Sitter på två lägenheter i Göteborg, den jag bor i idag värd minst 2,9milj. som jag köpte för 2,3milj och där jag la in 400k kontantinsats. Vi ville vidare till något större och skrev på för en nyproduktion för 3,7milj som idag är värderad till 4,8 milj och vi har fortfarande inte flyttat in. Vi är i en tacksam situation men alla olika valmöjligheter ställer till det för mig och jag undrar om någon kan hjälpa mig tänka rationellet här inne?
Så som jag ser det finns möjligheterna att:
Sälja lägenheten vi bor i idag och föra över hela vinsten + tidigare kontantinsats (1milj) till den nya bostaden och bo relativt billigt i något fint i centrala Göteborg. Försöka vara så lite belånad som möjligt.
Sälja den nya med tanke på dens snabba prisökning casha ut vinsten sedan amortera eller investera de pengarna(ca:850k efter skatt), bo kvar där är man är idag.
Sälja båda och hitta något tredje alternativ då båda dessa gått upp i pris, sedan är frågan om man ska investera allt i nästa bostad eller ska man prioritera andra typer av investeringar. Börsen etc eller kanske köpa sommarställe som går att hyra ut?
Jag är jättetacksam för alla svar och framförallt nyfiken hur ni hade gjort!
Själv hade jag sålt båda två och flyttat till något ställe där det är skitbilligt att bo, och klappat mig själv på axeln att jag blivit ekonomiskt oberoende.
Skulle inte kalla mig ekonomiskt oberoende med ca1,8milj och inget boende…
Men till TS, var vill ni bo? Varför ville ni bo större? Vill ni inte det längre?
Om ni fortfarande vill bo större skulle jag sålt nuvarande lgh och satt in pengarna i nya lägenheten. Men hur ser övrigt sparkapital ut? Finns inga andra pengar skulle jag kanske tagit en del och köpt aktiefonder för också.
Buffertkonto på 6månaders utgifter, annars inget annat sparkapital, körde på Lysa ganska länge innan det var dags att köpa bostaden då fick allt gå åt den. Har ju visat sig att det var rätt med tanke på avkastningen och prisutvecklingen.
Vad gäller bostadssituationen så är kravet att inte gå ner sig, självklart finns suget kvar att flytta in i det nya lite större, men vi är ganska flexibla och förutsättningarna/valmöjligheterna har ju förändrats med tanke på mängden kapital som finns tillgänligt att plocka ut nu.
Ännu en grej som gnager är hur högt belånad man vill vara nu med stigande reporäntor → stigande bolåneräntor på gång…