När ska man börja sälja av? Eller ska man det vid köp av bostadsrätt?

Hej! Ny här på forumet efter att ha lurkat i flera år. Behöver er hjälp att tänka rätt.

Är just nu student (22 år) men planerar att köpa en bostadsrätt om cirka 3 år. Jag har insett att jag har alldeles för stor andel av mina pengar på börsen om jag nu skall använda dessa om 3 år.

Jag har cirka 1/5 av mina besparingar i ett sparkonto på nischbank och 4/5 fördelat på cirka 2/3 i Lysa (100% aktiefonder) och 1/3 SAVR (100% aktiefonder).

Den femtedelen på nischbanken räcker för kontantinstatsen till bostadsrätten, men frågan till er är om det är en bra idé att sälja av fonder för att minska belåningsgraden på bostadsrätten. Kanske göra ett mellanting och ändra fördelningen aktiefonder på Lysakontot till lägre för att minska risken? Eller ska jag bara fortsätta köra på börsen och ha 85% i bostadslån? Hur skulle ni gjort?

Tacksam för era svar! Ska försöka svara på era följdfrågor om något är otydligt.

Ingen som har något tips? Om det behövs mer information får ni gärna nämna det så jag har en chans!

Behöver man pengarna inom tre år skulle jag inte rekommendera att man har dem på börsen alls. Ponera att vi går in i en lågkonjunktur och börsen faller 50 %, då blir konsekvensen att du inte kan flytta. Först när sikten är längre än 5 år börjar jag överväga att ha en viss del på börsen.

Jag hade alltså satt allt på nischbanken i väntan på bostadsköpet och gjorde även så själv.

1 gillning

Det beror ju på hur mycket du vill ha i lån.
Om du har till kontantinsatsen utan att sälja av och är ok med att ha 85% belåning så kör på. Vill du ha mindre belåning kan du ju sälja av delar nu och avvakta med resten.

Sen spelar ju beloppen en viss roll. Är det en lägenhet för 10mnkr eller 1mnkr. Riskbenägenhet och inkomst är också aspekter.

Så din rekommendation är att betala 75% av bostadsrätten kontant? Eller finns det något annat skäl till att hålla 5 gånger kontantinsatsen på ett bankkonto?

Ah, nej jag läste slarvigt. Jag hade hållit 100 % av kontantinsatsen på nischbanken. Vi belånade oss till 85 % just för att kunna hålla resten på börsen (utöver buffert).

1 gillning

Det blir lite en fråga om hur du ser på ditt sparande, vad du har för tidshorisont framåt med det.

Du kan absolut köpa en bostadsrätt med 85% belåning om du räknat på månadsutgifterna och dessa känns ok, då har du mer pengar att investera och om räntan är relativt låg så gör ju förhoppningvis dessa pengar mer nytta på börsen (men det kan ta tid). Många gör så.

Sedan finns det de som tycker det är skönare att ha en lägre utgift i månaden och hellre ”safear” genom att trycka in mer i boendet direkt, men risken är då att man går miste om uppgångar på börsen samt att man inte drar lika stor fördel av att inflationen successivt äter upp lånen.

Det är mycket att tänka på vad som känns bäst, och det beror såklart en del på hur din jobbsituation kommer se ut framöver också.

Eftersom jag har tillräckligt för en kontantinsats på vanligt bankkonto i nischbank kan jag ju flytta om 3 år. Kärnan i frågan var om det var “värt” att börja sälja av nu för att kunna ha en lägre belåningsgrad, eller om det är mer fördelaktigt att ha en högre belåningsgrad i och med ränta-på-ränta-effekten där jag ville läsa era synpunkter.

1 gillning

Det är jag med på. Ville höra era åsikter kring om det är “värt” att ha en högre belåning för att investera mer på börsen. Funderar eventuellt på att ha 70% belåning för att minska amorteringskravet.

Tack för din input. Huvudbudskapet som jag fick fram var att jag ska tänka på om det är värt risken att börsen går sämre än vad räntan på bostadslånet är. Smart att tänka på det där med att inflationen äter upp lånen, det hade jag inte riktigt tänkt på tidigare.