Sålt bostad och ska inte köpa nytt förän om minst 3 år

Hej, jag har nyss sålt min lägenhet och kommer därmed ha en större summa på mitt bankkonto framöver. Jag pluggar just nu och har tänkt plugga i ca 3 år till. Min sambo har just nu inte i närheten av samma kapital och hon vill helst gå in 50/50 i nästa bostad vilket gör att jag inte kommer att köpa nytt inom åtminstone 4år. Att tillägga bor vi just nu i en hyreslägenhet. En 3a med låg hyra.
Är just nu 23 år gammal.

Min fråga är om ni hade lagt en del av summan i Lysa eller om ni hade satt allt på bankkonto med insättningsgaranti under dessa åren?

Tack på förhand.

Är summan du fick ut från försäljningen samma summa som din 50%-iga andel av kontantinsatsen kommer vara? Kommer dubbla summan räcka som kontantinsats för att köpa det boendet ni vill ha, även om priserna om 4 år är x% högre än idag? Om det skulle fortsätta vara y% inflation per år i 4 år, vad skulle priset på er framtida bostad kunna landa på?

Det finns flera liknande frågor man kan ställa, men om ni har en bestämd tidshorisont och kommer att ha tillräckligt med kapital finns det ingen anledning att ta någon risk. Givet att du i övrigt har en ordnad ekonomi kan det vara vettigt att sätta pengarna på ett bundet bankkonto.

Om summan är större än vad som är rimligt för din partner kan spara ihop på 4 år (och hela summan alltså inte kommer användas till bostadsköpet) kan du investera den överstickande delen med en längre tidshorisont.

1 gillning

Om du väntar 3-4 år med att köpa ny bostad kan du inte begära uppskov på revinsten, så sen delen ska du definitivt sätta på sparkonto. :slight_smile:

1 gillning