Jag tycker det är klädsamt att vara generös på sitt livs enda bröllop, men jag är nog ensam om de tankarna på detta forumet verkar det som.
Hade skämts ihjäl av att tvinga någons gamla farfar stå och swisha 25 kr för en öl med inköpspris 5-10 kr…
Jag tycker det är klädsamt att vara generös på sitt livs enda bröllop, men jag är nog ensam om de tankarna på detta forumet verkar det som.
Hade skämts ihjäl av att tvinga någons gamla farfar stå och swisha 25 kr för en öl med inköpspris 5-10 kr…
Jag har varit på fester där det varit fri bar och där det varit betalbar och det har varit lika trevligt på båda tillställningarna. Har aldrig hört någon som sagt något negativt efteråt om betalbar.
25 kr tycker jag också är rimligt - lite gungor och karuseller mellan billiga o dyrare drycker. Tycker att det är bra att priset står i inbjudan så hinner ev lustigkurrar kurra av sig före festen.
Önskar er en riktigt trevlig fest!
Haha ja! Och helt klart typisk svensk kultur om jag läser kommentarerna då majoriteten verkar tycka det är helt okej.
Nu är inte jag gift men hade jag planerat ett bröllop och känt att en utgift för gästerna (utöver present/gåvor) hade löst mina problem så hade jag faktiskt struntat i att ha ett bröllop. Finns andra lösningar. Det går ju exempelvis att lösa så att alla kan ordna med en markering på sitt glas. Finns särskilda pennor som funkar på glas. Och säkert massa annat bara man är kreativ.
Jo typisk svensk kultur, och då är jag själv svensk.
Ska de ta betalt för toalettbesök också? Parkering? Disken efter för bestick och tallrik? Värdeminskning av fastigheten? El i form av medelvärdet av förbrukad kWh?
Förstår heller inte den här grejen med kupong för dricka, varför inte bara köpa in några flak och bjuda? Förstår verkligen inte.
Vad är det ni sparar till som är viktigare än att era gäster har det bra på ert bröllop?
Du tänker alltså att gratis alkohol är det enda som gör att gäster har det bra på ett bröllop? Är du bara där för att supa…? Riktigt konstigt tankesätt må jag säga.
Vi håller helt enkelt inte med varandra. Hoppas ni har det bra ändå och att bröllopet blir bra!
Umgås bara med väldigt generösa människor, men alla fungerar ju olika!
Det är ju inte det enda som gör att gästerna har det bra men faktiskt en ganska stor del av det, frivilligt eller ofrivilligt.
De som vill att man betalar för alkoholen känns som samma typer av människor som lät sina kompisar sitta i ett annat rum medan man åt middag med familjen ![]()
Det spelar roll för helhetsupplevelsen. Precis som det gör om det hade varit ett alkoholfritt bröllop. Inget av det är dåligt men det skapar en känsla hos gästen.
Det finns olika öl! På ett bröllop skulle jag servera ett dyrare öl än så. 25 kronor känns helt rimligt utan att man gör en vinst på alkoholen. Ett normalt glas vin kostar oftast mer än 25 kronor så med samma pris för allt är 25 kronor absolut inte för mycket.
Jag kan tycka att det känns mer snålt att köpa billigaste tänkbara öl i Tyskland och bjuda på än att ta självkostnadspris för några olika sorters finare öl.
Finns det andra som gift sig i bekantskapskretsen som kan ge en fingervisning om hur mycket det kan tänkas bli? Även om 70 pers låter mycket så har man ofta ett gäng äldre, kanske några barn och säkert en hel del småbarnsföräldrar. På det senaste bröllopet jag var på undrar jag om det gick mer än ett 50-tal dryck efter middagen. Det är så pass lite att man kan bjuda.
Men vet man med sig att de flesta gäster kommer satsa på kanonfylla fram till 5 på morgonen då blir det förstås en annan sak.
Svårt att veta. På vår bröllopsfest blir det inga barn, knappt några äldre (inte så många äldre kvar som kan komma tyvärr), de flesta är 30 ish och nästan inga har barn . Så ett riktigt party ![]()
Vad är det för skräpöl du dricker?
Om ni har dålig ekonomi kanske ni kan ha knytkalas? Eller bara ha en enkel tillställning och bjuda på hemmagjort pizza och öl? Jag har varit på sådana bröllop och det har varit lika trevligt som storslagna bröllop.
Att bjuda på fest och sedan ta betalt för dricka känns väldigt snålt.
Ska man bjuda på fest får man anpassa prisnivån på mat och dryck och mängden gäster efter ekonomin.
Jag har själv ganska bra ekonomi men är inte rik; tänk om jag skulle ”bjuda” alla mina vänner på födelsedagsfest på en Michelinkrog men kräva dem på Swish i efterhand. ![]()
På mitt första bröllop serverades det rejäla korvar direkt från grillen med alla tillbehör man kunde tänka sig som vickning. Sjukt trevligt och uppskattat!
Tack för input
Jag vet dock inte om det är riktigt jämförbart med att bjuda på krog och be om Swish i efterhand?
