Bröllop - spara pengar tips?

Gifter mig nästa år. Skulle vilja ha era bästa idéer kring att spara pengar. Detta gör jag hitintills:

• Säljer saker via Tradera
  • Sparar regelbundet i fonder

Tänkte försöka mig på DYI så mycket jag kan till stora dagen. Men om någon har kontakter på Gotland (där vi gifter oss), tas det tacksamt emot.

Gift dig borgligt och skit i festen, då blir det runt 1000-2000kr. Men gör så mycket själv som möjligt. Kolla om du kan få låna lokal, fixa maten själv (eller ha släkt som gör det).

6 gillningar

Tack! Lokal och Kyrka redan bokat på Gotland.

1 gillning

Hur ser ni på bröllopsgåvor?

När du bokar, hyr, etc. Säg inte att det är till ett bröllop. Min erfarenhet är att priset tenderar att stiga om uthyraren vet att det är till ett bröllop.

5 gillningar

Samma sak när det gäller blommor, smink och hår.

1 gillning

Bjud inte massor av folk ni egentligen inte vill ha där ’bara för att’

2 gillningar

Duka borden med gratis och ätbara saker. Vi gifte oss på hösten och “dukade” med torkat vete, hembakat bröd och hemgjord äppelmust i fina flaskor så det såg trevligt ut när man kom dit.

Körde catering till förrätt och varmrätt men gjorde efterrätt själva (pannacotta i billiga Ikeaglas). Tårtan var ett gäng vanliga tårtor från citygross.

1 gillning

Begagnad brudklänning. I Stockholm och Göteborg finns tex Bröllopsbruket, Från mig till dig mm. Och såklart Blocket och Tradera.

Be om bidrag till bröllopsresan istället för presenter. (Lämna tex ut ett bg/konto i inbjudan.) Folk blir bara glada när de slipper köpa prylar.

Be någon vän med stor trädgård ta med blommor till borden.

3 gillningar

Catering buffé,
Ge ett belopp till florist och säg jag vill ha ex buketter med x blommor. Dvs nämn aldrig bröllop när det gäller tjänster. Smink och hår själv, har ni någon vän som är fotograf? Församlingshem till kyrkor och väldigt billiga att hyra och går att dekorera fina. Klänning går att hyra eller köpa billigt, vigselbutiken har billiga ringar.

1 gillning

Det som oftast kostar pengar är:

• Hyra ”folk” (ex egen make up artist, frisör, serveringspersonal). Så för att kapa det skulle jag tänka, egen sminkning (eller kanske har du någon kompis som kan/vill hjälpa). Gå till en frisör före och få en styling (men inte nämna bröllop).
  • Istället för serveringspersonal så har ni buffé med ex caterad mat. Vi köpte vanliga tårtor från vårt lokala bageri.
  • Skippa bröllops-paket med kuvert (detta kostar nog minst 1000kr per person- om inte mer).
  • Var restriktiv med antal gäster. Krasst så, kapas detta kan det kapas kostnader.
  • Beg/hyr bröllopsklänning. Använd finskor du har. Hyra kostym om ni inte har. Jag köpte en ”vanlig” klänning från ett märke jag gillar (dessutom på rea, så den kostade typ 800kr).
  • Se över lokalen, kanske välj något som är mindre centralt? Se över vad som ingår i lokalen i form av porslin, annars hyr!
  • Se vad naturen kan erbjuda för dekorationer. Min bröllopsbukett var en bukett med ängsblommor jag plockade på morgonen. Jag älskar dem och eftersom vi gifte oss i början på juli var det perfekt.
  • det är eran dag! Gör inte saker bara för att man ”ska” utan gör det ni vill!

Hoppas ni får en oförglömlig dag!

1 gillning

Tack för alla fina svar! :heavy_heart_exclamation: Verkligen bra tips.

1 gillning

Köpte en bröllopsbok även om vi inte var ute efter “dröm-bröllopet”. Det var ett bra redskap. Planera ditt drömbröllop med Johanna Kajson – Johanna Kajson – Inbunden | Akademibokhandeln

Vi pratade igenom vilka delar vi ville lägga pengar på. Generellt blev det de saker vi har kvar rent fysiskt efter bröllopet; ringar och fotografier. Gällande sista är duktiga bröllopsfotografer svindyra men enligt oss värda varenda krona om man letar lite och hittar den som passar vad man är ute efter. Där sparade vi dock pengar på att inte ha med henne hela dagen utan under cermonin, minglet efter samt huvudrätten.

Sparade pengar på vad att välja en lokal lite utanför stan (sparade nog cirka 25-30.000 kr enbart på det). Mat hade vi en kock som tillhörde stället som var dels prisvärd och verkligen gjorde fenomenal mat. Hade han inte varit så duktig och prisvärd hade vi valt catering.

Som bröllopspresent önskade vi ett bidrag till kommande bröllopsresa (där vi inte bokat någon utan anpassade efter vad vi fick).

Sammantaget är min uppfattning att man sparar på de stora posterna och genom att välja vilka man lägger krut på. Kanske välj två st där ni vill vara extravaganta, två st där det ska vara prisvärt och resten snålar ni med. Finns många bra tips här i tråden som vi använde oss av för att snåla.

Tusen tack för bra svar!
En fråga till er som önskade pengar till bröllopsresa. Hur gjorde ni rent praktiskt - uppgav ert bankkonto eller skapade någon typ av ”fond”, var?

Vi sa bara bidrag och sen fick vi kontanter, Swish, insättning bankkonto. Mest innovativa var ett gäng vänner som gick ihop och skrev ut en check som behövde lösas in. Att lösa in en check var ett äventyr i sig själv!

Då det var pandemi-tider som hindrade resa och numera småbarn har vi sparat pengarna i en mellanrisk-hink med 50/50 aktier/räntor då vi inte ser att vi kommer använda dessa närmaste åren. Innan hade vi på sparkonto.