Gyllene tillfälle - eller inte?

Har hamnat i ett litet dilemma och skulle uppskatta input!

Jag har varit på visning av en lägenhet i samma hus jag bor i där jag var enda intressent. Jag var mest nyfiken och letar inte nytt boende egentligen.

Mäklaren vill nu få till en affär där han säljer min lgh för 5 Mkr och jag kan tänka mig köpa visningslgh för 4,5 Mkr. Det ger mig en nätt vinst (köpte min för 4,2).

Men jag antar att bostadspriserna vänder nedåt nu när räntorna stiger? Min lgh är nog en ”stabilare” investering (stora rejäla rum) då visningslägenheten är en cool etagevåning med opraktiska ytor (loft).

Det är frestande att få loss pengar och kunna investera - men det känns som om det kanske inte är rätt tid nu? Är rädd att det slutar med att jag förlorar pengarna och sedan sitter med en lite mindre attraktiv lägenhet som jag får sälja med förlust (har en boendehorisont här på 5-6 år).

Skulle uppskatta någon annans åsikt i frågan! Här går det bara runt i huvudet nu! :blush: Har fått helgen på mig att bestämma mig.

Faktumet att mäklaren har svårt att hitta köpare till etagelägenheten men sannolikt inte till din säger väl det mesta. :slight_smile: Lycka till vad det än blir!

9 gillningar

Går du verkligen plus efter skatt, avgifter, lösen av lån samt mäklararvode?

3 gillningar

Mäklaren vill klart göra affär, han vill ju tjäna pengar och är inte din kompis. Verkar vara en dålig affär för din del.

1 gillning

Det verkar inte som att du är jättesugen på den här lägenheten. Jag hade absolut inte enbart gjort det för pengarnas skull (och där har du ju fått lite svar på redan…)

1 gillning

Håller med. Om du räknar med att bo länge, kanske 10+ år, i den nya lägenheten spelar priset mindre roll. Jag tycker att du ska bo där du vill bo i första hand, ekonomin i andra hand. Allt under förutsättning att du har råd såklart.

3 gillningar

Stort tack för input som bekräftar vad jag innerst inne nog känner! Det är lätt att förledas! Den enda som tjänar på detta är väl mäklaren… :smirk:

7 gillningar

Låter som du kanske bor själv?

Vad händer i så fall om du t ex träffar någon med barn? Träffar någon som bor på annan ort? Vill flytta för att byta jobb?

Vilken lägenhet sitter du då helst i? Vilken är mest lättsåld?

1 gillning

Bra poäng där. Ja, jag bor själv med 2 barn, och det är ju fullt möjligt att min situation förändras.
Och uppenbarligen är min lgh mer attraktiv.

Det får avgöra saken! Jag lägger ned grubblandet och stannar i min finfina lägenhet! Jättestort tack för era kommentarer! :blush:

6 gillningar