Utköpt ur huset!

Hej!

Har nyligen separerat och blivit utköpt ur huset med ca 1,3 milj . Flyttar till en hyresrätt 4 rok då barnen snart flyger ut och jag kanske då inom några år omdirigerar mig kanske till mindre boende.

Hur tycker ni jag ska göra med de pengar jag nu får ut. Jag kan tänka mig hyra ett tag framöver och då skulle jag tänka spara på 5-10 års sikt.

Jag är 50 år och egenföretagare i vården.

/Mange

Det är mycket pengar och jag vill inte vara den som du blir arg på om du förlorar pengar. Tänk därför igenom allt noga själv och överväg att ta hjälp av en oberoende ekonomisk rådgivare (en som du betalar per timme, någon som inte försöker sälja på dig sina egna fonder).

Så här skulle jag ha tänkt, men kom ihåg att jag är en helt vanlig småsparare precis som du.

Du kan få omkring 0,70% ränta på sparkonton i nischbanker just nu. Det är 6000 kr om året efter skatt. Börja därför med att skaffa konton i två sådana banker och sätt hälften hos varje. Se till att bankerna omfattas av den statliga insättningsgarantin och har fria uttag. Du ska ha två olika banker eftersom insättningsgarantin bara gäller upp till 950t kr per bank. När du gjort detta så kan du börja planera för en långsiktig strategi.

Man brukar säga att tidshorisonten är viktig för den långsiktiga strategin. Bäst avkastning förväntas man få på aktiemarknaden, men det gäller över långa tidsperioder. Kortare perioder (under tio år) så kan börsen mycket väl gå back. Till exempel hade du tappat nästan en halv miljon kronor om du köpte aktier i februari och sålde dem i mars. Det är därför viktigt att ha en strategi som tar hänsyn till både när du ska ha pengarna och hur bekväm just du är med risken att förlora pengar.

Jan som skriver den här bloggen använder ibland en tumregel på “10% aktier för varje år som du kan låta pengarna vara”. Resten sätter man i trygga investeringar, till exempel bankkonto eller räntor. Med din tidshorisont på 5 år så skulle det innebära en portfölj på 50/50 aktier/räntor. Då kan du antingen själv köpa aktiefonder på till exempel Avanza för hälften av pengarna och låta andra hälften sitta kvar på bankkontot, eller så kan du låta en fondrobot som Lysa sköta det åt dig.

Det är väldigt viktigt att du ändrar din fördelning baserat på tidshorisonten. För varje år kan du sälja av en del av aktierna och flytta till räntor eller bankkonto. På det sättet slipper du obehagliga överraskningar när det börjar närma sig att du ska ha pengarna.

Exakt hur benägen att ta risker som just du är, det vet bara du. Det är också kopplat till saker såsom vad du tänkt använda pengarna till i slutändan. Tänker du att du ska köpa ett boende om 5-10 år? Eller tänker du att det är till pension? Konsumtion? Något barn eller barnbarn? Pengarna till pensionen ska du ju kanske inte ha på 20 år så där brukar man säga att du kan ta hög risk. Ska du köpa ett boende så kanske både tidshorisont och värdet på bostaden kan vara flexibelt. Men du kanske sätter hjärtat i halsgropen om börsen störtdyker 40% och så sover du dåligt om natten i flera år? Då måste du ha en mer defensiv strategi. Det finns frågor för dig att fundera på och kanske diskutera med andra.

Jag tycker också att du ska skaffa ett konto på fondroboten Lysa. Du behöver inte sätta in pengar där om du inte vill, det får du bestämma själv. Men gå igenom deras guide med frågor. På slutet ger de ett förslag på fördelning mellan aktier och räntor. Då får du något att förhålla dig till. Läs också här på bloggen under “Kom igång och spara”, den första knappen högst upp på sidan.

Kan man förlita sig på nischbanker i corona tider trots insättningsgaranti ? är det inte bättre att ha pengar dom 4-5 storbanker sk systembanker som staten inte låter gå i konkurs ,trots nollränta .

Insättningsgarantin är just staten som garanterar, så spelar ingen roll om nischbanken går i konkurs då det fortfarande är staten som garanterar pengarna.
Därför spelar det då ingen roll om det är en storbank eller en nischbank pengarna är hos.

Kom på att jag glömde en sak: sätt undan pengar för att betala vinstskatten på huset i februari nästa år. Dessa pengar ska du definitivt ha kvar på bankkontot (men de kan sitta på ett av kontona med ränta).

Tusen tack för ditt uttömmande svar. Jag h ar lite att fundera på med andra ord. Uppskattar att du inte förenklade något utan skrev att jag verkligen behöver fundera och ta beslut.
Gällande vinstskatt är det medräknat då hustrun behåller huset och köper ut mig. Gick genom en mäklare.
Tack
Mange

Det låter som att du har löst det med vinstskatten, men annars så går den också att skjuta upp om det är så att du vill köpa en bostad inom några års tidshorisont, men det lät inte på dig som om du ville det och då är det inte aktuellt.