Jag och min sambo ska gifta oss, och vi har tänkt hålla det litet då vi bokat en chambree separee på kvällen. Från början tänkte vi bara vara med våra familjer(inte släkt) men på senaste tiden har vi funderat på att lägga till några vänner som båda vi känner väl(alltså där båda oss träffat båda av deras respektive). Det enklaste hade varit att jag väljer ett par och hon ett par(som på så sätt kan hjälpa lite oss under bröllopsdagen också ifall det behövs), men vi skulle vilja ha med två par från min sida(tjejen har träffat alla de 4 flera gånger) och sen ett par från hennes sida. Fler än så får vi inte plats i lokalen som vi redan bokat. Det enda jag tycker är lite jobbigt med att lägga till 3 par vänner är hur andra vänner till mig(t.ex barndomsvänner) tolkar det ifall de får reda på att vi inte bara körde en bröllopsmiddag med vår familj utan några få andra vänner fick vara med. Såklart väljer vi vilka vi vill bjuda, men vill inte att det ska uppfattas som att vi dissar flera av mina andra vänner. Tycker ni detta vore konstigt eller finns det någon rimlig tanke bakom det som folk utifrån skulle tycka är OK ändå tror ni?
Hoppas jag kan få lite input från er. Jag kanske bara behöver landa lite i allt ifall vi kör på detta, så att det känns bättre sen.
Tänker att det enklaste är väl att i förväg berätta om detta firande för de som inte ska medverka, så att de inte hör det ryktesvägen och då börjar spekulera.
För jag hade nog ändå själv undrat, oavsett om jag hade blivit väldigt eller inte alls upprörd av icke-inbjudan.
Då kan du ju beskriva just hur ni tänkt, så slipper de undra varför de blev “bortvalda”.
Man ångrar sällan att man bjöd någon, förutom om denna blivit för full och dragit ner stämningen, men man kan ångra sig över de man inte bjöd in.
En vän till mig hade en väldigt liten bröllopsmiddag med familj och ett enstaka par vänner, ungefär som du beskriver fast med hemlagad mat i sin egen trädgård där de även hade vigseln. Men de bjöd sedan in till en fest med vänner senare samma sommar, även denna i trädgården, med city gross buffé, billig öl och lite vildare tal och lekar mot en vanlig bröllopsmiddag. Det kan vara något att överväga.
Jag är lite tveksam, har själv erfarenhet från ett bröllop nyligen där upplägget var som ert och det blev tyvärr superkonstig stämning i vänkretsen och det hela blev ännu värre av att brudparet när de insåg att det pratades bjöd in till fest dagen efter och skrev att “nu var alla välkomna, även de som inte bjudits in till vigseln” Inte många som kom på den festen…
Alla har självklart rätt till att själva välja vilka de bjuder till sitt bröllop. Men ni får samtidigt acceptera att det är upptill de som inte blir bjudna att själva bestämma hur de tolkar det. Det kan bli olika beroende hur ni väljer att hålla ert bröllop litet. Att ha en vigsel för enbart familjen eller enstaka vänner kommer nog tolkas lite olika. Jag vet själv hur det känns att inte bli bjuden till ett bröllop när alla andra i samma umgängeskrets blev det och jag omväderade min relation till den här vännen efter det.
Givetvis beror hur era vänner kommer reagera på hur ni väljer att formulera ert val för dem. Se till att de får höra om bröllopet från er och inte på omvägar.
Samtidigt så är det ert bröllop och ni ska absolut göra det på det sätt som ni önskar.
Vettigt folk tycker att ni får göra exakt som ni vill på ert bröllop bara ni är tydliga vid inbjudan så folk kan välja att tacka ja eller nej.
Om era vänner är vettiga kan bara ni svara på. Är de inte det kan ni räkna med några sura miner av folk som kände sig förfördelade. Det får ni tugga i er eller anpassa er.
Ja det känns bättre om det bara är familj istället för familj + 6st vänner. Men tjejen(som är den som vill att vi ska ha med några vänner) tycker att det vore skönt för henne att ha någon hjälp när hon ska kolla bröllopsklänning, sitta hos frisören osv då hennes mamma inte bor i samma stad som oss.
Det är alltid någon som blir irriterad, besviken etc. om ni inte bjuder alla och då menar jag alla för även den där fasterns barnbarn som minsann fick höra det på omvägar blir irriterad. Er vigsel, era beslut, hur vill ni ha det?
Vi valde bara familj utan vänner till efterföljande middag. Vi ville inte riskera vänskapsrelationerna och valde därför att inte bjuda någon av dom, vilket enkelt accepterades eftersom ingen annan vän var bjuden.
Tycker det beror lite på hur det sett ut genom åren i din vänskapskrets: har ni vänner som ofta bjuder in till fest där ni är bjudna? Har ni varit på många bröllop?
Själv tycker jag det är ganska oschysst beteende att gå på andra vänners fester, bröllop och övriga tillställningar, men att aldrig bjuda igen. I vår vänskapskrets har det blivit så att de som aldrig anordnar nånting sakta hamnar lite utanför - hur kul är det att ”Pelle och Maja” alltid dyker upp men aldrig bjuder in efter 10 år?
