Giftermål,planering & kostnader - kom med era bästa tips!

Hej forumet. Försommaren 2024 är tanken att jag och min fästmö ska gifta oss på Gotland. Tanken är att vi kommer bjuda runt 90 personer (om alla tackar ja). Vi båda är från fastlandet men spenderar en hel del utav vår semester på just Gotland då min fästmö och familj har landställe där. Vi ska nu strax börja planera inför detta och tänkte då att jag skulle höra mig för här för att få alla goda tips & tricks.

Vad är det specifikt på ett bröllop som brukar kosta mycket?
Vad ska man tänka på att fixa i god tid?
Vad kan man fixa själv som minskar kostnaden?

All hjälp uppskattas!

Mvh Christopher

Lokal, mat och alkohol är väl de större posterna.

Vi valde att hyra en lokal som hade allt i form av stolar, bord och dukning för att underlätta. Se till att man kan ha egen alkohol.

Catering av maten från någon bra cateringfirma och alkohol från Systembolaget (allt oöppnat kan återlämnas).

Lokal är nog det första jag skulle boka upp.

1 gillning

Först, grattis!

Lättast att spara in på borde vara maten + alkohol om middag/fest ska vara på ett ställe där man kan påverka det. Hemlagat eller catering + alkohol inköpt på Systembolaget blir förstås betydligt billigare än restaurangpriser på mat + dryck.

Vi hade ett ganska litet bröllop med ganska få kostnader men ganska mycket inbakad i varje kostnad, förutom i min hustrus ring men det räknas väl kanske inte som en bröllopskostnad! Middag inklusive allt utom bröllopstårtan kostade ungefär 35000 om jag inte minns fel.

Eftersom de flesta gästerna kommer från fastlandet, antar jag, känns det väl givet med middag. Annars kan man välja en lyxig mottagning med Champagne, lyxig choklad och lyxiga tilltugg som känns generöst men kostar mycket mindre än att bjuda på middag.

1 gillning

Uppenbarligen finns stora pengar att spara på alkohol. Tex låt någon handla i Polen eller Baltikum åt dig så lär du spara många tusenlappar bara där. Eller ta en resa dit som betalar sig själv🙂. Har själv rest i många länder och rekommenderar Polen som resmål i Europa. Finns massor av fina familjehotell av typen slottshotell med hög klass och låga priser.

1 gillning

Det har funnits lite trådar tidigare på ämnet, minns inte vad man kan söka på… Minns att det blev en hetsig diskussion kring öppen bar eller ej :grinning_face_with_smiling_eyes:

Vi gifte oss för lite knappt 20 år sedan med lite över 100 gäster.

Dessa var en del saker som vi gjorde som sparade en del pengar:

• Vi gjorde inbjudningskorten själva
  • Vi gjorde all mat själva (och hade släkt och vänner som hjälpte till).
  • Vi köpte all alkohol på taxfreen på Finlandsfärjan.
  • Min fru sydde bröllopsklänningen själv.

Om jag inte minns fel var kostnaden med allt inkluderat ungefär 1000kr/person.

1 gillning

Trist spartips, men minska antalet bjudna. Sparar pengar i alla ändar. Du kommer ändå inte hinna säga mer än hej till folk under bröllopsdagen och i livet i stort är det svårt att ha 90 personer nära. Kanske finns det ett gäng som går att släppa?

1 gillning

Precis motsatt tips som ovanstående men personerna är det viktiga inte allt krims krams omkring. Bjud på buffé istället för trerätters (också upplevt att det blir en mer avslappnad stämning då), spriten måste inte flöda iaf inte gratis. En bröllopsklänning måste inte kosta mer än några tusenlappar (egentligen inte ens det om man köper begagnat eller nöjer sig med något som inte är tänkt till bröllop). Fundera på vad ni genuint tycker är trevligt och inte på vad som anses vara måsten.

Vill ni hålla nere kostnaderna för er själva eller för gästerna? Om ni har många bekanta från fastlandet så blir det extra dyrt och tidskrävande att ta sig till Gotland.

Man är ju olika. En del umgängen har gott om tid och pengar, andra inte lika mycket. Ni känner ju era vänner bäst. Själv uppskattar jag att gå på bröllop som ligger på en plats som inte kostar allt för mycket i tid, pengar och meck. För min del är det viktigaste ceremonin och feststämning.

