Är det dags att sälja allt... för mig?

Hejsan alla!

Jag har sambon sitter idag i hyreslägenhet och gjort i 2års tid tillsammans.
Vi tog beslutet tillsammans ganska omgående när vi flyttade ihop att börja spara till kontantinsats till hus och valde då att lägga 100% på börsen i aktiefonder (index globalt) med tanke att crashar det så återhämtar det sig i regel på 2-3år så då köper vi hus inom 3-6år beroende på crash.

I detta nu har vi kommit upp i cirka 370k (13-15% avkastning totalt). Jag känner att det börjar bli dags att tacka för kaffet och sälja av allt och då börja sparar resterande på bankkonto. I min mening är inte risken värd avkastningen när det bara är ett år kvar (huspriser här 3,0m - 4,5m). Detta med vetskapen att jag tog mycket mer risk än många andra skulle känna sig bekväma med från första början. Det som gnager lite är inflationen och ha pengarna på ett bankkonto i dagsläget.

Ville med denna tråd bara stämma av hur andra tycker vi ska göra eller om jag är helt galen i min tankebana.

Jag skulle ha, och har haft, sådana pengar på (spar)konto. Går ju även att få bättre ränta om en binder spartid tex, beror ju på hur säkra ni är på när ni kommer köpa.

Det är tufft med denna inflation men nu är det ju huspriserna du ska jämföra med, så inte säkert att din kontantinsats minskar i förhållande till dem.

2 gillningar

Kontantinsatsen för en bostad rör sig inte nämnvärt pga inflationen i samhället. Risken är snarare på nedsidan kommande år, dvs lägre köpeskilling för bostäder! Så det tycker jag inte du ska oroa dig för när du har ett så pass specifikt mål med sparandet.

Med den horisonten låter det fullt rimligt att tacka för kaffet och parkera på ett sparkonto, som du säger :slight_smile:

3 gillningar

Vänd på resonemanget. Om du hade haft det som kontanter idag, hade du då köpt fonder i hopp om vinst tills det är dags?

Det är lätt att stirra sig blind på hur mycket avkastning man fått osv, men allt som finns i verkligheten är nuvarande värde och din ekonomiska plan framåt. Jag tycker det låter som att du baserat på planen ligger för högt i risk helt enkelt.

1 gillning

Sälj, sätt på sparkonto, se huspriserna falla, hemnetknarka, köp boende, flytta, njut! :slight_smile:

2 gillningar

Jag hade behållit aktiefonderna ända tills köpet. Iallafall en del, som 80 % eller så. Rasar det mer i höst kan du lägga in de 20 %en i aktiefonderna. Rasar det inte är du med på uppresan. Ett år är trots allt ett år. Jag tror det är nästan lika illa att sälja nu som när det stod som lägst för någon vecka sedan.

Sätt på sparkonto, ingen vet hur börsen kommer gå även om den gått ner lite nu så är de inget som säger att den ska fortsätta ner ett tag till om du är i behov av pengarna så är de ju ganska surt att sitta där den dagen de är dags.

Absolut. Jag hade gjort som många andra säger här, sälj av och fortsätt spara på sparkonto med insättningsgaranti. Om ni vet säkert att ni inte behöver pengarna på 12 månader kan ni fundera på ett fasträntekonto för de pengar ni redan har för att få lite högre ränta på dem och sedan fortsätta spara på ett obundet konto.

Nu är hela innehavet på säljorder och kommer åka in på räntekonto utan låsning tills vidare då vi inte vet ifall det blir hus om 3 eller 18 månader.

Tack för alls åsikter och förslag, härligt att ha ett bollplank i dessa frågor! :grinning:

2 gillningar