Jag skulle även säga att det viktigaste nyckeltalet här är kostnaderna. Hur ser dina kostnader ut nu och de kommande åren. Det kommer avgöra huruvida du behöver investera eller inte.
Osäker på om jag förstår frågan rätt. Men spontant skulle jag nog undvika att binda mer pengar i boendet än nödvändigt då det kan vara svårt att få lån som pensionär. Att spara istället för att betala av lånet ger dig större rörelsefrihet.
Min fråga var om det är värt lägga mer än 15% kontantinsats får att få ränte rabbat, banken jag har pratat skull ge 2.61 ränta rörlig om jag lägger 30% kontantinsats på bostadens värde gemför med 2.84% och skulle amortera endast 1%
Håller helt med tidigare kommentarer att det ofta är fördelaktigt att prioritera tillgängligt privat kapital över kapital låst i fastighet. Även om du skriver att du planerar att jobba några år till kan det vara bra att mentalt räkna med risken att du aldrig kommer att kunna öka det bolån du nu tar.
Samtidigt finns det argument mot att i ditt fall maximera bolånet, och det handlar som du skriver om räntekostnad och amorteringskrav. Som ett komplement till de siffror du har kan det vara värt att jämföra olika varianter på hittabolan.se för att se vad låneaktörer med öppen räntesättning erbjuder. Med lite tjänstepension hos Skandia verkar du t ex hos dem kunna få 2,85% vid 85% belåning och 2,55% vid 70%.
Utifrån dessa siffror kan man väga de två alternativ du funderar på: att antingen satsa 375000 egna kr på 15% kontantinsats, eller 750000 på 30%. Med det senare alternativet kommer du slippa 25000 kr i amortering per år (42500 - 17500). Med nuvarande räntenivåer kommer du även slippa ca 11000 kr/år i ränteutgifter efter skatt (ca 42000 - 31000), men samtidigt tappar du ca 7000 kr/år i ränteinkomster efter skatt för de 375000 kr du inte längre har kvar privat om du går in med 30% i stället för 15% kontantinsats.
Med den större kontantinsatsen skulle du därmed få behålla ca 25000 + 11000 - 7000 = 29000 kr extra privat per år, dvs ca 2400 kr/mån. Om jag förstår dig rätt så räknar du med att kunna spara ca 15000 kr/mån framöver, vilket skulle innebära att bara det motsvarar ca 2 år för dig att “spara tillbaka” de 375000 vi pratar om.
Du får fundera vad som är viktigt för dig.
En separat och till stor del oberoende fråga är vad du bör göra med dina kvarvarande pengar. Dvs om du bör fortsätta att ha dem på sparkonto eller gå över till ISK.
För mig som utomstående tror jag du kommer klara dig bra hur du än väljer att göra i detta läge!
Inte för att påverka, men själv hade jag i ditt fall tyckt positionen med 70% belåning varit värd att sträva mot, och givet dina förutsättningar hade jag nog för egen del valt detta redan från start. Jag hade även prioriterat att ha en stor del av det kvarvarande kapitalet, kanske t o m allt, kvar på sparkonton med bra ränta.
Ekonomiskt och känslomässigt tycker jag själv det är skönt att få högre sparränta än den låneränta man betalar, t ex genom att försöka få 2,65% rörlig ränta på Morrow bank ( Sparkonto med fria uttag - Nr 12 av AmandaW ), alternativt 2,55% på Froda. Och sannolikt låsa en del på fasträntekonton (eftersom jag tror på sjunkande sparräntor de kommande månaderna), exempelvis för närvarande 2,75%/3mån hos Froda, 2,8%/12mån hos Multitude och/eller 3,15%/24mån hos Zaver.
Men detta är bara mina egna funderingar och det viktiga är vad som är viktigt för dig.
Har alltid mina sparande på sbab fastkontoränta, men nu har de sänkt spar räntan.
Ska nog satsa på högre ränta spar konto funderar också låsa in t,ex i 1 år med tanken för risk för ränt sänkning i framtiden, ekonomiskt klarar jag mig väl på min lön för all utgifter och nöje.
På lysa har ett Isk konto som jag börjat måndsspara
Vet ej om det nödvändigt ha isk konto med tanken om min ålder vill jag ej krångla till det.
Lägg mindre kontant och ta den lägre räntan. Räntan sätts på det amorteringsgrundade värdet. Så gör min bank åtminstone. Det amorteringsgrundade värdet påverkas inte såvida du inte själv vill ha en ny värdering.
Om du tar lån på 85% till räntan 2,61% kan du amortera 15% dagen efter och därefter amortera 1%.