Jag tycker det är kul att höra vad folk tycker och tänker, hade jag inte velat höra det hade jag inte frågat om åsikter.
Tycker hittills att kommentarerna har varit vettiga och med god ton, precis enligt förväntan :smiling_face:

Jag förstår dock verkligen vad @Bjorn_Klossenhauch
Precis som han skriver så sker giftermål många gånger under en tid i livet då man redan fått spara länge för att kunna bjuda på bröllop och 5-10 k extra gör viss skillnad för att pengar går till boende/planer på att starta familj osv

Vår budget ligger på 125 k för hela kalaset, jag hade tyckt att det hade varit skönt om det inte blir 135 k men samtidigt kanske det är ”värt det” för att någon inte ska tycka oj va snålt (som vissa i forumet tycker) :smiling_face: vi får klura vad vi känner helt enkelt

1 gillning

Senast jag var på bröllop bjöds det på dyrt vin till maten, men ”kiosken” efteråt skulle det swishas. Jag drack inte en droppe alkohol under ”efterfesten”.

Jag har varit på några fester där gästerna får betala för sig, även blivit bjuden på fest där man betalat ”kuvertavgift”. Personligen skulle jag nog aldrig kräva någon på pengar om jag bjöd på fest. Det känns…sådär.

Vad är det primära syftet att ta betalt för alkoholen? Är det att undvika fylla eller är det att få in stålar? Jag tycker inte det är jämförbart med kuvertavgift eftersom den betalas innan och där får det ingen effekt på alkoholdrickandet. Jag som ytterst sällan/aldrig dricker får betala samma kuvertavgift som de som tar i för kung och fosterland. Blir årligen bjuden på en ”herrmiddag” i en helt annan del av landet, där värden alltid tar kuvertavgift. Ser inte vinningen i att närvara då jag förmodligen är nyktrast av alla.

En annan fundering är om Skatteverket får synpunkter för att man säljer alkohol på en fest? Antar att det finns regler för detta?

Sammanfattningsvis kan jag tycka att enda syftet med att ta betalt för alkoholen på efterfesten är att få ner drickandet, inte att finansiera festen i sig. Blir lite som plastpåsar - oavsett om de kostar 1kr eller 7kr tar jag i princip alltid med mig egen kasse eftersom jag ser det som en onödig kostnad. Mitt beteende förändrades inte under plastpåseskattperioden.

1 gillning

Det finns undantag från kravet på serveringstillstånd

För att få sälja alkohol krävs i vanliga fall ett serveringstillstånd (8 kap. 1 § AlkoL). Det finns dock undantag:

Serveringstillstånd krävs inte om serveringen

1. Avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer

2. Sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna

3. Äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker (8 kap. 1 a § AlkoL)

Personligen så tycker jag kuvertavgift och självkostnadspris är helt rimligt. Kuvertavgift så man inte får en massa onödiga presenter samt underlättar för gästerna. Självkostnadspris just för att undvika slöseri och onödigt drickande. När det kostar något, även om det är lite, tänker folk efter innan de beställer.

1 gillning

Ifall ni ska ta betalt för drickan så hade jag velat ha betalt för resan dit och potentiellt förlorad inkomst i form av tid, detta hade jag då fakturerat efter, så ni hade inte kunnat utnyttja mig ekonomiskt på ert bröllop.

Personligen har jag aldrig varit på ett bröllop där man vill länsa sina gäster på deras pengar, utan det har varit en generös och härlig energi på de bröllopen.

Det kostar inte många tusen kronor att bjuda på dricka och detta gör ni en gång i livet, jag hade verkligen inte snålat här. Kan era föräldrar hjälpa till kanske ifall 5 000 kr är en för stor kostnad att bära själva?

Hade gjort vad som helst för att slippa se mina gäster stå och strula med Swish, speciellt de äldre som kanske inte har alla nya appar osv.

5 gillningar

Skall du ha betalt för att gå på bröllop, alla bröllop jag har varit på är frivilliga.

Ja ifall de ska ha betalt av mig och göra flera hundra procent vinst (en öl kostar 10 kr max, 2-5 kr i Tyskland), så tänker jag också ta betalt.

De kommer inte kunna utnyttja mig ekonomiskt, det finns ingen risk för det.

Fast självkostnadspris är ingen vinst, det är ±0. Bortsett från allt arbete som ligger på brudparet att fixa, frakta, planera osv, betalar du för deras förlorade tid? :thinking:

Och resan till Tyskland är gratis i tid och pengar… ?

Personligen tycker jag det är helt ok med 25kr i baren efter middagen.

Men kuvertavgift är pinsamt. Då får man sänka ambitionen. Jag har varit på bröllop där brudparet bjöd på en uppiffad variant av varmkorv. Det var en bra fest ändå!