Hej,
Jag och min sambo har planerat ett bröllop nästa sommar samt att vi med största sannolikhet kommer försöka ta oss in på bostadsmarknaden från vår nuvarande hyresrätt strax därefter. Detta är två stora utgifter som ser ut ungefär:
- 70k bröllop var (50% av utgiften)
- 250k kontantinsats (50% av utgiften)
Just nu sitter jag på 1,1M på börsen men bara ca 50k på ett sparkonto. Jag har möjlighet att sätta undan 15k/månad vilket gör att jag kan komma upp i 230k tills nästa september på mitt sparkonto. Men det räcker inte riktigt till utgifterna på 320k. Min partner är ungefär i liknande sits med större delen investerad på börsen och inte tillräckligt mycket kontant, så jag kan inte låna pengar därifrån.
Min fråga:
- Borde jag sälja av indexfonder redan nu, med devisen att pengar inom 3 år ska man ha på ett sparkonto?
- Eller ska jag låta mina indexfonder vara tills nästa år för att förhoppningsvis kommer fonderna gå plus (70% sannolikhet på ett år brukar ju nämnas här i runda slängar) - och jag har råd att sälja trots förlust.
Förstår att jag borde haft längre framförhållning men ibland kommer livet emellan och det är svårt att förutse. Tacksam för era kloka svar!