Hur mycket kontantinsats är bäst att betala?

Beroende på hur mycket kontantinsats jag betalar ändras många parametrar. Vad är bäst, undrar jag? Jag har planer att sälja bostadsrätten efter 10-15 år. Jag har en bra lön men gillar låga utgifter för att kunna spara så mycket som möjligt på egen hand. Vart ska fokus ligga, tänker jag? På att ha amorterat så mycket eller så lite som möjligt efter 10 år eller hur ska jag tänka?

Vid 200k amorteras 159k på 10 år, amorteringskravet går ner om 7 år till 1%
Vid 250k amorteras 149k och kravet går ner om 4 år till 1%
Vid 300k amorteras 70k och amorteringskravet ligger redan från start på 1%.

1 gillning

Om det kostar dig 1mSek att köpa så tror jag inte det kommer spela så stor roll. Vid 70% och 60% så kommer du dock ha bättre räntor från marknaden. Dock så kommer det inte göra så mycket då omsättningen på lånet är lågt.

Nackdelen med hög belåning är att priset på bostaden kan sjunka och du får inte igen några pengar när du säljer.
Fördelen med låg belåning är att du har flexibilitet att låna upp i framtiden för renoveringar och blir mindre kännslig för räntans svängningar på marknaden.

1 gillning

Ett mellanting 250k kanske blir bra då. Hur är det med 500k och ingen amortering alls, är det bra?

Jag tänker att du antingen kör 85% belåning, eller under 70% för lägre amortering + möjlighet till bättre räntor.

4 gillningar

På 1mSek skulle jag gå in med 1 av 3.

15%
30%
50%

Du kommer tjäna mer på att ha pengar i fonder över tid än du gör på att ha dem i huset. Allt handlar om trygghet och hur mycket du har att leka med.

Mitt val skulle vara 15% om jag hade råd med det löpande utgifterna ett bekvämt vis.

1 gillning
1 gillning

Börsen har gått som tåget bara senaste året och det är inga jättesummor om du säger att du tjänar bra. Hade gått in med 30% och haft en högre sparkvot med den lägre amorteringen, men tror du börsen har ännu mer att ge innan eventuell kalldusch är 15% såklart det matematiskt korrekta svaret

1 gillning

Hade gått in med 30% och haft en högre sparkvot med den lägre amorteringen

Jamen precis. Jag tror inte börsen har så mycket mer att ge och om jag har rätt vill jag ha så mycket cash som möjligt att trycka in om det blir blodsrött.

1 gillning

”Jag tror börsen kommer gå dåligt så jag vill ha mycket cash för att vara redo” - Hur hade du velat ha det om du trodde börsen kommer gå upp?

On topic hade jag haft så hög belåning som möjligt. Det är ett extremt förmånligt hävstångslån. Men det beror såklart på riskaptit. Jag hade avrådit från att spekulera i huruvida börsen ska upp eller ner

På ett sånt litet lån hade jag belånat mig till max och amorterat så lite som möjligt.

1 gillning