Här kommer en lite udda fråga men som ändå troligen grundar sig i ekonomi.
Jag och min fru gifte oss för 2 veckor sedan och var strikta med att bjuda alla våra vänner i par, dvs med respektive.
En av gästerna (och dennes partner) som var med på vår bröllopsfest ska nu gifta sig, vi fick inbjudan igår och inbjudan gäller bara min fru. Vi känner inte paret väl men hon är en gammal vän till min fru.
Jag förstår att det är dyrt med bröllop, speciellt med tanke på att vi själva precis haft ett och gissar även på att ekonomi är faktorn till att jag inte är bjuden.
Hur går era tankar och input samt hur hade ni agerat?
Det låter underligt. Vi har varit på många bröllop men inbjudan har alltid gällt bägge två oavsett om endast en av oss känner paret.
Här har vi vett och etikett från Bröllopsguiden:
Etablerade par ska alltid bjudas tillsammans . Det är inte möjligt och korrekt att enbart bjuda den ena personen i ett par till sitt bröllop, även om man aldrig träffat den andre.
Ja. Sånt händer. Helt enkelt många som står mellan “antingen bjuder jag min släkting/vän som jag känner och vill ha där… Eller så ska vi bjudas alla respektive oavsett om vi träffat dem en, eller ingen, gång”.
Det är lite trist såklart, men jag tycker inte det är jättekonstigt. Om det nu inte är så att precis alla andras partners är bjudna, men inte du
I min värld är det alltid par som bjuds in. I en del fall även deras barn (folk med utländsk bakgrund).
Har varit på kanske 20+ bröllop med 200-450 gäster.
Endast 3-4 bröllop med färre än 40 gäster.
Varit med i ett fall där en gemensam vän till både mig och brudgummen inte fick ta med sig sin fästmö och då vägrade han att gå på bröllopet öht och deras vänskap bröts i princip därmed. Detta påverkade även mig då jag var närmare vän med han som inte gick på bröllopet.
För egen del tycker jag att man bjuder in par eller inte alls ifall man inte har råd eller plats där man håller bröllopet.
Om man vill bjuda hem vänner för att kolla på en match på TV eller spela poker eller D&D etc., ja då är det ok att endast bjuda in en person.
Om du eller din fru tar illa upp så bör ni tacka nej, annars kan det skapa osämja hemma.
Risken är att din frus relation till vännen förstörs om hon tackar nej.
Så fundera på hur ni blir påverkade hemma ifall hon deltar eller inte och hur viktig relationen till hennes vän är. Resultatet kan bli att hon deltar för att inte tappa en vän, speciellt om du anser det är OK.
Tack för all input, verkar vara spridda skurar i svaren.
Kommer säkerligen sluta med att min fru går på bröllopet och jag stannar hemma men jag tar inte illa upp, blev bara väldigt förvånad när vi fick inbjudan, speciellt med tanke på att de precis varit på vårt bröllop.
Om det var endast jag som var bjuden skulle jag antingen tackat nej med hänvisning till att andra planer redan gjorts för den dagen.
Eller så hade jag kollat om inbjudan endast gällde mig. Alltså ringt och frågat om det. Om jag då får svaret att inbjudan endast gäller mig hade jag tackat nej med hänvisning till att jag gjort andra planer med min partner och att jag inte vill ändra dem endast för mig. Men detta endast om min partner vill gå om han blir inbjuden i efterhand på detta sätt.
Om jag var partnern som inte blivit inbjuden i första skedet hade jag inte velat gå.
Jag har bara varit med om det en gång, vad jag vet. Vid det tillfället gällde det två personer som rent allmänt har svårt att vistas i samma rum och med alkohol i kroppen kan det bli riktigt jobbigt för alla. Den som stod brudparet närmast fick gå med sin fru. Ja, den andra frun var också med - eftersom alla visste blev det inga frågor.
I detta fallet tänker jag att det kan bli lite konstigt om den nygifta kvinnan går ensam. Själv skulle jag mer av artighet säkert kunna fråga om X och nog bli lite undrande över svaret “Nej, han är inte bjuden”.
I studentvärlden gjorde man ju skillnad på att ”inbjuda” och att ”anmoda”. Blev man inbjuden stod organisatören för alla kostnader medan blev man anmodad fick man själv stå för kuvertavgift osv.
Jag tycker att det hade kunnat vara en bra kompromiss och nätt lösning om man exempelvis vill bjuda en vän men aldrig träffat dennes partner eller liknande, att bjuda vännen men anmoda partnern. Känner man båda i förhållandet kan man bjuda båda.
