Hej forumet (och framförallt hej Jan och Caroline - grymt trevlig podd ni har här!),
Jag har en intrikat utmaning som jag behöver lite hjälp att samla mina tankar kring.
Sedan snart fem år äger jag en bostadsrättslägenhet som har gått upp en hel del i värde. Den är värd cirka 4.5 mkr enligt mäklare och det innebär att jag den gått upp cirka en miljon sedan köp. Lägenheten befinner sig i södra Sverige, men jag planerar nu att sälja den. Jag använder den inte, utan befinner mig av olika anledningar på annan ort 4 av 5 veckor.
Jag ska köpa en lägenhet som nu håller på att byggas. Den kommer vara klar för inflyttning under senare delen av 2024.
Om jag säljer lägenheten under 2022 - då kommer jag troligen inte kunna flytta in så jag får skjuta upp skatten på vinsten (måste flytta in senast 2 maj 2024 då, men tror inte jag kan flytta in förrän Q4 2024). Samtidigt kan jag frigöra mig från en hel del kostnader som jag har i lägenheten (avgiften, räntor, amortering), som jag istället kan spara i min mellanriskhink eller eventuellt till och med passiva hinken.
Finansiellt kommer det se ut så här:
- Vinst från försäljning - cirka 1mkr
- Tidigare uppskjuten vinst - cirka 500tkr (vilket gör att skatten ska vara cirka 110tkr)
- Övriga medel från försäljningen (differensen inköpspris/lån) - cirka 700tkr
- Den nya lägenheten är ganska mycket billigare än den jag säljer
Som jag ser det så kan jag antingen sälja lägenheten så att jag kan investera hela beloppet (och skjuta upp vinstskatten) som jag har efter försäljningen. Då rör sig det tillgängliga beloppet om 1.7 mkr.
Eller så får jag betala vinstskatten - och då får jag “bara” behålla cirka 1.3 mkr.
Vad gör jag nu? Här ser jag en möjlighet att ordna min ekonomi så att jag har ett rejält sparkapital och får igång den där “motorn” som genom ränta-på-ränta ger mig den där finansiella tryggheten som jag så hett längtar efter.
Så - nu till mina frågor:
-
Ska jag försöka sälja 2023 istället (så jag kan skjuta upp skatten på vinsten?) - jag behöver inte nödvändigtvis pengarna för att köpa den nya lägenheten, men det skadar ju aldrig att ha dem till förfogande och kunna investera dem istället. Det rör sig om något mer än 300tkr. Utmaningen då är att jag sitter kvar med kostnaderna för lägenheten åtminstone ett helt år till, förmodligen något längre.
-
Vad ska jag göra med de pengar jag får vid försäljningen? Jag räknar med att jag vill lägga minst 800tkr i den nya lägenheten. Hur ska jag placera dem lämpligast? Antingen har jag 1.7mkr; eller så har jag strax över 1.3mkr - av de pengarna vill jag att minst 800tkr ska vara säkrade så att de inte kan försvinna inom 3 år.