Hej,
Jag och sambon ska gifta oss och funderade på skulder inom äktenskapet. Vi vill ha ett gemensamt målsparande för framtiden med hävstång, men då förstår jag det som att personen som står på ISK-kontot kommer stå på aktielån-skulden som blir en privat skuld vid en bodelning.
Hur gör vi nu?!
1 gillning
Balansera era utgifter så båda kan spara lika mycket. Spara på varsitt ISK och dela uppgifter med varandra, så ni kan se varandras konton och ha gemensamma sparmål. (Finns tex hos Avanza)
2 gillningar
Det går att göra på två sätt - man kan skriva en skuldsedel, eller så bara balanserar ni det så att ni har lika stora portföljer och lika stora lån.
Vi vill gärna ha hävstång på både barnsparet samt boendesparandet. Just nu ligger båda dessa sparande på min ISK med fullmakt åt min man. För att inte jag personligen ska få all skuld från hävstången måste vi då kladda till det med TVÅ barnsparande och TVÅ boendesparande. Är det korrekt?
Jobbigt när man beslutar att ta ut pengar från barnsparet, då måste man ju ta ut lika mycket från bådas konton istället för ett konto…