Plocka ur pengar från sparkonto eller fonder

Hej,

Ska gifta mig snart och för att betala bröllopet kommer jag behöva ta lite pengar som jag sparat undan tidigare.

Har totalt ca 275 000 sparat, varav 100 i ISK i fonder, 80 000 på ett sparkonto, 80 000 i kapitalförsäkring, samt 15 000 i ett gammal aktie- och fondkonto. Fonderna är blandade global/index fonder.

Låt säga att jag totalt kanske behöver plocka ut 40 000 kr. Varifrån jag lämpligast dessa pengar ifrån? Har inga andra tillgångar i form av boende etc.

Långsiktiga målen efter bröllopet är att skaffa handpenning (ca 400 000) och betala extra på CSN (ca 300 000), om detta spelar någon roll.

Hur mycket kostar / budget till bröllopet? Du har 80K på sparkonto. Ska ni skapa ett gemensamt bankkonto för att spara handpenning tillsammans? Då kan resten på ditt sparkonto och din maka sparar lika mycket i gemensamt bankkonto.

Total budget är max 100 000 men vi får 50 000 från våra föräldrar. Dock så har vi kommit överens om att vi betalar allt som det kommer och sedan får en klumpsumma av föräldrarna i efterhand. Så det kan bli att jag behöver ta ut pengar som jag sedan får tillbaka.

Planen är att vi i slutändan ska ha betalat max 25 000 var. Dock så vill jag ha lite marginal utifall att. Vi har separata sparkonton och kommer nog fortsätta med det bara för smidighetens skull. Dock har vi god insyn i varandras ekonomi.

Eftersom ni är två så handlar det väl om 25 000kr vardera?
Men visst ska ni så för löpande utgifter själva upp till 100 000kr så är det ju 50 000kr vardera, men du har redan 80 000kr på ett sparkonto, dessa pengar är väl just till för att användas?

Däremot om du skulle behöva lite mer så skulle jag tagit dom 15 000kr från AF-depån.

Ett tips sen är att börja kolla på att strukturera upp sparandet i olika tidshorisonten, kolla in Fyra-Hinkar-strategin så kanske du får lite tips för framtida sparande!