Jag har nyligen köpt lägenhet med 85% belåningsgrad, tillträde i juni. Förväntar mig att bo där 2-3 år innan det kan bli aktuellt med större boende. Lägenheten ligger i en “tillväxtort” där det förväntas finnas gott med jobbmöjligheter framöver.
Som det är nu ser det ut som att jag får en rörlig ränta på 1,6% och jag har ganska gott om utrymme i min ekonomi. MEN mitt dilemma är att jag kommer få en större utbetalning snart och undrar hur jag ska förvalta dom pengarna bäst. Tanken är att kunna använda dom för eventuellt större boende om 2-3 år.
Alt. 1 Lägga in dom i kontantinsatsen för att få ner belåningsgraden och månadskostnaden. Är det värt?
Alt. 2 Låsa in pengarna på sparkonto med 1,15% ränta i 1 år.
Alt. 2 Vanligt sparkonto med 0,7% ränta för att ha dom lättillgängliga om behov skulle uppstå.
Jag har redan en buffert och ett sparande på Lysa som känns stabilt. Men nu vill jag inte investera desto mer framöver (kommer fortfarande spara en mindre summa/månad i fonder och aktier) utan sikta på mer kortsiktigt sparande.
Ifall du lägger in pengarna i bostaden så kommer du inte få ut dem förens du flyttar, vilket kan bli problematiskt beroende på hur din situation ser ut. Det man får ut efter påskrivet säljkontrakt är 10% (handpenning). Resten får man efter utflyttningsdatumet.
Ditt val är tämligen oväsengligt, vad du än gör blir valet okey. Skillnaden mellan alt. 2 och alt.3 är 450 kr per 100.000kr…
Eller så kompromissar du och tar ett konto med just nu 1,05 i ränta med fria uttag och insättningsgaranti: Sevenday bank Eftersom dom flesta är överens om att räntorna stiger framöver, så tror jag att du kommer att få högre ränta på rörligt sparkonto än på ett låst…
Detta är enbart vad jag hade gjort: Jag skulle absolut inte låsa pengarna i BRF:en (jag antar att det är en brf du menar). Sen vet jag inte hur stor “utbetalning” det handlar om, men ju större - ju mindre skulle sannolikheten vara för mig att låsa pengarna i brf:en.
Om jag behöver pengarna i närtid: så bra räntekonto som möjligt med fria uttag. Det enda man då får lida är inflationen under dessa 2-3 år, men det kompenseras ganska bra med att lånet sjunker i värde pga detsamma, vilket ger mig mer cash i fickan än vad jag förlorar på att ha pengarna på räntekontot.