Min erfarenhet av att ha varit gäst på ett tiotal bröllop samt jobbat extra med att arrangera bröllop är att den typen av bröllop du beskriver innebär en stor både ekonomisk och mental insats från både er. Att arrangera en stor fest på distans är svårt och tar väldigt mycket tid, om man inte vill köpa sig fri och ta hjälp av en bröllopsplanerare såklart.

Bröllopskostnader spinner lätt iväg men jag tycker ni ska sätta er ner och prata igenom vad som egentligen är viktigt med ert bröllop. Vill ni ha en stor fest för nära och kära? Ska det kännas stort och flådigt eller mysigt och intimt? Tror ni att det är lika speciellt för er som för era gäster att bröllopet är på just Gotland? Tänk på att era gäster behöver lägga gissningsvis 3-5 000 kr för resa och logi för att kunna närvara, kommer den kostnaden utesluta viktiga personer i er närhet? Förväntar ni er bröllopsgåvor också eller är gåvan att närvara på bröllopet? En kompromiss kanske kan vara att ha en mindre vigsel på Gotland och sen en större fest närmare hemstaden?

Är det en “bröllopsvåg” i er bekantskapskrets just nu? I så fall kanske flera av era vänner har svårt att prioritera tiden och pengarna för ett bröllop utanför hemstaden. Hur ser ni på barn på bröllopet? Det kan vara svårt att ha ett barnfritt bröllop om ni inte erbjuder barnpassning för ditresta gäster. Min erfarenhet är att det är viktigt att försöka känna av hur “taggade” nära och kära är på att lägga en hel helg för att fira er dag. Tyvärr har jag erfarenheter från nära vänner som missbedömnde detta vilket slutade i besvikelse för brudparet när de förväntade sig fest till kl 3 på morgonen medan majoriteten av gästerna ville åka hem till sina småbarn vid 22-tiden.

Gällande budget så är stora kostnadsposter lokalen samt mat och dryck. Ska ni hyra en restaurang eller finns det en bygdegård eller liknande som kan vara lämplig?
För mat och dryck på en restaurang skulle jag räkna med 1000-1500kr/gäst, i en oinsynad lokal med egen catering och alkohol kan ni komma undan mycket billigare men då med en betydligt högre arbetsinsats att koordinera allting.
Livemusik: 5-10 000kr
Blommor och dekorationer: kanske 5 000kr
Inbjudningskort: runt 50kr/inbjudan för tryck och porto.
En fotograf som är med under hela dagen kostar runt 50-70 000kr, en fotograf som kommer ca 1,5 timme och tar bilder runt 5-7000kr.
Era bröllopskläder kan kosta hur mycket eller hur lite som helst, men typiskt skulle jag säga 10-15000 för en klänning och 5000 för en kostym.
Med tanke på guldpriset så har kostnaden för ringar stigit det senaste året, runt 30-40 000 kr skulle jag räkna för fina men inte direkt flådiga ringar.
Bröllopssminkning ca 5 000 kr.

Ett bröllop kostar utan att blinka flera hundra tusen kronor, vill ni prioritera det? Ett bra sätt att hålla nere budgeten är att välja ut de kostnadsposter som är extra viktiga för er och prioritera dessa. Prata igenom vad som är viktigt för just er och tappa inte bort det i bröllopsplaneringen, fall inte för det återkommande “det är bara 5 000kr extra för si och så, det är ju vår speciella dag”-mantrat, det blir snabbt hundra tusen extra som gör att ni kanske måste välja bort något ni egentligen hade velat prioritera. Det är fantastiskt att gifta sig och framförallt att var gift, men bröllopsdagen går precis lika fort som alla andra dagar.

6 gillningar

Gör så lite som möjligt själv. Visst det är ju skoj att mentalt bokföra det som en vinst att “ah vi gjorde tårtan själva” eller “oj vi sparade 5 tusen när vi gjorde snittarna själva”.

Att gifta sig är så sjukt stressigt as is, att plocka bort arbetsmoment är värt varje enda liten krona.

Buffé är det bästa valet. Tre-rätters leder bara till tjuriga och hungriga gäster då det är så sjukt dyrt att få till något vettigt. Alla bröllop jag har varit på där det varit tre-rätters har varit en besvikelse matväg. Vi körde på grillbuffé för 200 kr per person (tror vi fick priser som var gällde innan inflationen slog igenom - för det var galet bra till det priset) och det blev superlyckat.

