Hej
Har nyligen sålt den 3 ROK jag och familjen bor i, har fru och 2 barn 3år och 9år gamla. Har 3mån tillträde.
Planen var (är) att köpa radhus/hus. Dock är det knappt så pengarna räcker till för att få det man vill ha och läget hade varit helt annorlunda med ca 500k+ till på fickan.
Så jag fick idén om vi istället skulle flytta till en 2 ROK i 1-2 år för att kunna maximera sparandet under den perioden.
Enligt kalkylen skulle vi då kunna spara mellan 30-40k / mån. 1,5 år skulle ge mellan 540-720k.
Sålänge man gör en ok affär vid köpet och att bostadsmarknaden / världsläget är stabilt vid försäljningen (utan WW3) så bör man kunna sälja iaf med ±0. Bästa fall gör man lite vinst här med.
Jag vet fortf inte om påfrestningarna på familjen skulle vara värt det, men är det här en stabil plan rent ekonomiskt?
Vi kmr visserligen att förlora 22% på vinsten vi nu gjort (ca 210k) eftersom vi isf köper billigare. Så man får nog lägga på 6mån på de 1,5 åren.
Någon som gjort denna resa? Tips på upplägg?
Bäst att:
- Maxa kontantinsatsen = lägre månadskostnad = spara mer (+mindre risk i belåningen för ev ränteändringar)
Eller
- hålla 15% kontantinsats och övrig vinst / sparande in i en globalfond eller liknande.
Tack på förhand!
Ett litet tips är att kolla upp den tidsgräns som jag har för mig finns för uppskov av vinst. Har för mig att om du skattar på vinsten men inom 5 år köper en dyrare bostad så får du retroaktivt uppskov på vinsten som skattades ut och skattesumman återbetalas för investering i nästa.
Jag är i samma situation att sälja och downsiza för att sen köpa större/dyrare.
Det handlar alltså om att köpa ett billigare boende för att få lägre månadskost och därav frigöra sparutrymme.
Det jag tänker är att det är ju inte helt säkert att det är kört, ni har fortfarande 2-3 månader till ni ska ge tillträde?
Finns det någon möjlighet till längre tillträde?
Har er köpare återgångsklausul (s.k Friskrivningsklausul) vid situation där de ej får sålt, eller är köpet 100% klart?
Jag hade inte velat krångla till det såpass mycket som ditt förslag här. Det låter förskräckligt jobbigt. Ni måste ju någonstans ha bestämt er för en plan när ni sålde och den planen var radhus/hus.
Jag hade själv kunnat sträcka mig till att hyra en 3RoK under en övergångsperiod för att spara mer.
Men i er situation så hade jag kollat igenom möjlighet till att finansiera de överskjutande 500tkr. Borde inte alls vara omöjligt genom blancolån från er vanliga bank. Även blanco från annan bank är ju ett bra mycket bättre alternativ än att behöva avstå från er plan, kan jag tycka.
Lycka till!
Du måste köpa ny bostad senast året efter du sålt för att få uppskov.
Läser jag lite på skatteverket och bankers informationssidor så verkar det som att det ska gå, ex. Vinstskatt på bostadsförsäljningar och uppskov | SEB
Då kan man få tillbaka i betald vinstskatt för att sätta in i ny bostad inom 5 år?
Läste igen… Det kanske är så att man måste köpa ny senast året efter
. Så jag kan ha fel ovan.