Men många tycker nog det är snålt och vi kommer nog bjuda både vänner och deras +1 till vårt bröllop om det nånsin blir av. Men det finns ju också en ekonomisk verklighet att förhålla sig till. Kör man på inbjudan+anmodan har man kanske råd att ha 100 gäster på bröllopet medan man kanske tvingas avstå från att bjuda den där vännen som man egentligen skulle vilja bjuda men som hamnar precis under gränsen för om man betalar allt för alla och bara har råd med 80 gäster (exempelvis).
Året är 2024. Man får faktiskt göra som man vill. Konsekvensen torde vara att det inte finns så mycket ambition att umgås med er båda (så nu vet du vart de står…).
Personligen tycker jag att det är ett otyg att göra så. Par ska bjudas ihop på denna typ av fester. Men vid de tillfällen så inte varit fallet för oss så har vi inte heller gjort en grej av det. Den av oss som bjudits har gått själv, haft en kul kväll och den andra har haft kul på sitt håll.
Jag har dock svårare för när det är pengar som önskas. Det spelar jag inte med på utan köper någon ljusstake eller något istället.
Tycker det är rätt udda även om anledningen är ekonomisk. Bröllop är redan dyrt som fasen så att få med ett fåtal partners man kanske inte har mycket gemensamt gör inte så stor skillnad i det stora hela. Man kan ju även önska att man betalar kuvert eller bidrag till bröllopsresan som bröllopspresent och därför spara in en del pengar.
Vi bjöd +1 även om vi i vissa fall knappt kände partnern. Enda vi “varnade” en del för var att vi kanske behövde dra tillbaka inbjudan för en del partners då det var sommaren 2020 och det snackades om att begränsa ytterligare hur många som fick samlas pga pandemin. I det faller kunde det bli så att vi fått välja mellan att inte ha bröllop alls eller begränsa antalet som kommer. De berörda var förstående och som tur är slapp vi dra tillbaka några inbjudningar. Skulle aldrig annars falla oss in att bara bjuda in ena personen men inte partnern.
Första delen är bra inställning och att ni inte gjort en grej av det samtidigt som det är udda av de som bjuder in.
Andra delen fattar jag inte. Varför inte bara ge det paret önskar? Du är inbjuden för att fira dem och inte dig. Ge dem då det som önskas. För vår del ville vi kosta på en så bra upplevelse som möjligt för våra gäster med bra mat, dricka, serveringspersonal osv. Vi önskade oss då bidrag till bröllopsresa då vi inte haft råd till det annars.
Det står givetvis var och en fritt att önska sig vad som helst. Jag tycker däremot inte att det är rätt att vare sig önska sig pengar av vänner eller ge bort pengar till vänner, en åsikt som jag delar med många så kallade experter inom vett och etikett.
Jag hade kunnat tänka mig att gå ensam på bröllop. Jag är van vid att gå ensam på större fester via jobbet och skulle inte vara obekväm med det. Däremot tycker jag generellt sett att man bjuder båda i ett etablerat par eller inte någon av dem, det är den typen av tillställning. Man riskerar att många inte känner sig så bekväma med att gå utan sin partner.
Superbra. Nu vet ni hur landet ligger och hur prioriterade ni är i den kretsen. Då kan ni agera därefter, dvs låta bli att spilla energi åt det hållet framöver.
Håller med. Vad är principen bakom att “500 kr får ni inte, men den här brödrosten för 699 kr är er vare sig ni vill ha den eller inte”?
Är det så att man tänkt köpa något för 69 kr på Jula förstår jag att penninggåva känns jobbigt men då får man bita ihop och berätta att läget är snålt.
Jag tycker inte det är något konstigt alls. Är ju gissningsvis en ekonomisk fråga där som fått välja mellan att bara bjuda ena i par där dom inte känner eller inte bjuda in alla sina egna vänner/släktingar.
Blir dessutom vanligare vad jag förstått. Att propsa på att alla ska gå i par känns bara gammaldags. Bröllopet är ju trots allt framförallt för brudparet och inte gästerna. Det säker ingenting om hur prioriterade ni är utan bara att dom inte känner dig så väl - vilket du ju själv konstaterat är fallet
Har varit på allt för många bröllop som +1 där jag inte känns brudparet och har tyckt att det varit ordentligt jobbigt, speciellt när man var fattig student och trots att man inte kände någon förväntades bidra med ganska stora summor till bröllopspresent, resa mm då jag ju hörde till teamet ”nära barndomskompisar” i och med min partner. Så uppskattar trendförflyttningen även av den anledningen
Jag hade dubbelkollat att det var så att bara din partner varit inbjuden (det är ju trots allt fortfarande ovanligt) och om så är fallet acceptera situationen som den är och inte jaga upp mig över det. Och om ni vill umgås med dom som par - bjud själva in dom till er istället