Hur investera pengar från lägenhetsvinst då jag tillfälligt ska hyra bostad?

Jag har sålt min lägenhet för att bli sambo. Ska flytta in i min pojkväns bostadsrätt men kommer inte köpa in mig. Vi planerar istället att köpa något gemensamt men kanske först om ungefär två år. Min fundering är hur jag ska göra med pengarna från min lägenhet. De kommer ju inte längre att vara investerade i en bostad och jag känner att jag därmed förlorar chansen för en värdeökning på dem som ett ägande av en bostad oftast innebär. Däremot kommer jag bo billigt då jag “hyr” in mig.

Jag vill få råd för hur jag ska placera mina pengar innan de ska in i nästa bostad. Då det är en kort tidsperiod om ca 2 år funderar jag att lägga en större del av summan på ett sparkonto med ränta för att inte förlora några pengar. Men funderar på att placera en del av pengarna som kanske kan ge en högre avkastning. Jag ska dessutom fortsätta spara till nästa boende men vet inte hur. Hur hade ni gjort i min situation?

På så kort sikt som två år hade jag lagt pengarna på ett sparkonto med ränta. I min mening hinner det inte direkt bli någon avkastning att tala om i förhållande till risken de utsätts för.

3 gillningar

Hej Therese!

Min uppfattning är att detta är en klassisk asymmetri i livet som @janbolmeson gillar att nämna.

• Hur mycket påverkar en eventuell börsuppgång dina möjligheter till bostadsköp?
  • Hur mycket påverkar en eventuell börsnedgång dina möjligheter till bostadsköp?

2 år en en förhållandevis kort investeringshorisont. Jag hade nöjt mig med att ha pengarna på ett sparkonto då jag bedömer konsekvenserna av en nedgång som större än nyttan av en uppgång. Givetvis spelar det roll hur stor andel av ert kapital som ni planerar att använda vid bostadsköpet. Du kanske kan förtydliga lite med vilka förutsättningar du bedömer ni kommer ha?

2 gillningar

Tack för svar! Ja det är nog som du skriver bäst att i det här fallet låta pengarna ligga på ett sparkonto då jag inte har råd att förlora något.

Jag kan bara hålla med tidigare talare. Ta ett bankkonto med insättningsgaranti. :+1:

1 gillning