För att få ned kostnaden på sprit aningen, köp bag in box vin och häll över i tomma glasflaskor. Vi drack härliga mängder prosecco innan bröllopet och använde de flaskorna till röd/vit-vinet under serveringen. Rätt trevlig detalj där är att man ju sätta egna etiketter på de flaskorna. Se till att lokalen ni hyr inte har serveringstillstånd. Se även till att det finns många och bra alternativ för de som inte dricker alkohol, det är väldigt uppskattat och superviktigt.

2 gillningar

Kul! Stort grattis till Er!

Tips nr.1 skulle vara att rannsaka er själva i vad det är ni vill & vad som skulle göra detta till Er speciella dag. Utgå från er själva.
För att sedan mer återkoppla till frågorna. Några av de största kostnaderna associerade med bröllop brukar vara;

• Mat & dryck
  • Logi
  • Lokal & inredning
  • Fotograf

Beroende på om ni plannerar ert bröllop under en säsong/tid då det pågår många andra bröllop så kan det vara viktigt att boka lokal & fotograf tidigt. Dessa brukar man vilja ha bra framförhållning på.

Både jag & min fru ville ha ett mindre intimt bröllop med närmaste familj. Vill minnas att vi inte blev många mer än ca. 30-40 personer. För att göra det lite enklare för oss så valde vi att hålla vårt bröllop på ett ställe med erfarenhet av detta. Där det både fanns lokal för middag & logi för de gäster som reste in.

Lycka till!

1 gillning

Det dyraste torde vara allas behov för att ta semester och resa till Gotland och övernatta. Överslagsräknat ca 5000 per pers vilket då är 450.000 kr.

2 gillningar

Detta är ett jättebra tips. Vi tog bort kusiner, fastrar och liknande och kunde direkt ta bort typ 50 pers.

Jag tycker att du har fått några tråkiga, men ändå bra, tips! Hur mycket är ni beredda att betala för bröllopet? Är det viktigt att spara pengar eller frågar du bara för att det är trevligt om det kostar lite mindre? Är kostnaden för att komma till bröllopet okej för alla tänkta gäster?

Vi har liten släkt och litet umgänge så vi kunde bjuda alla vi ville och ändå komma under 30 personer. Vi behövde inte tänka så mycket på kostnaden utan kunde göra det vi ville.

Den totala kostnaden inklusive ALLT, även ring och bröllopsresa, blev nog ungefär 200000 men det var tio år sedan.

Det här är faktiskt helt sinnessjukt.
För de pengarna kan man hyra in en hyfsad affärsjurist, en it-konsult och en lyxeskort. Eller en hel drös eskorter till bara bröllopsnatten, om man vill krydda till det. :nerd_face:

Varför inte slänga in affärsjuristen och it-konsulten också på bröllopsnatten för att krydda till det på riktigt?

1 gillning

Grattis! Vi planerar också bröllop (2023), Lokal, Alkohol,mat, och fotograf är definitivt dem stora kostnaderna och där man kan spara ordentligt om man känner någon fotograf tex som kan ställa upp osv.

Vi tycker öppen bar är viktigt och då strök vi alla lokaler som inte erbjuder att man kan ta med sig egen dryck i och med att den kostnaden hade blivit för mycket.

Obs fotograf kan kosta mellan 30-70k och då ingår inte någon video så att säga.

Tips: boken ”planera ditt drömbröllop” har massa bra knep som kan hjälpa er !

Lycka till :champagne:

En generös svärmor var svaret på vår/min bröllopskostnad. Just sayin… :grinning:

Precis. De kan nog sina tricks, de med.

Hur som. Om man sprätter 70 papp på att nån ska gå runt och ta femtusen bilder på bröllopet så bör man söka in till Lyxfällan.
Vi gav ca 85’ för vårt bröllop med 80 gäster, inkl ringar, brudklänning etc. Ca budget:

• brudklänning 8000:-
  • ny slips och skjorta till mig 2000:- (man har givetvis en fräsch marinblå kostym redan, bara självupptagna nollor tvingar in gästerna till en smoking el fracktillställning)
  • liveband/känd lokal trubadur/Dj 10 000:- kompispris
  • dryck 10 000:- i Tyskland, inkl schysst rödtjut och bättre bubbel.
  • lokal 5000:-
  • catering inkl serveringspersonal 35 000:-
  • tårta etc 5000:-
  • övrigt bjäfs, ringar etc 10 000:-
  • fotointresserad kompis syrra 0:-

Alla inkl vi som brudpar var rörande överens om att det var ett av de bästa bröllopen ever.

2 gillningar