Halloj alla ekonomiskt kunniga!
Bakgrunden är att jag äger en bostadsrätt som jag köpte för 3 MSEK (lån på ca 2MSEK) och nu kan sälja för 3,6 MSEK. Samtidigt har planen varit att hyra ut den med ca 4000kr förtjänst per månad (minus skatt) i ett par år och istället köpa och flytta till en mindre och billigare lägenhet för ca 2,7MSEK. Men givet att värderingen på min nuvarande lägenhet är såpass bra så leker jag med tanken att sälja och köpa nåt större för ca 4 MSEK
Givet ovan bakgrund så undrar jag hur kloka individer på detta forum hade resonerat kring följande alternativ:
- Sälj befintlig lägenhet för 3,6MSEK och putta in rubbet i en ny och större lägenhet för ca 4MSEK vilket då innebär en lägre skuldkvot än vad jag har idag.
- Behåll lägenheten, hyr ut den för 4000 kr förtänst per månad (minus skatt) och köp en ny lägenhet för 2,7MSEK. Innebär en högre skuldkvot men inte nödvändigtvis högre månadskostnader då förtjänsten från uthyrningen kan minska kostnaden för den nya lägenheten.
- Behåll lägenheten, inga andra actions.
Jag utgår från att vi troligtivs är på pristoppen nu givet räntor och att jag då kommer få sitta på min befintliga lägenhet i kanske 5 år innan samma värdering kan uppnås igen.
Hur hade ni tänkt kring ovan?