Giftermål,planering & kostnader - kom med era bästa tips!

Gjorde samma. Tänkte ha stor tillställning men fick begränsa gästlistan med anledning av pandemin. Tacksam för det idag!

Här är kostnaden för vårt relativt spartanska bröllop utanför storstäderna 2020. Vi var sparsamma och hyrde kläder osv. men ville inte tumma på antalet gäster (vilket Corona ändå tvingade oss till). Detta är för ca 70 gäster.

Engångskameror hade nog högts avkastning. Ångrar inte att vi valde en ställe som ordnade med all maten och serveringen så att vi inte behövde tänka på något under festen.

Det är givetvis vansinnigt mycket pengar, men efterarbetet för fotografen kan vara omfattande. För 50 - 70 000 kr utgår jag ifrån att fotografen rekar fotograferingsplatser i förväg, har med sig gedigen utrustning som installeras på plats, och att det läggs minst en veckas arbete på att välja ut och redigera en större mängder fotografier.

Jag säger inte att det är värt det, men det skulle förklara prislappen.

Om ni ska ha dans/fest efter middagen, lägg för guds skull litet pengar på en DJ (eller ett band, men det är svårare att hitta något som man gillar). Finns inget som dödar stämningen som en Spotifylista kopplad en 300W Biltema-högtalare med blinkande LEDar, vilket har varit go to-planen i 4 av 5 bröllop jag varit på senaste 10 åren.

1 gillning

Nä men, 70k för Foto ni måste skoja.
4h a 1250sek på dagen
6h a 1250sek efterarbete den som behöver mer är en amatör alternativt skapar vilda redigeringar.

Ev 4h rekande av grym plats men hjälp vad onödigt. Bröllopet har redan en plats för både fest och ceremoni, vanligtvis brukar det vara på trevliga ställen. Var ljuset faller fint ser man direkt. Tar brudparet åt sidan 45 min efter ceremonin medan gästerna åker till nästa ställe osv

Allt som har prefixet “bröllops-” innebär att kostnaden blir 3-4 ggr högre. Festsminkning? Säg 1500kr, samma sminkning fast bröllopssminkning? 5000kr. Ett litet paraply i godtycklig färg? 200kr. Ett vitt paraply? 6-800kr. Samma med klänningar, exakt samma klänning i samma sorts tyg fast en annan kulört än vit kostar en tredjedel av en bröllopsklänning.
Skulle du hyra samma fotograf till typ en 50årsfest skulle det inte kosta 70k. Bröllop är en industri.

1 gillning

Hej! Har precis gift mig och så här var mina tankar:

Det viktigaste för oss var att det inte skulle vara stressigt. Vår målbild var att ha en lättsam fest med mat och dryck och som skulle dokumenteras av fotograf och videograf.

Fotograf & videograf i 12h + provfotografering (förlovningsringen) fick vi för 30 tkr pga att vi bokade under Corona (nu kostar de 55 tkr)

Fri bar - såg till att vi fick ta med egen dryck, 8-9 tkr inkl bensin. Alkoholen köptes i Tyskland, blev en hel del över

Tårta - körde på en god jordgubbstårta istället för en bröllopstårta då vi föredrar smaken på det - kostade under 5 tkr och fick låna tårtställning av konditoriet

Klänning - köpte när det var rea, hade tur att jag fick 19 tkr drömklänning för 10 tkr genom att bevaka utförsäljning av provexemplar (fick dock en helt ny istället för provexemplar).

Mat - 9 rätters buffé serverar per bord med bland annat hummer, vaktel m.m. 100 tkr

Dekorationer lade vi bara ett par tusen kr på (bröllopsbåge, och är man händig kan man göra det själv). Vi tyckte inte att dekorationen var så viktig utan fokuserade mer på att det skulle vara en fest med mat och öppen bar.

Hade DJ med. Totalt gick kalaset på ca 200 tkr. Men då var det en hel del gäster och generöst med mat och dryck.

1 gillning

Kaplans auktioner för vigselring, de kan fixa storleken. Stort utbud och möjlighet till unika vintagevarianter.

Klädsel kan man hyra. Då slipper ni ha en brudklänning som tar plats i garderoben hela livet.

Äktenskapsförord är en bra grej. Har själv liknande som detta: Så fördelas tillgångarna mellan Bathina och Aje Philipsson

Låter nog värre än det är. I vårt fall flyttas all lön över till gemensamma konton som vi alltså äger tillsammans 50/50. Allt som köps för gemensamt bruk kommer därifrån och ägs alltså också 50/50. Däremot individuellt sparande till egna konton är enskild egendom, både från tiden innan och under äktenskapet. Passar bra utifrån att vi ger oss lika mycket pengar att röra oss med varje månad medan den ena har sparande som intresse och den andra har dyra andra intressen.

1 gillning

Uppföljning kring hur det gick? Ska själv gifta mig på Gotland nästa år och tar tacksamt emot tips!

1 gillning