Det hör liksom lite till att man ger och tar med sina vänner. Har man inte råd med pampiga fester kan man lägga det på en nivå som passar ens egen budget. Varför inte en enkel buffé i trädgården efter vigsel?
Det var inte menat som nån feedback till just er utan en mer generell reflektion på temat. Jag hade nog gått lite på magkänsla - uppfattas vi som ”snåla/snyltiga” (ej pengamässigt) eller ligger vi på pluskontot redan? Och gjort mitt val därefter.
men för att svara på frågan så hade jag antingen kört bara familj eller bjudit in fler vänner.
Det håller jag helt med om. Vi är sådana som gillar att styra upp saker och är bland de bättre bland våra vänner att bjuda in. Så i detta fall passar vi inte in där som tur är haha. Men ja jag ska prata med tjejen mer om det och pusha för bara familj, då lokalen vi bokat är max 18st. Det känns mycket bättre så än att blanda in vissa vänner, och så tror jag hon löser hjälp med de hon behöver frän vänner som kan ställa upp. Tror det blir rätt konstigt bara med en sådan mix när det är så få vänner.
Vi har pratat lite mer om det och tänkte nog göra så att vi kör familjen + 2 par vänner. Så att jag väljer en “bestman” + respektive och hon en “best woman” + respektive. Dessa 4 vänner känner vi såklart väldigt bra båda två också vilket är lite varför vi skulle välja dem. Sen skulle de 4 inte ha några förväntningar på dagen eller behöva fixa något, ev bara rodda talordningen på restaurangen men thats it.
Detta är väl mer rimligt än att ha 3 par vilket jag tycker skulle låta för konstigt om man förklarar upplägget för vänner som frågar sen. Eller håller ni med?
Rent spontant tycker jag ni skall köra på det NI tycker är bäst för er!! Det är erat bröllop och ni skall känna vad som är bästa lösningen för er. Alla andra får vara glada för er skull och acceptera att detta är er önskan om hur upplägget skall vara. Huvudsaken att det blir som ni vill och som känns bäst för er utan att lägga för mycket tankar på andra, ni skall trivas och må bra både i situationen och av bröllopet, det skall vad en glädje och lyckans dag.
Det låter väl jättebra! Som sagt det kommer alltid vara folk som kanske blir sura men då får det väl vara så, och en risk man får ta.
Jag har varit toastmaster på bröllop och som era 2 par hade jag uppskattat tydlighet i vad ”rodda talordningen” betyder? Vem ska hälsa gästerna välkomna? Vem ska be gästerna sätta sig? Informera om kvällens upplägg? Ska det vara nån brudskål? Ska dom annonsera talarna på något kul sätt? Ska dom hålla i nån ”lek”? Ska dom hålla ett ”tack/avslutande tal”? Vem ska synka med restaurangen när mat serveras så tal inte hålls direkt innan? Det kanske är lite överkurs med allt det, men ändå bra att reda ut innan.
Jättebra frågor. Ja vi kommer såklart behöva sätta det där vad som gäller, och om vi skulle behöva hjälp från dem.
Sedan är det väldigt viktigt att vi kommunicerar varför vi bjuder dem 4 när vi väll meddelar dem om detta, så det inte blir konstigt för dem att de 4 ska vara med och fira vår dag när resten av människorna är våra familjer bara. Vi kommer nog bjuda hem dem på middag och ge dem en fin inbjudan då, och sedan meddela lite om vi skulle behöva deras hjälp med något(så de inte känner att de ska lägga ner massa jobb på detta då det inte behövs så mycket när vi är så få på en restaurang bara). Eller tror du något annat blir viktigt om vi är 18st i en chambree separee?(med din erfarenhet av toastmaster). Jag skulle säga att det viktigaste är nog hur vi kommunicerar och bjuder in dem.
Dagen kommer vara såhär: vigsel → tårta & bubbel hos oss → middag på restaruang.
Som ett exempel, såhär såg min dag som toastmaster ut:
Välkomna gäster vid kyrkan
Dela ut ris efter vigsel och hålla i riskastning
Informera om transport till ”lokalen” och se till att alla kommer iväg
Lotsa alla gäster till fördrinken
Utbringa brudskål och informera om när middag börjar
Påkalla uppmärksamhet att nu börjar middagen
Dra lite info vid start av middag, kombinerat välkomsstal
Annonsera varje talare på ett kul sätt
Håll i några ”kul” spex vid middag
Håll kontinuerlig kontakt med servis för att synka tal med servering av rätter
Se till att man går enligt tidsplan
Vara generell kontaktperson mot alla gäster och ”leverantörer” och personal
Runda av middagen och eventuellt säga några ord
Sen är det ju förberedelser innan; kontakta alla gäster om att anmäla tal, påminna, påminna och påminna, sätta körschema och talar-ordning, tänk ut vad man ska säga, gå igenom dagen i detalj etc. Sen är man ju ständigt på alerten på själva middagen, det var inte direkt njutbart att vara toastmaster utan mer som ett jobb.
Detta var för ett bröllop med 130 personer med diverse 3e parter att hålla kontakt med (lokal, catering, DJ, busschafförer etc.) och ett litet bröllop på chambre separee är såklart inte alla samma sak. Det kanske inte är hela världen heller om det blir lite mer oplanerat när man bara är 18 pers och bara familj