Tanken är ju att kanske (om beslutet blir betalbar på kvällen) bjuda på brudskål med påfyllning, middag med tillhörande dryck och flaskor på borden så man kan fylla på själv i glasen under hela middagen, avec till tårtan och sen när det blir mer nattklubb eventuellt ha exempelvis 25 kr som självkostnadspris oavsett vad man vill ha ur baren för att motverka lite sjöslag
En öl kostar att köpa in på systemet kanske 18-19kr, så visst, tar man en öl så är det lite över självkostnadspris, vi tänker också ha vin som då landar på ungefär 25 kr glaset och sen vill vi ha GT på burk som kostar 28 kr tror jag på systemet. För enkelhetens skull tänkte vi 25 som självkostnadspris oavsett vad man tar
Vi kan ej handla i Tyskland för vi bor väldigt högt upp i landet så det skulle inte förändra totalen mot för att handla på systemet nästan
Helt okej att tycka att det är snålt, vi har inte än bestämt oss hur vi ska göra som sagt, men vill ändå påpeka att det är ganska långt ifrån att ”bjuda” på resturang och sen be dom betala tillbaka notan eller att, som någon annan skrev, ta betalt för elen i lokalen ![]()
Raljerade lite för att göra en poäng.
Man kan ju se på det på olika sätt men så ser jag på det.
Alla har olika ekonomi och prioriteringar och bjuder till fest på sina egna villkor. Men bjuder man folk på bröllopsfest så bjuder man just, oavsett om det är hämtpizza och bag in box för närmsta familjen eller tre nätters övernattning på slott i Frankrike.
Har man inte råd/ prioriterar att bjuda ens närmsta familjen på en enkel måltid kan man ju gifta sig själva i rådhuset med vaktmästare som bröllopsvittne. Många, långa, lyckliga familjebildningar som börjat just så!
Lycka till med bröllopet hur ni än gör! Ni får fundera vad ni själva tycker känns rätt helt enkelt.
Om man har folk med alkoholproblem i umgängeskretsen (tyvärr inte alltför sällsynt) tror jag inte 25 kr för en drink hindrar dessa från att dricka. Man får nog prata med personer som man vet brukar dricka för mycket innan, eller helt enkelt avstå från att bjuda dem.
Vill tillägga att jag har varit på ett antal bröllop med betalbar efter middagen och det har inte alls känts konstigt eller snålt. Så min gissning är att de i tråden som tycker att det verkar så himla konstigt bara har begränsad livserfarenhet. Kör på det och 25 kr för allt låter mycket rimligt.
Det här resonemanget är ett skolexempel på hur man försöker maskera snålhet och kontrollbehov som sunt förnuft. En kuvertavgift är inte rimlig, den är stel, opersonlig och signalerar att man inte riktigt vill bjuda – man vill bara organisera ett evenemang där folk betalar för att få vara med. Det må fungera för företag eller större arrangemang, men i privata sammanhang är det direkt osmakligt.
Påståendet att kuvertavgiften skulle minska mängden onödiga presenter är märkligt. Vill man inte ha presenter går det utmärkt att säga det. Man behöver inte införa en avgift som gör att hela inbjudan känns som ett bokningssystem för en lunchrestaurang.
Självkostnadspris i baren, för att folk inte ska dricka “onödigt”, är också ett trött argument. Vad som är onödigt för dig kanske är trevligt för någon annan. Den som dricker betalar redan genom att delta. Om man som värd inte vill stå för alkohol så säg det rakt ut. Ingen tvingar någon att bjuda på sprit, men att omvandla baren till ett Swish-torg reducerar festen till en transaktion. Det skapar distans istället för gemenskap.
För egen del dricker jag nästan aldrig, så för mig personligen spelar det ingen roll om baren är gratis eller Swish-baserad. Men om jag måste välja föredrar jag ändå Swish i baren framför en kuvertavgift. Då är det åtminstone tydligt att värden inte bjuder på alkohol, men det kostar inte att bli inbjuden.
Jag skulle aldrig bjuda in till fest och samtidigt kräva att folk betalar för att delta. Det skapar fel signaler. Mina vänner kommer från väldigt olika ekonomiska förutsättningar. Några är mångmiljonärer, andra lever på sjukpension. Ska det avgöra om de får delta i en fest? Inte en chans. Gemenskap ska inte ha ett prislappsvillkor.
Jag har aldrig tillhört den typen som låter vissa sitta på rummet medan jag har middag. När mina barns kompisar är över äter de med oss, punkt. Det handlar inte om pengar, det handlar om grundläggande respekt och värme.
Det verkar också som att hela detta tänk med kuvertavgift och Swish i baren är ett typiskt svenskt fenomen. I andra länder bjuder man och det sker med glädje. Gästen förväntas bidra med närvaro, inte med kontanter. Det är en annan människosyn. Där handlar det om att skapa minnen tillsammans, inte att redovisa kostnader.
Argumentationen i inlägget försöker låta rationell men avslöjar i själva verket en syn på gemenskap som något kostnadsstyrt och administrativt. Det är varken generöst eller inspirerande. Det är bara snålt, torftigt och djupt opersonligt.
För att kunna egentligen ge ett svar behöver i varje fall jag vet är ni de första att gifta er i eran vänkrets? Om inte hur har de andra vännerna gjort med baren efter middagen vid deras giftermål?
Är det brukligt att i er vänkrets att ha betalbar vid era tillställningar? Om inte, varför börja denna gången?
Vad gäller summan på 25 kr är den okej i mitt tycke om man nu skall ha betalbar. MEN vad gäller att ha enbart swish som betalalternativ tycker jag inte räcker - du skulle kunna lägga till iZettle eller något annat betalkort alternativ eller för de gamla kontanter.
Att låta lite förfriskade swish pengar kan ju ställa till det då en siffra eller två kan bli fel vid betalning ju senare på kvällen det blir.